  • 1. Data: 2007-02-21 13:13:13
    Temat: Nowa firma - stałe opłaty ZUS ?
    Od: i...@p...pl

    Witam
    Noszę się z zamiarem założenia firmy.
    Wszystkie formalności i opłaty związane
    z samą czynnością założenia firmy mam już
    obcykane (urząd miasta, GUS, US). Formę opodatkowania też mam
    już w wybraną. Nie potrafię jednak przebrnąć
    przez opłaty ZUS-owe. Nie potrafię znaleźć
    jakie są stałe (chyba najniższe?) opłaty ZUS-owskie
    (ubezpieczenie społeczne, chorobowe, coś jeszcze ?).
    Czy ktoś może mnie naprowadzić na właściwe tory (linki ?) ?

    Pozdrawiam
    JS

  • 2. Data: 2007-02-21 13:18:47
    Temat: Re: Nowa firma - stałe opłaty ZUS ?
    Od: "Asen" <a...@g...com>

    On 21 Lut, 14:13, i...@p...pl wrote:
> [...]
    > (ubezpieczenie społeczne, chorobowe, coś jeszcze ?).
    > Czy ktoś może mnie naprowadzić na właściwe tory (linki ?) ?

    Jeżeli nie prowadziłeś jakiejś dział. 60 m-cy wstecz, to
    mały zus przez 24 m-ce - http://www.wskazniki.pit.pl/pages/i/760.php
    a duzy zus jest tu - http://www.wskazniki.pit.pl/pages/i/288.php

  • 3. Data: 2007-02-21 13:21:27
    Od: i...@p...pl

    > Jeżeli nie prowadziłeś jakiejś dział. 60 m-cy wstecz, to
    > mały zus przez 24 m-ce - http://www.wskazniki.pit.pl/pages/i/760.php
    > a duzy zus jest tu - http://www.wskazniki.pit.pl/pages/i/288.php

    Prowadziłem w ostatnich 60 m-cach działalność.
    Co wtedy ?

  • 4. Data: 2007-02-21 13:32:43
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik <i...@p...pl> napisał w wiadomości

    > Prowadziłem w ostatnich 60 m-cach działalność.
    > Co wtedy ?

    Albo duży zus, albo zarejestrować na kogoś kto nie prowadził, a w
    późniejszym czsie ewentualnie przerejestrować na siebie.

    marekz

  • 5. Data: 2007-02-21 14:05:58
    Od: i...@p...pl

    > Albo duży zus, albo zarejestrować na kogoś kto nie prowadził, a w
    > późniejszym czsie ewentualnie przerejestrować na siebie.

    To smutne i bolesne :(

    Czy dobrze odczytuję sumę opłat z tabeli
    http://www.wskazniki.pit.pl/pages/i/288.php:
    543,75 zł - ubezpieczenia społeczne (z chorobowym)
    gdzie
    288,66 zł - ubezpieczenie emerytalne
    192,24 zł - ubezpieczenia rentowe
    36,23 zł - ubezpieczenie chorobowe
    26,62 zł - ubezpieczenie wypadkowe
    +
    177,36 zł - ubezpieczenie zdrowotne
    36,23 - fundusz Pracy
    Suma 757,34 zł - suma składek z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym ?

    Co to jest to dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ?
    Co to daje lub co tracę płacąc bez tego ?

  • 6. Data: 2007-02-21 15:30:31
    Od: "CZYŚCIWO" <c...@o...pl>

    > Noszę się z zamiarem założenia firmy.

    Ta firma juz istnieje od dnia, w którym się urodziłeś i nazywa się tak jak
    Ty.
    Teraz zamierzasz tylko zgłosić, że zaczniesz prowadzić działalność
    gospodarczą.
    W nagrodę za zgłoszenie będziesz mógł do imienia i nazwiska dodawać jakiś
    dopisek.

    --
    CZYŚCIWO tekstylne odnawialne= brak odpadów!
    www.mewa-service.pl

  • 7. Data: 2007-02-21 17:02:52
    Od: "Asen" <a...@g...com>

    On 21 Lut, 16:30, "CZYŚCIWO" <c...@o...pl> wrote:
    > Użytkownik <i...@p...pl> napisał w
    wiadomościnews:0117.000000c9.45dc4568@newsgate.onet.
    pl...

> [...]
    > gospodarczą.
    > W nagrodę za zgłoszenie będziesz mógł do imienia i nazwiska dodawać jakiś

    Filozof CZYŚCIWO niewiele wniósł do dyskusji, więc dopiszę jeszcze.
    Dobrowolne ubezpieczenie chorobowe - 2,45%, czyli w lutym jeszcze
    36,23 zł daje ci prawo do świadczenia z zus za okres twojej choroby
    udokumentowanej drukiem ZUS ZLA, kiedyś L4, i nie dość że dostaniesz
    chorobowe, to jeszcze za ten okres nie płacisz ubezp. społecznych i
    funduszu pracy, (czyli wpłat 51 i 53, zdrowotne 52 niestety płaci się
    prawie zawsze). Ale, żebyś nabrał w/w praw musisz opłacać IDEALNIE,
    czyli co do grosza i w terminach (liczy sie data wpływy na konto zus,
    a nie twoja pieczątka na przelewie), więc musisz opłacać grzecznie
    pełny zus przez 180 dni, potem możesz korzystać.

  • 8. Data: 2007-02-21 17:10:00
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    > Czy dobrze odczytuję sumę opłat z tabeli
    > http://www.wskazniki.pit.pl/pages/i/288.php:

    Dobrze.

    > Suma 757,34 zł - suma składek z dobrowolnym ubezpieczeniem
    > chorobowym ?

    Z tego 152,73 będziesz mógł sobie potrącić z podatku dochodowego,
    o ile taki wystapi do zapłaty. Prawie całą resztę (oprócz częsci
    zdrowotnego) wpiszesz w koszty, czyli 19% z tej prawie całej
    reszty tak-jakby do zwrotu. Jesli zarabiasz dostatecznie dużo, tak
    to wygląda. Jesli zarobisz za mało lub nic, to niestety cała ta
    suma jak w czarną dziurę.

    > Co to jest to dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ?
    > Co to daje lub co tracę płacąc bez tego ?

    Daje to, że jak zachorujesz na odpowiednio długo, to organ Ci
    płaci zasiłek jakiś a Ty nie musisz wtedy składek płacić. Ogólnie
    to takie ubezpieczenie raczej dla kombinatorów ze zwolnieniami
    lekarskimi. Dodatkowo są przy nim dodatkowe szykany, jak już
    chcesz z niego skorzystać. Jak masz zamiar realnie działać, to ja
    bym tego nie płacił.

    marekz

  • 9. Data: 2007-02-21 17:12:42
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Asen" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

[...]

    Nie ma znaczenia data wpływu na rachunek ZUS. Ma znaczenie data
    obciążenia rachunku przedsiębiorcy lub tego rachunku, z którego
    następował przelew.

    marekz

  • 10. Data: 2007-02-21 17:34:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Feb 2007, i...@p...pl wrote:

    > Co to jest to dobrowolne ubezpieczenie chorobowe ?

    No ubezpieczenie chorobowe :)
    A dobrowolne, bo w odróżnieniu od umowy o pracę nie jest obowiązkowe.

    > Co to daje lub co tracę płacąc bez tego ?

    W pierwszej kolejności - w razie choroby zwalnia z płacenia składek.
    To jest najważniejsze dla wielu prowadzących, bo jak zarabiają
    "na styk" i w razie choroby będą musieli jeszcze składki ZUS
    zapłacić to mogą się zapłakać...
    Dodatkowo, w razie choroby, proporcjonalnie do podstawy od której
    jest płacona składka, wypłacany jest zasiłek. Jak ktoś płaci
    "minimum" to z niego nie wyżyje, ale licząć różnicę między otrzymaniem
    minimalnego zasiłku in plus a wpłaceniem kilku stów in minus
    (na składki) robi się z tego istotna kwota.

    pzdr, Gotfryd