  • 1. Data: 2002-10-16 08:04:32
    Temat: Jak zapłacić zaliczki na PIT-5
    Od: "Tomasz L." <a...@p...com>

    Witam.

    Pracuję na etacie i dodatkowo dorabiam sobie prowadząc DG. "Wydawało mi
    się", że u pracodawcy składałem oświadczenie o prowadzeniu DG i że ulga
    podatkowa nie jest uwzględniana przy odprowadzaniu zaliczek na podatek z
    etatu. Z tego względu nie odprowadzałem zaliczek z DG, gdyż mój dochód z
    DG był mniejszy od ~2700.
    Chyba coś jednak przeoczyłem, bo się okazało że pracodawca jednak
    uwzględnia ulgę podatkową. Z tego wynika, że od jakiegoś czasu
    powinienem był wpłacać zaliczki na PIT-5 z tytułu DG i składać deklaracje.
    Co w tej sytuacji powinienem zrobić, aby konsekwencje były dla mnie jak
    najmniejsze? Czy wpłacić zaległe zaliczki (odsetki???) i złożyć zaległe
    PIT-5, czy lepiej złożyć jedną deklarację w najbliższym miesiącu i
    uwzględnić w niej dochód od początku roku? Co mi grozi w razie kontroli?
    Czy korzystna dla mnie będzie zgłoszenie faktu do US?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2002-10-16 08:40:08
    Temat: Re: Jak zapłacić zaliczki na PIT-5
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Oct 2002, Tomasz L. wrote:
    [...]
> [...]
    >+ PIT-5, czy lepiej złożyć jedną deklarację w najbliższym miesiącu [...]

    Weź i sprawdź:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=pit-5&as_oq=
    pracodawca%20pracodawcy&ie=ISO-8859-2&as_ugroup=*.po
    datki&lr=&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=200
    1&as_maxd=16&as_maxm=10&as_maxy=2002&num=100&hl=pl
    i tam np:
    http://groups.google.com.pl/groups?q=pit-5+pracodawc
    a+OR+pracodawcy+group:*.podatki&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&safe=off&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_
    miny=2001&as_maxd=16&as_maxm=10&as_maxy=2002&selm=3D
    3D001B.7050006%40inzbud.pl&rnum=2
    ...widać że "tak się nie da"
    -:(

    >+ uwzględnić w niej dochód od początku roku? Co mi grozi w razie kontroli?
    >+ Czy korzystna dla mnie będzie zgłoszenie faktu do US?

    Może ktoś skomentuje - ja chciałem tylko zapodac że twój pomysł
    najwyraźniej "nie przejdzie" - takich co chcą 'nie odliczać'
    żeby nie powiadamiać pracodawcy mamy tu częsciej :) dlatego
    wiadomo że "nie da się".

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-10-16 10:54:50
    Od: "Tomasz L." <a...@p...com>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    > On Wed, 16 Oct 2002, Tomasz L. wrote:
    > [...]
    [...]

> [...]
    > najwyraźniej "nie przejdzie" - takich co chcą 'nie odliczać'
    > żeby nie powiadamiać pracodawcy mamy tu częsciej :) dlatego

    Z tego widzę, że moje wykroczenie polega na _nie_ wycofaniu u pracodawcy
    PIT-2, czego skutkiem jest podwójne uwzględnienie ulgi. Jakkie zatem
    grożą mi sankcje z tego tytułu? Przeszukałem grupy dyskusyjne i WWW, ale
    nic na ten temat nie znalazłem. Może ktoś wie, co mi grozi i jak
    najlepiej wyjść z tej sytuacji (nie wzbraniam się przed powiadomieniem
    pracodawcy o DG, zaniechanie było wynikiem mojej niewiedzy)? Czy ma
    jakieś znaczenie fakt, że w rozliczeniu rocznym dostanę duży zwrot
    podatku - będę się rozliczał z żoną i odliczę składki na UZ?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 4. Data: 2002-10-16 11:17:50
    Od: Nikt <n...@p...onet.pl>

    Tomasz L. wrote:

> [...]
    > niewiedzy)? Czy ma jakieś znaczenie fakt, że w rozliczeniu rocznym
    > dostanę duży zwrot podatku - będę się rozliczał z żoną i odliczę

    Nie wiem jak to naprawić tak formalnie, ale nie jesteś pierwszym, który
    popełnił ten błąd. Jak dotąd nie słyszałem żeby kogoś ukarano.
    Prawdopodobnie dlatego, że jest to dość trudne do wykrycia. Ja bym
    zgłosił to w firmie jak najszybciej a zaległościami z poprzednich
    miesięcy nie przejmował się. I tak się wyrówna przy rozliczeniu rocznym.