  • 1. Data: 2005-08-30 19:49:12
    Temat: Dział spadku + darowizna +remonty
    Od: <p...@n...pl>

    Sytuacja jest nieco zagmatwana jak na mój inżynierski umysł:
    1. Zmarło się mojemu Tacie - zostawił na z paroma nieruchomościami.
    2. Dziedziczy 97% - moja Mama, 3% - brat. (Ojciec spisał testament na
    zasadzie to - synowi, resztę żonie).
    3. Jesteśmy po sprawie, podatku, sprzedaży części nieruchomości za obopólną
    zgodą.
    Do przejścia jest niby tylko dział spadku (to kosztuje) Jednocześnie Mama
    chciała by Mnie i moją drugą połowę "obdarować" należną jej częścią z
    zastrzeżeniem dożywocia (czy jak to się fachowo nazywa.)
    Pytania są dwa :
    1. Czy istnieje i jak się pisze umowę z "dożywociem"
    2. Jak zrobić aby ponieść jak najmniejsze koszty.
    Dodam że opłata sądowa za nieruchomość o którą chodzi to ca. 3k PLN, Podatek
    wieeelokrotnie wyższy (podatek od "zwykłej" umowy darowizny). Robiąc to "na
    raty" opłatę sądową za zmiany w KW ponosilibyśmy dwukrotnie, dodając koszty
    notarialne - impreza na roczne dochody.
    Dodatkowo przed zimą chciałbym wykonać remont w rzeczonej nieruchomości -
    znowu 25000 PLN - czy mógł skorzystać z remontówki?
    Nie trułbym głów "uczonych w piśmie" ale mówię o kwotach wielokrotnie
    przewyższających moje roczne dochody.
    Z góry dziękuję za odpowiedź
    PM

  • 2. Data: 2005-09-01 09:41:36
    Temat: Re: Dział spadku + darowizna +remonty
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 30 Aug 2005 p...@n...pl wrote:

> [...]
    > zastrzeżeniem dożywocia (czy jak to się fachowo nazywa.)
    > Pytania są dwa :
    > 1. Czy istnieje i jak się pisze umowę z "dożywociem"

    Kodeks Cywilny od art. 908.
    Weź i przeczytaj, KC jest owszem - pisany językiem prawniczym.
    Ale z porównaniu do np. przepisów podatkowych są to czytanki :) dla
    dzieci, zrozumiale ujęte - więc... polecam.

    A tak w ogóle to NTG: kwalifikuje się na grupę .prawo !

    > 2. Jak zrobić aby ponieść jak najmniejsze koszty.
    > Dodam że opłata sądowa za nieruchomość o którą chodzi to ca. 3k PLN, Podatek
    > wieeelokrotnie wyższy (podatek od "zwykłej" umowy darowizny).

    Dożywocie chyba pod PCC podlega, są tam jakieś regulacje do obniżenia
    wartości o obciążenia (bo w sumie jest to swoista umowa zamiany).
    To chyba jedyny "podatkowy" problem w poście :)

    > Dodatkowo przed zimą chciałbym wykonać remont w rzeczonej nieruchomości -
    > znowu 25000 PLN - czy mógł skorzystać z remontówki?

    Zaraz: jesteś współwłaścicielem jeśli dobrze widziałem.
    Tak czy nie ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-09-02 20:38:30
    Od: <p...@n...pl>

    > Kodeks Cywilny od art. 908.
    > Weź i przeczytaj, KC jest owszem - pisany językiem prawniczym.
    > Ale z porównaniu do np. przepisów podatkowych są to czytanki :) dla
    > dzieci, zrozumiale ujęte - więc... polecam.
    Dzięki za wskazanie art. Dla inzyniera jak nie ma rysunku/schematu to nie ma
    czytanek;-)
    KC jest dość obszerny więc, sorry, wolałem się zapytać na forum gdzie ktoś
    już może przerabiał podobną sprawę, obiecuję że jutro odszukam rzeczony
    artykuł. (było wystarczająco prawniczo ? ;-))

    > A tak w ogóle to NTG: kwalifikuje się na grupę .prawo !
    Mimo że skrót NTG nie kojarzy mi się pozytywnie, to zadam to pytanie na
    wspomnianym forum. "Podatki" dodałem ze względu na dalszą część zabawy.

    > Dożywocie chyba pod PCC podlega, są tam jakieś regulacje do obniżenia
    > wartości o obciążenia (bo w sumie jest to swoista umowa zamiany).
    > To chyba jedyny "podatkowy" problem w poście :)
    No właśnie to pierwszy "podatkowy" problem,

    > Zaraz: jesteś współwłaścicielem jeśli dobrze widziałem.
    > Tak czy nie ?
    Nie. Wg spadku to mnie nie ma. Jestem synem nie ujętym w testamencie. (Wiem
    mogłem starać się o zachowek - ale chciałem ze względów finansowych całej
    trójcy (Mamy, brata i ja) załatwić prawę szybko - odsetki od kredytów by nas
    zjadły - a do momentu "uwolnienia" całości spadku przez US nie było co
    marzyć o spieniężeniu jakiegokolwiek składnika. Sytuacja po śmierci ojca nie
    wyglądała ciekawie, mieliśmy tylko tyle kasy aby "toczyć sprawę" i nie
    zadłużać się dodatkowo (Tatko zostawił nam konto "lekko" obciążone)
    Dowcip polega na tym że po "uwolnieniu" przez US sprzedaliśmy mieszkanie.
    Mamy lekka nadwyżkę która chcemy wykorzystać - ujmując nieco z dochodu
    budżetu państwa. Darowizna na mnie (który nie ma w nieruchomości nic) będzie
    kosztować - podatek. Stąd moje pytania:
    1. Jak "najtaniej" (bez dwukrotnych opłat sądowych) i z minimalną darowizną
    (_podatek_)załatwić sprawę?
    2. Kwestia odpisu od "remontówki" - na mnie po załatwieniu notariusza, czy
    na Mamę przed?

    Wiem że kwestia jest wielorakiego rodzaju (prawo/podatek/sąd/etc.).
    "Adwokat" za przeprowadzenie tej sprawy zażyczył sobie kwotę taką że
    "kucnąłem" - jak źle bym jej nie przeprowadził i tak byłoby taniej - więc
    jakoś zraziłem się do palestry. Notariuszowi raczej nie zależy na
    "jednorazowym" numerze -wszak tylko jedna taksa, a ile zachodu.
    Spadam na .prawo. licząc na wyrozumiałość grupowiczów
    PM

  • 4. Data: 2005-09-02 21:48:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2005 p...@n...pl wrote:

    > artykuł. (było wystarczająco prawniczo ? ;-))

    ...ujdzie ;)

    > Mimo że skrót NTG nie kojarzy mi się pozytywnie

    NieTaGrupa :)
    Ale .prawo to raczej TaGrupa... :)

    > Nie. Wg spadku to mnie nie ma. Jestem synem nie ujętym w testamencie. (Wiem
    > mogłem starać się o zachowek [...]

    Acha.

    > Mamy lekka nadwyżkę która chcemy wykorzystać - ujmując nieco z dochodu
    > budżetu państwa. Darowizna na mnie (który nie ma w nieruchomości nic) będzie
    > kosztować - podatek.

    Po dobroci: a jesteś właścicielem jakiegoś innego lokalu ?
    I czy masz zamiar mieszkań w owym domu ?
    Oraz czy ustawę o podatku od spadków i darowizn już czytałeś,
    zadając magiczne polecenie (przeglądarce lub edytorowi tekstu)
    "szukaj 110" ?? :) (jest zwolnienie do 110 m^2- ale obwarowane).

    > 2. Kwestia odpisu od "remontówki" - na mnie po załatwieniu notariusza, czy
    > na Mamę przed?

    Ja bym nie wykluczał korzystania (przez ciebie) na podstawie
    użyczenia.

    > Spadam na .prawo. licząc na wyrozumiałość grupowiczów

    OK - ale odnieś się do kwestii podatkowych tu :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-09-03 15:05:29
    Od: <p...@n...pl>

    > NieTaGrupa :)
    Tyle to wiem ale niekiedy jest zpisane z intencją "spadaj na drzewo".
    hint: "NTG Spamerze!"

> [...]
    > zadając magiczne polecenie (przeglądarce lub edytorowi tekstu)
    > "szukaj 110" ?? :) (jest zwolnienie do 110 m^2- ale obwarowane).

    Czytałem na etapie zabawy US. o 110 wiem - nie mogę skorzystać. Sytuacja
    mocno porypana: mama nie może, bo chce darować, ja nie mogę bo mam swoje,
    przekazać mojego nie mam jeszcze komu, a sprzedać nie możemy (ze względu na
    stan zdrowia Mama musi mieć metę w mieście). Chyba żeby taki numer: zamiana
    z darowizną tzn. Ja biorę chałupę w zamian za mieszkanie (duuża różnica w
    wartości), ale co z "dożywociem" (Mama chce mieć zagwarantowane mieszkanie w
    domu, a nie na 30 m2)? Co więcej nie uśmiecha mi się przemeldowanie - inny
    powiat - urzędy 40km zamiast 17 (obok których pracuję).

    Interesuję się wykorzystaniem art. 13 rzeczonego dokumentu - "świadczenia
    powtarzające
    się". Umowa o której mówię pozwalałaby Mamie przebywać, korzystać itp. do
    końca życia.
    Punkt 6 "przepisy 2-5 stosuje się odpowiednio do obliczania wartości prawa
    użytkowania, służebności..." co to właściwie jest?
    Punkt 7 "Roczną wartość uzytkowania ustala się w wysokości 4% wartości
    rzeczy oddanej w użytkowanie" A co ze współużytkowaniem - nie wybuduję
    drugiej kuchni etc. ?
    I mam tu wiele takich wątpliwości - cholera w rodzinie należy mieć: lekarza,
    prawnika, księdza i.... (ale kurna inżyniera nikt nie chce :-( )

    > OK - ale odnieś się do kwestii podatkowych tu :)

    Dzięki - od podatków się zaczyna - prawo chcę wykorzystać - ale chciałbym
    wiedzieć na co mogę liczyć!

    Pozdrawiam (i sorry że trochę nie na temat ale tutaj lekko się wszystko
    zazębia)
    PM

  • 6. Data: 2005-09-05 05:48:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 3 Sep 2005 p...@n...pl wrote:

    > ale co z "dożywociem" (Mama chce mieć zagwarantowane mieszkanie w
    > domu, a nie na 30 m2)?
    [...]
    > Interesuję się wykorzystaniem art. 13 rzeczonego dokumentu - "świadczenia
    > powtarzające się".

    Możesz się wyrażać jaśniej ?
    Bo szukanie czy miałeś na myśli Kodeks Cywilny, ustawęo PCC,
    ustawę o podatku od spadków i darowizn itp nie jest np. moim
    marzeniem ! Może ktoś ma potrzebę na rebusy to się zajmie ;)

    > Umowa o której mówię pozwalałaby Mamie przebywać, korzystać itp. do
    > końca życia.

    IMO służebność osobista w ramach dożywocia... ale ja się nie znam ;)
    (służebność osobista jest niezbywalna, wpisuje się AFAIK do hipoteki,
    od art. 296 K.C.).

    > Punkt 6 "przepisy 2-5 stosuje się odpowiednio do obliczania wartości prawa
    > użytkowania, służebności..." co to właściwie jest?

    A czy ja wiem o czym piszesz - i o co pytasz ??
    Służebność - patrz od 296 K.C. !

    > Punkt 7 "Roczną wartość uzytkowania ustala się w wysokości 4% wartości
    > rzeczy oddanej w użytkowanie" A co ze współużytkowaniem - nie wybuduję
    > drugiej kuchni etc. ?

    ...pewnie procentowo :[, ale nie wiem.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd