  • 1. Data: 2004-06-21 23:07:59
    Temat: Odliczanie strat z funduszy inwestycyjnych
    Od: "JR" <j...@g...pl>

    Swego czasu przeczytałem w Parkiecie artykuł o możliwości kompensacji zysków
    i strat z inwestycji w fundusze inwestycyjne:

    "Oszczednosci - Kompensacja zysków i strat z inwestycji w fundusze
    Inwestorzy, którzy chca skorzystac z kompensaty zysków i strat z inwestycji w
    fundusze i obnizyc kwote placonego podatku, beda musieli samodzielnie
    wystapic do urzedów skarbowych. TFI zapewniaja, ze beda w stanie przygotowac
    na zyczenie klientów zestawienie wszystkich transakcji zakupu i sprzedazy
    jednostek przeprowadzonych przez nich w ciagu roku.
    Mozliwosc kompensacji zysków i strat z inwestycji w jednostki (z wyjatkiem
    funduszy prowadzonych przez firmy ubezpieczeniowe) pojawila sie w nowej
    ustawie o PIT. Tak przynajmniej twierdzi czesc prawników. Poniewaz
    Ministerstwo Finansów nie zgadza sie z taka interpretacja, TFI zdecydowaly
    sie tak naliczac podatek, jakby kompensacja nie byla mozliwa.
    Inwestorzy moga jednak wziac sprawy w swoje rece. - Kazdy podatnik moze
    indywidualnie wystapic w tej sprawie do swojego urzedu skarbowego - wyjasnia
    Andrzej Debiec z kancelarii Lovells. - Powinien zlozyc wniosek o stwierdzenie
    nadplaty podatku - dodaje. Jego zdaniem, ustawa nie precyzuje, w jakim
    okresie powinno sie dokonac kompensacji. - Dlatego najlepiej jest przyjac
    okres roczny, podobnie jak w przypadku podatku dochodowego - mówi prawnik.
    Samodzielne obliczenie podatku nie jest jednak sprawa prosta. Inwestorzy
    dostaja co prawda od TFI potwierdzenie wszystkich przeprowadzonych
    transakcji, ale na ich podstawie nie da sie obliczyc naleznosci na rzecz
    fiskusa. Problem polega m.in. na tym, ze w takim potwierdzeniu jest tylko
    informacja o cenie sprzedazy jednostek, nie ma natomiast cen zakupu (inwestor
    moze poprzez jedno zlecenie sprzedawac jednostki kupione po róznych cenach).
    TFI, z którymi rozmawialismy, zapewniaja jednak, ze na zyczenie klienta beda
    w stanie sporzadzic zestawienie wszystkich transakcji przeprowadzonych w
    danym roku, zawierajace ceny zakupu i sprzedazy jednostek.
    - Agent transferowy dysponuje takimi informacjami, bo inaczej nie bylby w
    stanie naliczac podatku - wyjasnia Leszek Jedlecki, wiceprezes ING TFI. -
    Jezeli jakis klient zwróci sie do nas w tej sprawie, przygotujemy takie
    zestawienie - dodaje. Podobne deklaracje uzyskalismy w innych towarzystwach.
    Ile czasu agenci transferowi beda potrzebowali na opracowanie danych? - To
    bedzie zalezalo od tego, ile osób sie do nas zglosi i ile transakcji
    przeprowadza w ciagu roku - wyjasnia Jaroslaw Orlikowski, prezes firmy BRE
    Agent Transferowy. Dodaje, ze jesli wnioski od inwestorów beda pojedyncze,
    zestawienia beda sporzadzane "na piechote". - Ale jezeli zglosi sie do nas
    wiecej inwestorów, wprowadzimy modyfikacje w programie informatycznym i takie
    zestawienia beda sporzadzane automatycznie - zapewnia J. Orlikowski.
    Katarzyna Siwek"

    Ostatnio sprawa została potwierdzona przez jedną z Izb Skarbowych:
    "Potwierdzily sie nasze doniesienia - kompensata zysków i strat z inwestycji
    w fundusze jest mozliwa. Tak wynika z interpretacji przepisów podatkowych
    dokonanej przez Izbe Skarbowa w Bydgoszczy. Ocenila ona, ze zakup jednostek
    funduszy nalezy traktowac tak, jak zakup papierów wartosciowych.
    Dochody uzyskane w wyniku sprzedazy jednostek uczestnictwa w funduszach
    inwestycyjnych nie sa dochodami z funduszy kapitalowych - twierdza urzednicy
    Izby Skarbowej w Bydgoszczy. Dlaczego? Bo - ich zdaniem - o tym, co jest
    dochodem z funduszy kapitalowych mówi artykul 30a ustawy o podatku dochodowym
    od osób fizycznych (czyli PIT). Wedlug niego, jest to róznica
    miedzy "wyplacona kwota swiadczenia a suma skladek wplaconych do zakladu
    ubezpieczen". Innymi slowy, fundusze kapitalowe to te, które oferuja
    towarzystwa ubezpieczeniowe. W ich przypadku ustawa wyraznie zakazuje
    kompensacji zysków i strat.
    Tymczasem, wedlug Izby Skarbowej, w przypadku lokaty w fundusze inwestycyjne
    mamy do czynienia z "odplatnym zbyciem jednostek uczestnictwa", które nalezy
    traktowac tak, jak "odplatne zbycie papierów wartosciowych". Zastosowanie ma
    art. 30b ustawy o PIT.
    Interpretacja Izby Skarbowej otwiera droge do kompensacji zysków i strat ze
    sprzedazy jednostek funduszy inwestycyjnych. Artykul 9 ustawy o PIT zezwala
    bowiem na stosowanie kompensacji w przypadku "odplatnego zbycia papierów
    wartosciowych".
    O tym, ze znowelizowane przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych daja
    mozliwosc kompensacji zysków i strat z inwestycji w fundusze, pisalismy pod
    koniec ubieglego roku. Potwierdzaly to opinie doradców podatkowych. Co innego
    twierdzil resort finansów.
    Katarzyna Siwek"

    I mam pytanie w tej sprawie. Czy mogę wziąść pod uwagę w odliczeniach lata
    2002 i 2003, kiedy również inwestowałem w fundusze i był pobierany podatek od
    zysków z funduszy, lub połączyć lata 2002, 2003 i 2004 przy liczeniu
    kompensacji?
    Jr

  • 2. Data: 2004-06-22 09:08:44
    Temat: Re: Odliczanie strat z funduszy inwestycyjnych
    Od: "Andrzej" <m...@o...pl>

> [...]
    od
    > zysków z funduszy, lub połączyć lata 2002, 2003 i 2004 przy liczeniu

    Czesc,
    Jezeli byl pobierany podatek, a Ty wykazales wowczas straty w zeznaniu
    rocznym, to nie ma problemu. Mozesz wowczas dokonac kompensacji.

    PZDR Andrzej

  • 3. Data: 2004-06-22 14:52:52
    Od: "J R" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Andrzej <m...@o...pl> napisał(a):

    > Czesc,
    > Jezeli byl pobierany podatek, a Ty wykazales wowczas straty w zeznaniu
    > rocznym, to nie ma problemu. Mozesz wowczas dokonac kompensacji.
    >
    > PZDR Andrzej

    Hej,
    Chyba o co innego mi chodzi.
    Przede wszystkim podatek od zysków z funduszy inwestycyjnych automatycznie
    pobierany jest przy umorzeniu jednostek lub konwersji do innego funduszu i
    inwestor nie musi niczego wykazywać w zeznaniu rocznym.
    Natomiast mam obiekcje jeśli chodzi o czas (czyli o lata 2002 i 2003), kiedy
    również inwestowałem i ponosiłem straty. Z tych artykułów wynika, że
    możliwość kompensacji możliwa jest na mocy nowej ustawy o PIT (rozumiem, że
    nowej na rok 2004) i nie wiem czy w przypadku lat 2002 i 2003 prawo nie
    musiało działać wstecz.
    POZDR i proszę o pomoc
    JR