  • 1. Data: 2005-11-07 06:54:07
    Temat: Jaki podatek od sprzedazy mieszkania
    Od: "Mazi" <p...@t...pl>

    Witam
    Jest następujaca sytuacja:
    Sprzedaje mieszkanie przed uplywem 5 lat od zakupu za 100 000 zl. 50 000 zl
    mam kredytu hipotecznego na to mieszkanie.
    I pytanie: czy płacę 10% podatku od calosci czy od kwoty pozostalej po
    splaceniu kredytu - czyli od 50 000 ?

    Dzieki za odpowiedz

    --
    pozdrawiam Mazi

  • 2. Data: 2005-11-07 19:29:45
    Temat: Re: Jaki podatek od sprzedazy mieszkania
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Mazi" <p...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zl mam kredytu hipotecznego na to mieszkanie.
    > I pytanie: czy płacę 10% podatku od calosci czy od kwoty pozostalej po

    płacisz od całości

  • 3. Data: 2005-11-08 08:06:53
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 07-11-2005 20:29, Użytkownik Slayer napisał:

    > płacisz od całości

    dlaczego? splata kredytu bankowego zaciagnietego na zakup mieszkania
    (niekoniecznie nawet tego samego ) jest wydatkiem poniesionym na wlasne
    cele mieszkaniowe

    Art. 28. 1. Przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw
    majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się
    z przychodami (dochodami) z innych źródeł.

    2. Podatek od przychodu, o którym mowa w ust. 1, ustala się w formie
    ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny
    bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na
    rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego
    właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

    2a. Zasada, o której mowa w ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do
    podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych
    określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni
    od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany
    ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit.
    a) lub lit. e).

    32) przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych
    określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

    a) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
    sprzedaży:
    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku
    mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim
    lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa
    użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z
    tym budynkiem lub lokalem,
    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
    prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w
    takim prawie,
    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału
    w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim
    prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również
    gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu
    lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
    - na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację
    własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu
    mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    - na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne
    - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu
    niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych
    na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

    e) w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia
    sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu
    lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku
    lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę
    na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu
    lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych
    przed dniem uzyskania tych przychodów,

  • 4. Data: 2005-11-08 15:36:57
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > dlaczego? splata kredytu bankowego zaciagnietego na zakup mieszkania
    > (niekoniecznie nawet tego samego ) jest wydatkiem poniesionym na wlasne
    > cele mieszkaniowe

    khmm, pytający nic nie napisał o tym że po sprzedaży ma zamiar coś nabyć..

  • 5. Data: 2005-11-08 15:52:25
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 08-11-2005 16:36, Użytkownik Slayer napisał:

    > khmm, pytający nic nie napisał o tym że po sprzedaży ma zamiar coś nabyć..

    nabyc nie, splacic;-)

  • 6. Data: 2005-11-09 07:01:49
    Od: "Mazi" <p...@t...pl>

    > nabyc nie, splacic;-)

    Dokladnie - za pieniadze ze sprzedazy mieszkania chce splacic kredyt
    hipoteczny, ktory mam na to mieszkanie w wysokosci 50 000 zl.

    --
    pozdrawiam Mazi