  • 1. Data: 2009-04-11 14:59:02
    Temat: Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
    Od: Łukasz M <x...@g...com>

    Witam,

    Mam 2 pytania odnośnie prowadzenia własnego interesu:
    - czy nie mając działalności gospodarczej, można wystawiać faktury
    VAT?(chodzi o usługi internetowe, strony WWW)
    - ewentualnie czy prowadząc działalność gospodarczą trzeba opłacać
    ZUS, jeśli pracuje się jednocześnie na etacie w firmie, które ten Zus
    za mnie płaci? Jeśli trzeba, to czy jest tu jakaś określona minimalna
    stawka, czy liczy się to od osiągniętego dowodu?

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 2. Data: 2009-04-11 15:22:04
    Temat: Re: Działalność gospodarcza, ZUS i podatki
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 11 kwiecień 2009 16:59
    (autor Łukasz M
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak:
    <2...@t...go
    oglegroups.com>):

    > Mam 2 pytania odnośnie prowadzenia własnego interesu:
    > - czy nie mając działalności gospodarczej, można wystawiać faktury
    > VAT?(chodzi o usługi internetowe, strony WWW)

    Nie. Skoro jednak robisz takie usługi, to może po prostu Umowa o Dzieło +
    rachunek. Kosztów se nie odliczysz, ale autorski KUP 50% będziesz miał,
    więc nie jest źle. A w usługach pewnie aż tak multum kosztów nie ma.

    > - ewentualnie czy prowadząc działalność gospodarczą trzeba opłacać
    > ZUS, jeśli pracuje się jednocześnie na etacie w firmie, które ten Zus
    > za mnie płaci?

    ZUS nie, ale NFZ tak, 224,24zł miesięcznie.

    --
    Tristan

  • 3. Data: 2009-04-11 15:51:36
    Od: Łukasz M <x...@g...com>

    On 11 Kwi, 17:22, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    > Nie. Skoro jednak robisz takie usługi, to może po prostu Umowa o Dzieło +
    > rachunek. Kosztów se nie odliczysz, ale autorski KUP 50% będziesz miał,
    > więc nie jest źle. A w usługach pewnie aż tak multum kosztów nie ma.

    Tak, ale mam wrażenie, że mogąc wystawić FV łatwiej jest o zlecenia na
    takie usługi.

    > ZUS nie, ale NFZ tak, 224,24zł miesięcznie.

    Dlaczego, jeśli mam już NFZ opłacany przez firmę w której mam etat?
    Czy może w takim wypadku mógłbym zrezygnować tam z opłacania
    zdrowotnego?

  • 4. Data: 2009-04-11 16:01:05
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Łukasz M wrote:

    > Dlaczego, jeśli mam już NFZ opłacany przez firmę w której mam etat?
    > Czy może w takim wypadku mógłbym zrezygnować tam z opłacania
    > zdrowotnego?

    A dlaczego firma płaci z tytułu Twojego etatu składki?
    Ma taki kaprys czy płaci, ponieważ takie są przepisy?
    Będziesz opłacał dodatkowe zdrowotne, bo tak jest w ustawie.
    Nie otrzymasz niestety w zamian większych-szybszych ani żadnych innych
    świadczeń :-)

  • 5. Data: 2009-04-11 16:15:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    cef wrote:
    > Nie otrzymasz niestety w zamian większych-szybszych ani żadnych innych
    > świadczeń :-)

    co więcej
    nie otrzymasz żadnych świadczeń, bo kolejka jest na parę miesięcy do przodu.

  • 6. Data: 2009-04-11 16:44:12
    Od: Łukasz M <x...@g...com>

    On 11 Kwi, 18:15, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    > co więcej
    > nie otrzymasz żadnych świadczeń, bo kolejka jest na parę miesięcy do przodu.

    A to przerabiałem jak żonie po urazie głowy W CIĄŻY nie mogli zrobić
    badań - bo tomografii nie wolno a na rezonans magnetyczny kolejka na 4
    miesiące :/

    Pzdr
    Łukasz

  • 7. Data: 2009-04-11 17:01:00
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 11 kwiecień 2009 17:51
    <0...@r...goo
    glegroups.com>):

    > Tak, ale mam wrażenie, że mogąc wystawić FV łatwiej jest o zlecenia na
    > takie usługi.

    No to raczej dziwne, bo umowę i tak spisujecie, to czy faktura czy rachunek,
    dla zamawiającego jeden pies.

    > Dlaczego, jeśli mam już NFZ opłacany przez firmę w której mam etat?

    Mordercy w kitlach lubią muczos ojros na marmurki i inne takie.

    > Czy może w takim wypadku mógłbym zrezygnować tam z opłacania
    > zdrowotnego?

    Niestety nie...

    --
    Tristan

  • 8. Data: 2009-04-11 17:04:05
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z sobota 11 kwiecień 2009 18:01
    (autor cef
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <grqevr$r9i$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

    > Nie otrzymasz niestety w zamian większych-szybszych ani żadnych innych
    > świadczeń :-)

    No ale to nie o to chodzi. Więcej pracuje, więcej się stresuje, szybciej
    zachoruje. Więc haracz wyższy, bo będzie częściej dupę zawracał i grę w
    pasjansa / kulki przerywał.

    --
    Tristan

  • 9. Data: 2009-04-11 17:08:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tristan wrote:
> [...]
    > wasz znak: <grqevr$r9i$1@atlantis.news.neostrada.pl>):

    > No ale to nie o to chodzi. Więcej pracuje, więcej się stresuje, szybciej

    i z tego powodu szybciej zejdzie z tego świata.

    Więc haracz wyższy, bo będzie częściej dupę zawracał i grę w
    > pasjansa / kulki przerywał.

    właśnie odwrotnie.

    Najdroższe dla systemu ubezpieczeń są osoby potencjalnie długo zdrowe.
    Długo żyją, a na starość wymagają długotrwałej kosztownej opieki.

    Te chore koszyuja najtaniej bo nie zdążą kasy wydać a już ich nie ma

  • 10. Data: 2009-04-11 19:41:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Apr 2009, Tristan wrote:

    > (autor Łukasz M
    >
    > No to raczej dziwne, bo umowę i tak spisujecie, to czy faktura czy rachunek,
    > dla zamawiającego jeden pies.

    Wiesz że teza, iż istnieją księgowi/przedsiębiorcy/prezesi dla których
    zrozumienie że "czy f-ra czy rachunek to jeden pies" jest zdecydowanie
    za trudne pojawiała się nie raz i nie dwa.
    Widać tacy istnieją :]
    Owszem, dziwne.

    pzdr, Gotfryd