  • 1. Data: 2002-01-21 09:42:34
    Temat: Kwota wolna od podatku
    Od: "WS" <d...@w...edu.pl>

    Witam

    Pracując na cały etat i jednocześnie prowadząć działalność gospodarczą
    (KPiR) mogę odliczać podczas obliczania należnego podatku dochodowego kwotę
    wolną od dochodu (około 2000 zł)

    Dziękuję..

  • 2. Data: 2002-01-21 15:44:45
    Temat: Re: Kwota wolna od podatku
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Osobnik posiadający mail'a d...@w...edu.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    >
    > Pracując na cały etat i jednocześnie prowadząć działalność gospodarczą
    > (KPiR) mogę odliczać podczas obliczania należnego podatku dochodowego

    Nie za ma co ;-)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    Argumentowi "Bo nie!" przeciwstawiam
    kontrargument "Bo tak!". Tomasz 'tsca' Sienicki

  • 3. Data: 2002-01-21 15:50:02
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Dzień dobry :)

    On Mon, 21 Jan 2002, WS wrote:

> [...]
    >+ (KPiR) mogę odliczać podczas obliczania należnego podatku dochodowego kwotę

    ...za uważne wysłuchanie oswiadczenia ?
    -:)

    Wybacz że się odzywam, ale tak jakoś podejrzewam, że może
    chciałeś zadać pytanie ? Może nawet próbowałbym wylosować
    odpowiedź, ale losowanie wskazuje kilka niejednoznaczności:
    - czy masz na myśli *podatek* czy *zaliczkę* (w podatku odliczy
    się "tylko raz")
    - czy wobec tego masz na myśli deklarację (PIT) i którą (PIT-7 czy PIT-37)
    - czy masz na myśli rok 2001 czy 2002 (chyba kwoty się rożnią)
    -...nie wiem co jeszcze... :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-01-21 19:38:59
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "WS" <d...@w...edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    gospodarczą
    > (KPiR) mogę odliczać podczas obliczania należnego podatku

    Witam,

    Nie istnieje "kwota wolna" od podatku dochodowego.Pojęcie to występuje
    tylko w języku potocznym.

    Jeżeli osiągasz przychody tylko ze stosunku pracy, to twój pracodawca
    licząc zaliczkę na podatek dochodowy pomniejsza ją o 1/12 kwoty
    zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale,
    obowiązującej w danym roku, skali podatkowej.
    W roku 2002 pierwszy przedział to: do 37024 zł -> 19% podstawy minus
    518.16 zł. Czyli 518,16 /10 = 43,18 zł
    Pracodawca może dokonać pomniejszenia zaliczki, jeżeli złożyłeś mu
    PIT-2 "oświadczenie pracownika dla celów obliczenia miesięcznych
    zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych".

    Jednak, jeżeli jednocześnie prowadzisz działalność gospodarczą, to
    pracodawca nie może dokonywać tego zmniejszenia i twoim obowiązkiem
    jest zawiadomić go o tym, czyli "wycofać PIT-2", bo kwotę
    zmniejszającą podatek w pierwszej skali podatkowej wykorzystasz ty
    obliczając zaliczki na podatek od działalności na PIT-5.

    "Kwota wolna" od podatku bierze się stąd, że podatek liczony wg skali
    od 2727 zł wynosi:
    19% czyli 518,10 zł minus 518,16 czyli 0,00 zł

    > Dziękuję..

    proszę :-)

    pozdrawiam
    Ryszard