  • 1. Data: 2007-02-03 15:23:55
    Temat: Eksport usług do USA - inne wątpliwości
    Od: "Bart Prokop" <b...@t...com>

    W nawiązaniu do tematu z czwartku...

    Od grudnia zeszłego roku zacząłem współpracę z amerykańską firmą
    pośredniczącą w zawieraniu kontraktów zagranicznych - do tej pory pracowałem
    jako samoztrudniony freelencer w Polsce. Firma ta pobiera niewielką
    pięcioprocentową prowizję od każdej wystaionej przeze mnie faktury. Traktuję
    tę prowizję jako świadczoną mi usługę elektroniczną - zdobywanie kontraktów
    jest za pośrednictwem swego radzaju giełdy ogłoszeń, do której mam dostaęp
    po opłaceniu rocznego abonamentu. Dlatego też jak z wynagrodzenia potrącają
    mi swoją prowizję, za każdym razem dokonuję importu usług - faktura
    wewnętrzna, VAT po jednej i drugiej stronie w deklaracji, etc. Mam jednak
    jedną wątpliwość dotyczącą płatności zagranicznych.

    Otóż w przypadku gdy wartość usługi (są to głownie usługi doradcze w
    oprogramowaniu komputerowym) jest niewielka - powiedzmy poniżej 1000 USD,
    preferuję zapłatę za pośrednictwem konta PAYPAL, a nie rachunku bankowego -
    ze wzgłedu na niższe koszty transakcji (czyli mniej oskubią mnie banki). I
    tu mam pytanie. Firma PAYPAL (czyli wystawca i emitent pieniądza
    elektronicznego oraz organizator transakcji w pieniądzu elektronicznym) od
    każdego wpływu na moje konto pobiera ok. 3% prowizji. Pierwszą taką prowizję
    naliczyli mi w styczniu i dzisiaj obudziłem się z takim myśleniem, czy nie
    powinienem tej prowizji potraktować jako usługi i zastosować do niej
    procedurę importu usług. Tylko pytanie, czy w ogóle takie potraktowanie tej
    usługi ma sens? Przecież usługi bankowe (pośrednictwo finansowe jest ZW -
    więc taką stawkę muszę zastosowac na fakturze wewnętrznej). Więc co
    wystawiać wewnętrzną fakturę ZW? Tylko po co. Kosztów podlegających pod
    sprzedaż zwolnioną i opodatkowaną nie mam, bo przecież żaden mój koszt nie
    będzie związany z "wewnętrzną sprzedażą" fakturą związaną z ZW usługą
    pośrednictwa finansowego. Kwota VAT po obu stronach deklaracji podatkowej
    też nie wystąpi. Czy jednym powodem aby bawić się papierkowo z importem
    usługi "prowizja bankowa" będzie wykazanie odpowiedniego - niemającego w
    moim przypadku żadnego znaczenia - obrotu w wielkosci import usług w
    deklaracji VAT 7?