  • 1. Data: 2002-06-14 08:37:59
    Temat: Odliczenie VAT od NOM
    Od: "Czański" <t...@t...com.pl>

    Witam !
    Spotkałem się z poglądem, że nie można odliczyć VAT od faktury wystawionej
    przez NOM z powodu tego, że data wystawienia faktury jest wystawiona więcej
    niż 30dni wcześniej od terminu płatności.
    Proszę o opinię !
    Czański

  • 2. Data: 2002-06-14 17:32:21
    Temat: Re: Odliczenie VAT od NOM
    Od: "Karol" <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czański" <t...@t...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    więcej
    > niż 30dni wcześniej od terminu płatności.

    Na czym opierala sie ta opinia?

    Karol

  • 3. Data: 2002-06-14 18:00:14
    Od: "Andrzej Smereka" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    więcej
    | niż 30dni wcześniej od terminu płatności.

    Artykuł z GP
    Rozliczenie faktur wystawionych przez NOM
    Można bezpiecznie odliczać

    Brak daty sprzedaży na fakturach potwierdzających sprzedaż usług
    telefonicznych nie ogranicza możliwości odliczenia naliczonego VAT,
    wynikającego z tych faktur.

    Przypomnę, że obniżenie kwoty podatku należnego następuje nie wcześniej niż
    w rozliczeniu za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument
    celny, i nie później niż w rozliczeniu za miesiąc następny (zob. art. 19
    ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług
    oraz o podatku akcyzowym, (Dz.U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.). Jednocześnie
    obniżenie kwoty podatku należnego nie może nastąpić wcześniej niż w miesiącu
    otrzymania przez nabywcę towaru lub wykonania usługi albo otrzymania faktury
    potwierdzającej dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty) podlegającej
    opodatkowaniu.

    Jakkolwiek jednym ze składowych elementów faktury VAT jest data dokonania
    sprzedaży (dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz
    data wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"), to
    jednak należy uznać, że niespełnienie tego wymogu nie ogranicza prawa do
    odliczenia naliczonego VAT wynikającego z takiej faktury.

    Przypomnę, że obowiązek podatkowy VAT w zakresie usług telekomunikacyjnych
    powstaje z chwilą upływu terminu płatności, jeżeli został on określony w
    umowie właściwej dla rozliczeń z tego tytułu (zob. art. 6 ust. 8b ustawy o
    VAT). W przypadku gdy usługa jest realizowana za pomocą żetonów i kart,
    obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sprzedaży żetonów i kart
    telefonicznych (zob. też "GP" nr 107 z 5 czerwca br.).

    W sytuacji świadczenia usług telekomunikacyjnych podatnik wystawia fakturę
    nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Faktury te, co do
    zasady, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem
    obowiązku podatkowego. Zastrzeżenie to nie dotyczy jednak wystawiania faktur
    w zakresie dostaw usług telekomunikacyjnych, jeżeli faktura zawiera
    informację, jakiego okresu rozliczeniowego dotyczy.

    W takiej sytuacji za miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę, uważa się
    miesiąc, w którym przypada termin płatności określony w tej fakturze (zob.
    par. 40 rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o
    podatku akcyzowym; Dz.U. nr 27, poz. 268).

    Paweł Lipka

    Andrzej Smereka

    a...@p...onet.pl