  • 1. Data: 2003-03-09 23:06:03
    Temat: PIT B
    Od: "Jarosław Supernak" <s...@i...pl>

    Witam!
    Od czerwca prowadzę własną działalność gospodarczą. Do tego 24.12.2002r.
    przystąpiłem do spółki cywilnej założonej w 1998r.
    Czy dobrze kombinuję:
    Z KPiR sumuję kwoty od 24.12 i to wpisuję jako mój (wiadomo * xx%) przychód
    i strata.
    Dla drugiego wspólnika w części C1 wpisuję dane spółki i kwoty do 24.12 ze
    starym % udziału, a do C2 dane tej samej spółki i kwoty po 24.12 z nowym %
    udziału.
    Pytanie 2:
    W styczniu 2002 kupiłem program komputerowy (Delphi). W maju udało mi się
    sprzedać pierwszy program. W czerwcu założyłem działalność i tam mam zamiar
    używać Delphi. W ciągu 2002r. nie nastąpiło więcej zdarzeń sprzedaży
    oprogramowania napisanego z użyciem Delphi. Czy muszę napisać jakiś protokół
    przekazania tego programu pomiędzy mną (osoba) a mną (firma)?
    I ważniejsze: Czy program mogę odliczyć w PIT O???
    Jarek

  • 2. Data: 2003-03-10 10:08:16
    Temat: Re: PIT B
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Mar 2003, Jarosław Supernak wrote:
    [...]
    >+ Pytanie 2:
    >+ W styczniu 2002 kupiłem program komputerowy (Delphi). [...]
    >+ W czerwcu założyłem działalność i tam mam zamiar
    >+ używać Delphi.

    To jest FAQ - stoisz w kolejce do odczytania 720 ostatnich wątków
    na grupie :> *IMHO* - tylko wpisać do ewidencji środków trwałych
    oraz wartości niematerialnych i prawnych.
    Ewidencję masz (bo jest obowiązkowa), pozostaje tylko wymyśleć
    sposób amortyzacji - a ten zależy m.in. od wartości programu.

    >+ W ciągu 2002r. nie nastąpiło więcej zdarzeń sprzedaży
    >+ oprogramowania napisanego z użyciem Delphi.

    Ale "coś" napisałeś ?
    Bo ŚT wprowadza się do ewidencji "z dniem przekazania do użytku",
    i istnieje zapis że "jeśli nie jest używany amortyzacja ulega
    zawieszeniu". IMHO - dopóki przynajmniej nie zacznisz używać
    w sposób "udowadnialny" (jakaś umowa czy tp) to może być
    za wcześnie wpisywać do ŚT, ale może przesadzam...
    BTW:
    Czujesz się zobowiązany w ramach bonusu przeczytać ustawę
    o podatku dochodowym od osób fizycznych, leży na www.mofnet.pl
    (->system podatkowy->...), w szczególności art. 22a (amortyzacja
    właśnie !).

    >+ Czy muszę napisać jakiś protokół
    >+ przekazania tego programu pomiędzy mną (osoba) a mną (firma)?

    Możesz, ale w takim "prostym" przypadku IMHO posiadanie
    oryginalnej faktury zakupu (z tobą jako kupującym) mogłoby
    ujść w tłoku... Niemniej - "papier" nie zawadzi. IM*H*O
    może być dopisek na owej fakturze (np. na odwrocie: data,
    "przyjeto do ewidencji DG", stempel, autograf).

    >+ I ważniejsze: Czy program mogę odliczyć w PIT O???

    Chcesz go *jednocześnie* odliczyć *jako pracownik* i wliczyć
    w KUP jako prowadzący DG ?
    Hm... gdzieś w ustawie był AFAIR zapis że wartości w jakikolwiek
    zwrócone lub zwolnione od podatku nie mogą być KUP. Miałbym
    wątpliwości...

    pzdr, Gotfryd
    (DG - KPiR, VAT, nie doradca)

  • 3. Data: 2003-03-10 20:45:33
    Od: "Jarosław Supernak" <s...@i...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    > Ewidencję masz (bo jest obowiązkowa), pozostaje tylko wymyśleć
    > sposób amortyzacji - a ten zależy m.in. od wartości programu.

    Cena zakupu 300 zł. Brak ewidencji bo brak środków trwałych.

> [...]
    > o podatku dochodowym od osób fizycznych, leży na www.mofnet.pl
    > (->system podatkowy->...), w szczególności art. 22a (amortyzacja

    Amortyzacji nie ma (300 zł)

> [...]
    > Hm... gdzieś w ustawie był AFAIR zapis że wartości w jakikolwiek
    > zwrócone lub zwolnione od podatku nie mogą być KUP. Miałbym
    Nie: zastanawiałem się czy odliczyć to jako ja w PIT O, czy też najpierw
    przekazać do DG i tam odliczyć jako KUP.
    Wypadało by w PIT O gdyż jako pracownik firmy napisałem (i sprzedałem) dla
    tejże firmy na umowę o dzieło program w maju, a firmę założyłem dopiero w
    czerwcu.
    Wolałbym jednak odliczyć w DG tylko znowu wątpliwość: mam pozamykane
    wszystkie miesiące i takie przeniesienie do DG byłoby możliwe z datą
    31.12.2002r. - czy nie przeszkadza, że tak późno (styczeń - czerwiec -
    grudzień)? Czy gdybym tak mógł, to mam to zaksięgować z kosztem zakupu (300
    zł).

    Jarek

    PS. A co z moim pierwszym pytaniem?

  • 4. Data: 2003-03-10 22:24:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ > >+ W styczniu 2002 kupiłem program komputerowy (Delphi). [...]
    >+ > >+ W czerwcu założyłem działalność i tam mam zamiar
    [...]
    >+ > Ewidencję masz (bo jest obowiązkowa), pozostaje tylko wymyśleć
    >+ > sposób amortyzacji - a ten zależy m.in. od wartości programu.
    >+
    >+ Cena zakupu 300 zł.

    Bez znaczenia z p. widzenia *możliwości* uznania za ŚT, AFAIK
    Opinia: "dla wprowadzenia do DG 'osobistych' towarów
    handlowych i ŚT jest dobrze udokumentowana podstawa prawna,
    dla wyposażenia jej brak" nie jest moja, tak to kiedyś
    podsumowała Orka - ale bezkrytycznie mnie przekonała.

    Mówiąc krótko: jak wpiszesz do ŚT to nie widzimy sposobu
    żeby się przyczepić, jeśli uznasz za KUP ("tak po prostu")
    coś czego *nie* kupiłeś "do firmy" - to...nie wiemy[1] jak
    się tłumaczyć jeśli ktoś się przyczepi o podstawę prawną.
    [1] Jakby ktoś na grupie wiedział to już by napisał :)

    >+ Brak ewidencji bo brak środków trwałych.

    IMHO ewidencja ma być. Być może nie ma sankcji za brak
    (nie wiem :)), ale w ustawie napisali że masz mieć (pustą).
    [...]
    >+ > (->system podatkowy->...), w szczególności art. 22a (amortyzacja
    >+ > właśnie !).
    >+
    >+ Amortyzacji nie ma (300 zł)

    Jak uznasz za ŚT to amortyzacje jest zawsze; może być jednorazowa :)
    Co do daty przenoszenia to opinii nie mam, niemniej akurat
    ja wpisywałem (nie w 2002 :)) takie "przejęte" ŚT z datą
    akurat 31.12...

    >+ PS. A co z moim pierwszym pytaniem?

    Jak zmilczałem to widać nie wiem :)
    Zapytaj w osobnym poście, może ktoś zwróci uwagę...

    pzdr, Gotfryd