  • 1. Data: 2007-11-18 16:25:01
    Temat: Plany taryfowe w ZUS
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Witam

    Jak oceniacie takie rozwiazanie (gdyby zostalo wprowadzone):

    Stworzenie dla osob prowadzacych DG np. trzech planow taryfowych dla
    placonych skladek:

    - taryfa dla poczatkujacych:
    skladki placone w formie procentowej od zadeklarowanych dochodow, zgodnych z
    rzeczywistymi dochodami wynikajacymi z prowadzonej dokumentacji podatkowej
    (lub wyższe, gdy np. sa straty a przedsiębiorca chcialby miec ciaglosc w
    ubezpieczeniach), dla podatnikow podatku zryczaltowanego dochod stanowilby
    przychod skorygowany o stosowny wspolczynnik w zaleznosci od stawki ryczaltu
    na prowadzona dzialalnosc, podatniucy rozliczajacy sie na zasadzie karty
    podatkowej nie mogliby z tej taryfy skorzystac, stawki procentowe
    odpowioadalyby tym odprowadzanym za pracownikow etatowych.

    - taryfa dla srednio zaawansowanych:
    skladki placone w formie stalej oplaty, nizszej od obecnej + dodatkowa
    oplata w formie procentowej od od zadeklarowanych dochodów, w przypadku
    przekroczenia okreslonego ich pulapu, stawki procentowe bylyby nizsze od
    wystepujacych w pierwszej taryfie, wszelkie uwagi jw., podatnicy
    rozliczajacy sie na zasadzie karty podatkowej placiliby wg powyzszej taryfy
    powiekszonej o pewien procent zakladanego dochodu, odpowiadajacego ustalonej
    wysokosci podatku z karty (lub - jesli byloby to dla nich korzystniejsze -
    placiliby wg trzeciej taryfy),

    - taryfa dla aktywnych:
    skladki w formie stalej oplaty miesiecznej, wyzszej od obecnej (np. na
    poziomie 1200-1500 zl), do wykorzystania przez wszystkich na jednakowych
    zasadach, niezależnie od formy opodatkowania.

    Podatnik/ubezpieczony wyboru planu taryfowego dokonywalby na poczatku roku
    (np. w terminie do 10 lutego).

    Pozdrawiam
    SDD

  • 2. Data: 2007-11-18 17:26:56
    Temat: Re: Plany taryfowe w ZUS
    Od: "zbyszek" <z...@o...eu>

    A poco tak skomplikowany system z pozostawianiem wyboru? Każdy wybierze i
    tak dla siebie
    mniejsze "zło", za wyjątkiem tych co zapomną.Dodatkowo armia urzędników
    będzie musiała
    to wszystko pilnować.

    Skałdki ZUS i tak są od góry ograniczone w skali roku, lepiej wprowadzić
    jednoznaczny system, obligatoryjny
    dla każdego sytsem opłat a kiedy przekroczy maxa to juz nie płaci. Zawsze
    należy postawić sobie pytanie
    czemu to ma służyć, - zwiększeniu składek, zmniejszeniu składek,
    zróżnicowaniu wzg rodzaju działalności?

    Z wyjątkiem małycg DG wieksi powinni płacic maxa i już.

  • 3. Data: 2007-11-18 17:34:14
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Nie odniosę się do meritum.
    Natomiast - wychodzi mi, że statystyczny pracujący Polak płaci na FUS
    ~3000 na kwartał
    co daje ~750zł miesięcznie.
    Co to oznacza - że jest to koszmar w porównaniu z PIT-em, gdzie pogłówne
    wyniosłoby
    coś w przedziale 150-250zł/miesiąc(gdzieś w archiwum jest konkretna kwota).
    W związku z tym trzeba się raczej wycofywać z ZUSu niż markowac kolejne
    reformy,
    bo wraz z dalszym kombinowaniem przy sus oraz starzeniem się
    społeczeństwa, pogłówne na FUS
    może tylko rosnąć.

    Natomiast patrząc trzeźwo, to ZUS/FUS na pewno zostaną i zostaną
    dopompowane,
    więc docelowo to co Foltyn proponuje byłoby IMHO najlepsze(tzn najlepsze z
    socjla-etatystycznych rozwiązań
    jeśli taki oksymoron ma jakikolwiek sens) - wypłacanie emerytur z budżetu,
    ZUS mógłby sobie być jako jakas agencja
    która się na tym skupia, natomiast cała papierologia i biurokracja by
    odpadła patrząc z naszej perspektywy.

  • 4. Data: 2007-11-29 16:10:24
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Sun, 18 Nov 2007 18:34:14 +0100, t...@o...pl napisał(a):

    > Natomiast - wychodzi mi, że statystyczny pracujący Polak płaci na FUS
    > ~3000 na kwartał co daje ~750zł miesięcznie.

    Jesteś pewien?
    Mnie tam "wyszło" równe 1000 (przy 3000 kwartalnie) :)