  • 11. Data: 2010-01-20 18:38:01
    Temat: Re: Google AdWords, brak dzialalnosci gospodarczej, VAT-R ???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Jan 2010, Tomek wrote:

    [...Google...]

    > Zdaje się że są, bo mają numer EUxxxxx, a nie wiem czy teraz już nawet nie
    > IExxxx.
    > Więc świadcząc usługi elektroniczne dla ludności powinny je VATować
    > samodzielnie.

    A to możliwe, nie wiem.

    > Zresztą chyba nawet świadcząc je z USA powinni to robić, bo dla usług
    > elektronicznych
    > jest osobny rozdział w dyrektywie i naszej ustawie.

    Zastanówmy się... a jak polski fiskus miałby opodatkować kogoś, kto
    siedzi sobie za oceanem i o polskim VAT słyszeć nie chce? ;)
    IMVHO - spoza .ue chyba jednak nie.

    > Możliwe że VAT-9 jest też od takich rzeczy

    Acha.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2010-01-20 18:53:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Jan 2010, tp wrote:

    > Użytkownik <s...@a...pl> napisał

    > bez ustawy,

    ??
    *Prawnie obowiązujących* definicji "działalności gospodarczej" jest
    kilka, kilka *RÓŻNYCH*, ktoś to tu liczył i coś 7 czy 8 wyszło.

    Nie ma JEDNEJ definicji DG!

    I dla VAT jest jakaś tam (definicja) - odrębna od tej, która
    jest w przepisach o rejestracji DG, inna niż w Ordynacji Podatkowej,
    inna niż dla ZUS...
    I prowadzenie "DG w rozumieniu VAT" skutkuje właśnie koniecznością
    walki z przepisami o VAT :]

    Przepisy o VAT *przewidują* wyłączenie pewnych form wykonywania
    umów o dzieło i zleceń spod podlegania pod VAT, tyle, że *nie
    wystarczy* sam fakt "umowy wykonywanej osobiście".
    Zajrzyj do ustawy (i dopiero będziesz miał zgryz).

    > się trochę wystrachałem, że nie prowadzę DG

    E tam.
    Każdy, kto *jakkolwiek* zarobi, choćby sprzedając własne stare kapcie,
    prowadzi DG, a że tylko w rozumieniu ustawy Ordynacja Podatkowa... :P
    (*własne* *używane* ponad półroczne kapcie, a ściślej ich sprzedaż,
    nie łapie się pod żadną inną definicję DG - ale pod tę się łapie,
    to celem uzmysłowienia problemu "jak powiem że prowadzę DG, a nie
    powiem w rozumieniu której ustawy, to prawdę mówiąc nic nie
    znaczy".
    Co innego oświadczenie, że ma się *zarejestrowaną* DG na przykład,
    bo zaraz wiadomo z której ustawy :)
    Albo że "płaci się ZUS z DG" (w roli artysty na przykład, wcale
    nie prowadząc zarejestrowanej DG).

    I teraz wracając do VAT.
    Definicja "DG w rozumieniu VAT" jest szersza niż definicja DG
    "z przepisów o rejestracji DG" oraz z ustawy o podatku dochodowym.
    Podlega pod VAT (*podlega*, to *nie znaczy* że *zawsze* musi
    być rejestrowany!) np. najem. Podlegają również *niektóre*
    umowy osobiste (raczej mniejszość, licząc "statystycznie na sztuki"),
    a do tego podleganie powodują pewne zachowania.
    "Ciągłość" - przy czym wyróżnikiem ciągłości nie jest "wielokrotność",
    bo może być "jednorazowo ale z zamiarem zrobienia więcej razy" oraz
    "zorganizowanie".
    I dlatego IMVHO zakup reklamy jest strzałem w kierunku VAT ;)
    Trudno się wyprzeć "zamiaru", skoro kupuje się reklamę.
    No i jak tu *nie* mówić o "organizowaniu"...
    BTW: IMVHO, to *nie* oznacza jeszcze konieczności "podpadania
    pod VAT" - bo pozostaje wyłączenie *podmiotowe* *podatnika*.
    Umowy spełniające wyłączenie z ustawy (mimo innych cech DG)
    IMVHO same podlegają, ale nie ma podatnika który by z nich
    podlegał - podobnie, jak przy umowie o pracę.
    Różnica tylko taka, że przy umowie o pracę wyłączenie dotyczy
    wszystkich umów, a przy "osobistych" muszą byc jeszcze spełnione
    dodatkowe warunki.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2010-01-20 20:35:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Jan 2010, Evanduril wrote:

    > Ok, to moze inaczej, z tego co sie dowiedzialem z informacji podatkowej.
    >
    > Generalnie jesli chodzi o dzialalnosc gospodarcza, to w sytuacji gdy
    > wystawiam umowy o dzielo
    > i odpowiadalem sam za swoja robote,

    A powiedzieli Ci, że ważne jest PRZED KIM odpowiadasz?
    I z *jakiej* odpowiedzialności?

    > jestem
    > postrzegany jako osoba prowadzaca dzialalnosc.

    Owszem, możliwe.
    Ustawa:
    +++
    3. Za wykonywanš samodzielnie działalnoœć gospodarczš, o której
    mowa w ust. 1, nie uznaje się czynnoœci:
    [...]
    3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób
    fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynnoœci osoby
    te sš zwišzane ze zlecajšcym wykonanie tych czynnoœci prawnymi
    więzami tworzšcymi stosunek prawny pomiędzy zlecajšcym wykonanie
    czynnoœci i wykonujšcym zlecane czynnoœci co do warunków
    wykonywania tych czynnoœci, wynagrodzenia i odpowiedzialnoœci
    zlecajšcego wykonanie tych czynnoœci
    wobec osób trzecich.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    Dyskusji (z okresu wprowadzenia tego przepisu) jest od metra,
    bo wygląda jakby był celowo mętny, mi wychodzi, że o ile
    zamawiający jest "użytkownikiem końcowym" dzieła, to rzeczywiście
    wyłączenie nie działa (i wykonawca podlega pod VAT), bo
    nie ma jak umowy o "osoby trzecie" zawrzeć.
    Ale jak to jest umowa "dla klienta", w roli podwykonawstwa
    itede, to już umowa (nawet "ciągła i zorganizowana") może
    (MOŻE!) nie podlegać.

    > Gdybym przekroczyl pewien
    > prog (obrotow?

    Obrotów.

    > zyskow?) w zeszlych latach (w tym roku jest to zdaje sie
    > 50.000 zl lub 100.000 zl - nie pamietam), podpadlbym pod koniecznosc
    > rozliczania sie z podatku VAT.

    ...a do tej kwoty jesteś zwolniony. Znaczy MOŻESZ BYĆ.

    > Tak wiec tu przestroga dla wszystkich
    > "dzielowiczow" - sprawdzcie jaki jest obecnie prog, ktory po przekroczeniu
    > zmusza was do rozliczania VAT i jaki byl w poprzednich latach, bo moze sie
    > okazac, ze sie nie rozliczyliscie z VATu.

    1. nie *DO WSZYSTKICH* dziełowiczów!
    Tylko tych, którzy NIE spełniają wyłączenia wyżej.
    2. bez względu na progi.
    Ci co podlegają, mają obowiązek prowadzenia *uproszczonej* ewidencji
    obrotu. O za niedopełnienie tego obowiązku US może ukąsić (mandatem),
    a na pewno się przyczepić i "przeczesać" (w archiwach jest opis
    allegrowicza, którego "przyhaczyli").

    > Ten VAT-R musze zlozyc jak najszybciej, bo rzekomo powinienembyl przed
    > wykupieniem kampanii...

    ...o ile podlegasz, to raczej tak :D

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2010-01-20 21:25:13
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 20-01-2010 o 19:38:01 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Zastanówmy się... a jak polski fiskus miałby opodatkować kogoś, kto
    > siedzi sobie za oceanem i o polskim VAT słyszeć nie chce? ;)
    > IMVHO - spoza .ue chyba jednak nie.

    Zobacz art. 134 ustawy o VAT - coś jednak jest na rzeczy

    --
    Tomek

  • 15. Data: 2010-01-20 23:31:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Jan 2010, Tomek wrote:

    > Zobacz art. 134 ustawy o VAT - coś jednak jest na rzeczy

    Hm... mi wychodzi typowy "łańcuszek zaplątań" stosowany
    w ustawie VAT:
    Art. 134.
    1. Podmioty zagraniczne zidentyfikowane zgodnie z art. 132 ust. 5 na potrzeby VAT
    Art. 132.
    1. Podmioty zagraniczne œwiadczšce na terytorium Wspólnoty usługi elektroniczne
    osobom niepodlegajšcym opodatkowaniu [...]
    3. W przypadku gdy [...] zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1 [...]
    ---

    Wniosek: pod art.134 podpadają tylko podmioty "zidentyfikowane", do
    których zalicza się *wyłącznie* świadczących usługi *elektroniczne*
    (mowa była o "budowlance", i co podkreślałem - tego nie da się "świadczyć
    zdalnie"), i do tego: "mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na
    terytorium Wspólnoty".
    Oczywiście stąd:

    Mi wychodzi, że inni *nie* podpadają pod art.134.

    Ale jako że do tego wniosku trzeba iść czterema krokami wstecz, cofając
    się po numerkach, co przypomina łażenie po krze, trudno dać głowę czy
    nie ma podobnej pułapki działającej "w drugą stronę".
    Nie widzę ;) (było coś o ślepych koniach i tak dalej ;))

    Ale... dobrze mi wyszło?

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2010-01-21 11:01:49
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 21-01-2010 o 00:31:41 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > (mowa była o "budowlance", i co podkreślałem - tego nie da się "świadczyć
    > zdalnie"), i do tego: "mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na

    Raczej "poza terytorium Wspólnoty"/

    > Ale... dobrze mi wyszło?

    IMHO - prawie. Ale "klu" jest inne - amerykańska firma może mieć
    do czynienia z VATem w UE.

    --
    Tomek

  • 17. Data: 2010-01-21 16:26:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Jan 2010, Tomek wrote:

    > Raczej "poza terytorium Wspólnoty"/

    Już się pogubiłem o czym argumentowałem :[
    "poza terytorium wspólnoty" - ci, którzy *nie* chcą mieć do czynienia
    z VAT.
    "na terytorium wspólnoty" - ci, którzy *chcą* mieć do czynienia
    z VAT, *mogą* również w przypadku kiedy świadczą usługi "elektroniczne".

    Teraz pasuje?

    > IMHO - prawie. Ale "klu" jest inne - amerykańska firma może mieć
    > do czynienia z VATem w UE.

    Może. Dobrowolnie.
    Ale nie może być "przymuszona", jeśli tylko świadczy usługi
    "elektroniczne", tj. firma jest nieosiągalna (fizycznie, bo cały
    czas "siedzi w USA") a wyłącznie sama usługa jest świadczona
    w .pl (czy .eu).
    Wtedy odbiorca rzeczywiście jest podatnikiem, ale jeśli nie prowadzi
    "DG w rozumieniu VAT", to rejestracji nie podlega (pod pod nią
    podpadają tylko ci z art.15, a nie 16. i 17.)
    Pasuje?

    Nie odnosiłem się do tego, czy Google jest podatnikiem VAT w .eu
    Napisałem tylko, że nie musi być (albo jak kto woli: może nie
    być), a wtedy mamy do czynienia z przypadkiem konieczności
    opodatkowania transakcji, ale o ile odbiorca nie jest "DG VAT",
    to *nie* wymaga to rejestracji.

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2010-01-25 10:52:23
    Od: "Evanduril" <m...@m...org>

    Użytkownik wrote:
    > Nie uczepiłeś się jeszcze tego :)

    > Złożenie nic nie kosztuje. 170zł jest za potwiedzenie, że się jest
    > vatowcem. A czy coś zmusza do jego wyrabiania?

    No dobra, to ja sie pogubilem. To co mam zrobic, to: zlozyc VAT-R, a
    nastepnie VAT-9M i oplacic vat z tytulu implortu uslugi.
    Czy w tej sytuacji musze, czy nie musze placic ?

    --
    Jacek Sawicki
    http://www.motocykl.org

  • 19. Data: 2010-01-25 11:07:35
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 25-01-2010 o 11:52:23 Evanduril <m...@m...org>
    napisał(a):

    > No dobra, to ja sie pogubilem. To co mam zrobic, to: zlozyc VAT-R, a
    > nastepnie VAT-9M i oplacic vat z tytulu implortu uslugi.
    > Czy w tej sytuacji musze, czy nie musze placic ?

    Ciężko stwierdzić - IMHO jesteś dokładnie w samym środku szarej strefy.
    Jeśli chcesz mieć jako takie rozwiązanie, to zamów opinię doradcy
    podatkowego
    na piśmie i dopytaj się go czy jakieś wnioski o wiążącą interpretację się
    przydadzą.

    Niestety w tym kraju nieszablonowe działania kosztują
    nieproporcjonalnie więcej do profitów które przynoszą.

    --
    Tomek