  • 1. Data: 2007-01-14 17:53:50
    Temat: Działalność gospodarcza na emeryturze
    Od: "Andruszko" <m...@c...pl>

    Jestem na emeryturze.Chciałem podjąć jednoosobową działalność
    gospodarczą.Jaką składkę ZUS-u musiałbym płacić?

  • 2. Data: 2007-01-15 16:17:43
    Temat: Re: Działalność gospodarcza na emeryturze
    Od: "Traszka" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Andruszko" <m...@c...pl> napisał

    > Jestem na emeryturze.Chciałem podjąć jednoosobową działalność
    > gospodarczą.Jaką składkę ZUS-u musiałbym płacić?
    Jeśli został osiągnięty wiek emerytalny (60 lat dla kobiety, 65 dla
    mężczyzny) - wówczas płaci się tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne.

    W przeciwnym razie - wszystkie składki.

    Traszka

  • 3. Data: 2007-01-15 16:34:35
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 15.01.2007 Traszka <m...@o...pl> napisał/a:
    > Jeśli został osiągnięty wiek emerytalny (60 lat dla kobiety, 65 dla
    > mężczyzny) - wówczas płaci się tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
    >
    > W przeciwnym razie - wszystkie składki.

    Nie do końca - są progi. Najpierw zmniejszają, a potem zawieszają
    świadczenie, zależnie od tego, ile kasy emeryt zarobi. Mnie ciekawi tylko
    skąd ZUS wie, ile kasy emeryt zarabia, przecież przy DG deklaruje i tak
    stałą podstawę (która, o ile pamiętam, była jakoś tak na granicy
    zawieszenia świadczenia).
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 4. Data: 2007-01-15 17:37:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Jan 2007, Samotnik wrote:

    > Nie do końca - są progi. Najpierw zmniejszają, a potem zawieszają
    > świadczenie, zależnie od tego, ile kasy emeryt zarobi. Mnie ciekawi tylko
    > skąd ZUS wie, ile kasy emeryt zarabia

    Raczej się zainteresuj co jest "podstawą określenia dochodu" przy DG :)
    "a masz" ;) - bardzo mi się podoba ust.1, nie mogłem powstrzymać
    się przed zacytowaniem tego "wymienionych [lista cyfere] o którym
    mowa [lista cyferek], z zastrzeżeniem [lista cyferek], normalnie
    test sprawności umysłowej dla czytelnika wyrobów Wysokiego Sejmu:
    http://prawo.money.pl/akty-prawne/ujednolicone-akty-
    prawne/prawo-pracy/ustawa;z;dnia;13;pazdziernika;199
    8;r;o;systemie,1998,137,887,DU,505.html
    +++
    1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    ubezpieczonych wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 18a
    stanowi przychód, o którym mowa w art. 4 pkt 9 i 10, z zastrzeżeniem
    ust. la i 2, ust. 4 pkt 5 i ust. 12 .
    [...]
    8. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne
    i rentowe ubezpieczonych, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 5,
    stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60%
    przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale,
    z zastrzeżeniem ust. 9 i 10.
    Składka w nowej wysokoœci obowišzuje od trzeciego miesišca następnego kwartału.
    ---

    > przecież przy DG deklaruje i tak stałą podstawę
    > (która, o ile pamiętam, była jakoś tak na granicy zawieszenia świadczenia).

    No, jak ktoś bardzo chce, może sobie zadeklarować więcej... ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-01-15 21:38:44
    Od: "t." <o...@w...pl>

    > Jeśli został osiągnięty wiek emerytalny (60 lat dla kobiety, 65 dla
    > mężczyzny) - wówczas płaci się tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne.
    >
    > W przeciwnym razie - wszystkie składki.
    >
    > Traszka

    Akurat wiek tutaj nie ma zadnego znaczenia.
    Nie rób człowiekowi wody z mózgu.

  • 6. Data: 2007-01-16 06:47:26
    Od: "Traszka" <m...@o...pl>

    Użytkownik "t." <o...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Akurat wiek tutaj nie ma zadnego znaczenia.
    > Nie rób człowiekowi wody z mózgu.

    Akurat wiek ma znaczenie. Osoby, ktore mają ustalone prawo do emerytury (to
    się wiąże z wiekiem) podlegaja dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym - czyli nie muszą opłacać tych.składek

    Traszka

  • 7. Data: 2007-01-16 18:08:32
    Od: Harnaś <_...@w...pl_USUN_TO_>

    On Tue, 16 Jan 2007 07:47:26 +0100, "Traszka" <m...@o...pl> wrote:

> [...]
    >się wiąże z wiekiem) podlegaja dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i
    >rentowym - czyli nie muszą opłacać tych.składek

    A tzw. "pomostówka" to jest już "ustalone prawo do emerytury"?

    --
    Harnaś

  • 8. Data: 2007-01-17 16:08:54
    Od: "mateurz" <m...@r...pl>

    > A tzw. "pomostówka" to jest już "ustalone prawo do emerytury"?

    Nie ma jeszcze żadnych pomostówek - ja przynajmniej o takich nie
    słyszałem
    pzdr

  • 9. Data: 2007-01-17 17:30:17
    Od: "t." <o...@w...pl>

> [...]
    > (to się wiąże z wiekiem) podlegaja dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu
    > i rentowym - czyli nie muszą opłacać tych.składek

    Emerytura nie wiąże się zawsze z wiekiem.
    Wbij to sobie młotkiem do głowy.
    Mozna juz w wieku 43 lat byc na emeryturze.
    Zalezy gdzie pracujesz lub ile pracujesz.

  • 10. Data: 2007-01-17 17:35:57
    Od: Harnaś <_...@w...pl_USUN_TO_>

    On 17 Jan 2007 08:08:54 -0800, "mateurz" <m...@r...pl> wrote:

    >Nie ma jeszcze żadnych pomostówek - ja przynajmniej o takich nie
    >słyszałem

    Jak to nie ma, jak mój ojciec jest na "emeryturze pomostowej" od chyba
    3 lat? Ma wyliczoną emeryturę i dopóki nie osiągnie 65 lat będzie
    dostawał 80%.

    --
    Harnaś