  • 1. Data: 2003-07-20 00:23:24
    Temat: Podatek od pozyczki?
    Od: Tomek <n...@e...adress.is.given>

    Witam,
    jestem studentem (bez D.G) i chce pozyczyc oficjalnie znajomemu
    studentowi 2000 - 2500 pln na 6 mc na 30% (czyli dokladnie po 6 mc oda mi
    2500*1.30).
    Ile dokladnie z tej kwoty (2500*1.30) zostanie dla mnie "na czysto" a ile
    mam oddac na podatek?

    Czy gdyby znajomy mial D.G. cos by to zmienilo? A co w sytuacji gdy ja
    mam D.G.? Albo gdy mamy oboje?

    P.S. gdzie mozna znalezc wzor takiej umowy
    P.S.2 weksel podpisany na odleglosc (poczta kurierska) na sprzet o
    wartosci >2500, oraz zabezpieczenie materialne o wartosci 1500 bedace na
    caly czas pozyczki fizycznie u mnie, oraz zapis ze w razie unikania
    oddania pieniedzy pokrywa on wszystkie koszty + placi 5.000 kary to chyba
    praktycznie 100% bezpieczna pozyczka?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-07-20 10:10:47
    Temat: Re: Podatek od pozyczki?
    Od: l...@p...onet.pl

> [...]
    > 2500*1.30).
    > Ile dokladnie z tej kwoty (2500*1.30) zostanie dla mnie "na czysto" a ile

    Na Twoim miejscu zrezygnowałbym z jakiejkolwiek umowy pożyczki, przyjął same
    weksle (podatek 0.1%) na kwote odpowiadającą kwocie zwrotu pożyczki plus
    dodatkowy weksel na 5000zł wymagalny w przypadku nieoddania pożyczki i dał
    sobie spokój z jakimikolwiek podatkami :)

    Pozdrawiam
    Lech Malinowski
    l...@i...pl
    0-693 5 29 28 1

  • 3. Data: 2003-07-20 12:20:51
    Od: Rafal <n...@e...adress.is.given>

    l...@p...onet.pl wrote in

> [...]
    > zwrotu pożyczki plus dodatkowy weksel na 5000zł wymagalny w
    > przypadku nieoddania pożyczki i dał sobie spokój z jakimikolwiek

    Witaj,
    a czy to jest calkowicie legalne? Co trace jezeli nie mam umowy pozyczki
    tylko same weksle?

    Czy w wekslach mozna jakos zapisac ze w razie ew. poblemow dluznik ma
    pokryc wszelkie koszty postepowania (oprocz 5000 kary)?

    Pozdrawiam i dzieki za pomoc :)

  • 4. Data: 2003-07-21 06:52:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Jul 2003, Tomek wrote:

> [...]
    >+ 2500*1.30).
    >+ Ile dokladnie z tej kwoty (2500*1.30) zostanie dla mnie "na czysto" a ile

    Podatki są co najmniej dwa:
    - Podatek_od_Czynnosci_Cywilnoprawnych (PCC) od umowy pożyczki,
    AFAIR (ale sprawdź) coś ze 2% kwoty pożyczki; wychodziłoby
    mi 2500*0,02 -> 50zł
    - podatek dochodowy od odsetek.
    Co do tego drugiego:
    ++++++++++
    Art. 30. 1. Dochodów (przychodów) uzyskanych na terytorium
    Rzeczypospolitej Polskiej z następujących źródeł przychodów nie łączy się
    z dochodami (przychodami) z innych źródeł i pobiera się od nich, z
    zastrzeżeniem art. 52a, podatek w formie ryczałtu:

    1) z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest
    przedmiotem działalności gospodarczej, z odsetek i dyskonta od papierów
    wartościowych - w wysokości 20 proc. uzyskanego przychodu
    ----------

    ...no to mi wychodzi: 30%*2500*20% -> 500zł

    Razem 550zł :)

    >+ Czy gdyby znajomy mial D.G. cos by to zmienilo? A co w sytuacji gdy ja
    >+ mam D.G.? Albo gdy mamy oboje?

    Jak wynika z przepisu powyżej - tylko jeśli ty masz DG w którego
    zakresie jest udzielanie pożyczek; Powiem krótko: nie sądzę :]
    bobyś nas tu nie pytał ;)

    Komentarz do weksla w innym miejscu :) !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-07-21 06:57:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Jul 2003 l...@p...onet.pl wrote:
    [...ktoś...]
> [...]
    >+ weksle (podatek 0.1%) na kwote odpowiadającą kwocie zwrotu pożyczki

    Ale on chce legalnie zarobić 30%. Ma zrezygnować z zarobku czy
    podpaść w czarną strefę, czytaj: przestępstwo podatkowe[1] ? ;>
    Co do weksla... nie powiem że nie ;) !
    Ale to jest kwestia 50zł PCC, a nie 500 zł podatku dochodowego :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    [1] No, nie pamiętam, ale zdaje się do 3800zł to może być wykroczenie,
    może ktoś skomentować ? Gdzieś ostatnio widziałem... ale mi
    umknęło czy chodziło o "zaniżenie", czy również ewidentne ukrycie
    dochodu może nie być przestępstwem.

  • 6. Data: 2003-07-21 07:06:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 20 Jul 2003, Tomek wrote:
    [...]
    >+ P.S.2 weksel podpisany na odleglosc (poczta kurierska) na sprzet
    >+ o wartosci >2500,

    Mogę poprosić o objaśnienie co to jest "weksel na sprzęt" ??
    Ty masz ten sprzęt u siebie (po co wtedy weksel) czy mają
    ci coś dać czy jak ?

    Czytałeś:
    www.weksel.pl
    ??
    Bo zaraz weźmiesz "papier" i okaże się że to nie weksel... :[

    pozdrowienia, Gotfryd