  • 1. Data: 2007-11-18 00:28:12
    Temat: Laptop z USA za 99$ + 600$ przesyłka - kwestie cła i VAT'u.
    Od: kszyhó <k...@n...pl>

    Witam,

    Zamierzam kupić na Ebay'u w USA używanego laptopa, od osoby prywatnej.
    Jeżeli kosztowałby on powiedzmy 99$, a za wysyłkę zapłaciłbym 600$,
    to osoba ta będzie zadowolona, gdyż oczekuje łącznie 700$.
    Przesyłka - myślę - DHL, UPS, TNT lub coś w tym rodzaju (?).

    ... no i co dalej? Jaką procedurę celną/podatkową należy przejść?

    Czy ktoś się zainteresuje moją paczką? Kiedy? W jaki sposób do mnie dotrze?
    No bo nie wiem, czy oni te paczki na lotnisku jakoś ewidencjonują?
    i czy potem sprawdzają, co tam było, oceniają wartość celną?
    A może to ja powinienem iść i podać gdzieś, że przyszła mi paczka,
    ale jest warta 99$? Bo jeżeli się nie zgłoszę, to ktoś naliczy dużą karę?

    Wybaczcie, że takie naiwne pytania zadaję, ale mam "zagwozdkę",
    jak się będzie odbywała taka "odprawa celna", czy jak to tam zwał...
    No to jest problem - paczkę wypadałoby ubezpieczyć na 700$
    a jednocześnie ma być ona warta 99$ - kompletnie się nie znam na tym...

    Gorąca prośba do Was fachowców od kwestii prawnych i podatkowych :) :) :)
    doradźcie krok po kroku, jak należy całość przeprowadzić,
    aby było dobrze, tanio i się nikt potem nie czepiał ;)

    Dzięki z góry i serdeczne pozdrowienia,
    Krzysztof Piotrowski.

  • 2. Data: 2007-11-18 09:08:27
    Od: "jkolinna" <k...@w...plNOSPAM>

    > to osoba ta będzie zadowolona, gdyż oczekuje łącznie 700$.
    > Przesyłka - myślę - DHL, UPS, TNT lub coś w tym rodzaju (?).

    Przecież to jest oszustwo.
    POdpada pod kodeks karno skarbowy.

    JK

  • 3. Data: 2007-11-18 09:23:19
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    kszyhó wrote:
> [...]
    > doradźcie krok po kroku, jak należy całość przeprowadzić,
    > aby było dobrze, tanio i się nikt potem nie czepiał ;)

    Cła na laptopy nie ma, tak więc jest to tylko kwestia VAT.

    Jeśli prowadzisz działalność i jesteś VAT-owcem to przecież w zasadzie
    jest Ci wszystko jedno czy VAT naliczą Ci od 100$ czy od 600$.

    Ale nawet jeśli nie prowadzisz działalności, to ewidentne podkładanie
    się (przecież cenniki DHL / UPS są do pozyskania w każdej chwili) dla
    1kplz to jest - moim zdaniem - masochizm.

    Natomiast już technicznie to paczki o wartości większej niż
    kilkadziesiąt USD (chyba 40) są ewidencjonowane i poddawane procedurom
    celnym.

    Procedura jet mniej więcej taka:
    1) przychodzi paczka,
    2) dostajesz zawiadomienie,
    3) dostarczasz dokumenty,
    4) paczka + dokumenty są "obrabiane" przez machinę celną,
    5) płacisz VAT + ewentualne cło
    6) odbierasz paczkę
    7) cieszysz się, że spełniłeś obywatelki obowiązek i zapłaciłeś podatki,
    8) (ewentualnie) cieszysz się z zakupu

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 4. Data: 2007-11-18 09:52:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:

> [...]
    > się (przecież cenniki DHL / UPS są do pozyskania w każdej chwili) dla
    > 1kplz to jest - moim zdaniem - masochizm.

    VAT i tak będzie naliczany od wartości celnej.
    A więc bez znaczenia jest czy laptop 100 a transport 600
    czy laptop 600 a transport 100, bo VAT i tak od 700 będzie naliczony.

  • 5. Data: 2007-11-18 10:04:04
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    cef wrote:
    > VAT i tak będzie naliczany od wartości celnej.
    > A więc bez znaczenia jest czy laptop 100 a transport 600
    > czy laptop 600 a transport 100, bo VAT i tak od 700 będzie naliczony.

    Jeśli masz wyszczególnione koszty transportu w fakturze to (raczej) VAT
    nie będzie od nich naliczony.

    Ale dla pewności musiałbym spojrzeć do jakiegoś SAD-u.

    P.

  • 6. Data: 2007-11-18 11:00:49
    Od: "jkolinna" <k...@w...plNOSPAM>

    > Jeśli masz wyszczególnione koszty transportu w fakturze to (raczej) VAT
    > nie będzie od nich naliczony.

    Będzie.
    Bo naliczny jest od wartości celnej (zakup plus fracht).
    Zauważcie że pomysł kolegi cwanego, polega na zapłaveniu bokiem (nie na
    fakturze) 600 usd czyli ukryciu tego.

    jk

  • 7. Data: 2007-11-18 11:23:50
    Od: ^^MAg^^ <m...@w...entropy.be>

    Dnia Sun, 18 Nov 2007 10:23:19 +0100, Piotrek napisał(a):

    Witam grupę,

    > Cła na laptopy nie ma, tak więc jest to tylko kwestia VAT.

    > Jeśli prowadzisz działalność i jesteś VAT-owcem to przecież w zasadzie
    > jest Ci wszystko jedno czy VAT naliczą Ci od 100$ czy od 600$.

    Skąd informacja, że nie ma cła na elektronikę z USA? nie mogę tego
    nigdzie znaleźć.
    A jaka jest procedura rozliczenia takiego zakupu np w przypadku Sp. z
    o.o.? Zamawiam coś, płacę przychodzi paczka idę do urzędu celnego i tam
    wszystko załatwiam + mogę sobie to wrzucić w koszty?

    > Pozdrawiam
    >
    > Piotrek

    Rafał

  • 8. Data: 2007-11-18 12:37:53
    Od: kszyhó <k...@n...pl>

    ^^MAg^^ pisze:
    > Skąd informacja, że nie ma cła na elektronikę z USA? nie mogę tego
    > nigdzie znaleźć.

    Witaj, ja się nie znam, ale znalazłem coś takiego:
    http://209.85.129.104/search?q=cache:caD2jCDfhewJ:ww
    w.macplug.org/viewtopic.php%3Fid%3D435+%22C%C5%81O+n
    a+import+sprz%C4%99tu+komputerowego+(sprz%C4%99tu+el
    ektronicznego+-+klasyfikacja+8542+21+50,+8542+21+85)
    +wynosi+0%25%22&hl=pl&ct=clnk&cd=1&gl=pl

    Jeżeli by link nie działał, to wpisz bezpośrednio w Google:
    "elektronicznego - klasyfikacja 8542 21 50, 8542 21 85) wynosi 0%"

  • 9. Data: 2007-11-18 12:42:27
    Od: kszyhó <k...@n...pl>

    Piotrek pisze:
> [...]
    >
    > Jeśli prowadzisz działalność i jesteś VAT-owcem to przecież w zasadzie
    > jest Ci wszystko jedno czy VAT naliczą Ci od 100$ czy od 600$.

    Czy muszę ze stanów mieć ichnią fakturę? No bo kupuję od osoby
    prywatnej i wątpię, że mi takową wystawi...

    Dzięki i pozdrawiam, Krzysiek.

  • 10. Data: 2007-11-18 16:47:12
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    ^^MAg^^ wrote:
    > Skąd informacja, że nie ma cła na elektronikę z USA? nie mogę tego
    > nigdzie znaleźć.

    Nie napisałem, że nie ma cła na elektronikę tylko, że nie ma cła na laptopy.

    Google Twoim przyjacielem --> http://www.mg.gov.pl/Clo/TaryfaCelna/

    > A jaka jest procedura rozliczenia takiego zakupu np w przypadku Sp. z
    > o.o.? Zamawiam coś, płacę przychodzi paczka idę do urzędu celnego i tam
    > wszystko załatwiam + mogę sobie to wrzucić w koszty?

    Procedura jest podobna. Musisz tylko dostarczyć inne kwity niż dla osób
    fizycznych nie prowadzących DG.

    A to czy sobie możesz wrzucić w koszty czy nie, to jest - jak zapewne
    wiesz - już zupełnie inna bajka.

    Pozdrawiam

    Piotrek