  • 1. Data: 2002-11-08 14:25:52
    Temat: Obowiazkowe uzbezp. OC - czy w koszty
    Od: "news.tpi.pl" <F...@i...pl>

    Witam,
    Od tego roku z mocy ustawy i stosownych ministerialnych rozporządzeń
    architekci i nżynierowie muszą obowiązkowo ubezpieczać się od OC z tytułu
    wykonywania swojego zawodu (obojętnie czy są zatrudnieni u kogoś pracy czy
    sami prowadzą DG).
    Ja prowadzę sam DG, jednoosobowo, KPiR+VAT, na pieczątce firmowej mam nazwę
    skroconą i imię+nazwisko. Problem wg mnie jest w tym że obowiązkowe
    ubezpieczenie zawiera się nie jako firma czy osoba prowadząca DG ale jako
    architekt czy inżynier o konkretnym nazwisku i adresie zamieszkania (akurat
    to jest takie samo, problem tylko z ta nazwą skróconą).
    Czy w takim przypadku można wpisać tą (obowiązkową) skłądkę bezpośrednio w
    KPiR jako koszt czy też gdzieś w PIT-5 (w pozycji E.1. pkt.2 czyli składek
    na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika jest obowiązkowa,
    jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów)

    Dodam ze wg mnie sytacja jest identyczna chyba z osobami prowadzącymi
    księgowość i doradztowo oni też mają obowiązek ubezpieczenia sie od OC z
    mocy ustawy.

    Dziękuje za odpowiedź

    Marian Fabinski