  • 1. Data: 2004-06-03 08:20:54
    Temat: 2 metody obliczania VAT
    Od: "Kwik" <k...@i...pl>

    wittam,

    pytanie jest czysto akademickie, bo tez i takie jest jego przeznaczenie ;-)
    Istnieja 2 metody obliczania VAT - starsza, stosowana poczatkowo, tzw.
    metoda obliczenia wg. podstawy opodatkowania. Polega ona na tym, ze w calu
    oblicznia wartosci dodanej od ceny sprzedazy towaru/uslugi odlicza sie
    koszty poniesione na zakup materialow, surowcow itd itp, a nastepnie od
    otrzymanej kwoty liczy sie VAT. 2 metoda, stosowana podobno od okolo 20 lat
    to metoda fakturowana. Od calej wartosci sprzedazy oblicza sie podatek VAT
    (podatek nalezny) i od tego odejmuje podatek zaplacny w cenach surowcow itd
    itp (podatek naliczony), a do budzetu odprowadza sie nadwyzke.

    I tu rodzi sie pytanie - co dala ta zmiana? wieksze wplywy do budzetu,
    uproszczenie rachunkowosci, ulgi dla podatnikow? czemu zostala wprowadzona?

    dziekuje serdecznie za odp

    Kwik

    --
    # 0 0 1 1 0 0 0
    # 00 1 1 1 1 00

  • 2. Data: 2004-06-03 10:47:58
    Temat: Re: 2 metody obliczania VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jun 2004, Kwik wrote:
    [...]
    >+ I tu rodzi sie pytanie - co dala ta zmiana?

    Jak dla mnie - możliwość opodatkowania VAT podatników nie
    stosujących zasad pełnej księgowości.
    Prowadząc KPiR *nie mam* pełnego rozkładu "co do czego" (jest
    przypisane) i dla celów VAT musiałbym część PK prowadzić :)
    Kupuję towar - do worka z odliczeniami, sprzedaję towar
    - do worka z należnościami (wobec Skarbu :)), bez wnikania
    który to zakup był...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-06-03 10:56:54
    Od: "Opix" <f...@v...pl>

    Użytkownik "Kwik" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

    a jak sobie wyobrażasz liczenie podatku pierwszą metodą kiedy w procesie
    produkcyjnym w skład wysokoprzetworzonego produktu wchodzi tysiace
    cześci ,każda od innego dostawcy który też dla produkcji podzespołow ma
    kolejnych dostawców .faktura za samochód liczyć musiałaby nie kartkę ale
    kilometr niepotrzebnej makulatury .
    to jest prosty system wygodniejszy zarówno pod wzgledem ksiegowości jak
    i kontroli -bez zadnego znaczenia dla budżetu ponieważ zarówno w jednym
    jak i w drugim przypadku efekt podatkowy jest ten sam w stosunku do
    transakcji finalnej w której konsument nie ma prawa do zwrotu
    podatku.jedynym minusem jest pozorna strata na koszcie energii zuzytej w
    pierwszym sposobie liczenia ale za to zysk na produkcji papieru i
    srodowiska naturalnego .
    --
    pozdrawiam

    Opix

  • 4. Data: 2004-06-03 11:30:02
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.pl>

    W artykule <c9mr9o$1jm$1@srv.cyf-kr.edu.pl> Kwik napisał(a):
> [...]
    > uproszczenie rachunkowosci, ulgi dla podatnikow? czemu zostala wprowadzona?

    Wydaje mi się, że w pierwszym przypadku, odejmując koszta netto od
    przychodu netto, nie dało się stosować różnych stawek VAT.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl - rejsy morskie

  • 5. Data: 2004-06-03 11:41:34
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Opix napisał:
> [...]
    > kilometr niepotrzebnej makulatury .
    > to jest prosty system wygodniejszy zarówno pod wzgledem ksiegowości jak

    A ja dla odmiany uważam że ten system wcale nie byłby bardziej zawiły.
    Zalożyłeś że przypisujemy konkretny zakup do kokretnej sprzedaży. Ale
    przeciez nie ma takiego założenia.
    Po prostu metoda ta zmienia kolejnośc liczenia VAT a nie zasady ewidencji.
    W pierwszym przypadku od kwoty netto całkowitej sprzedazy odejmujemy
    kwotę netto wszystkich (zsumowanych) zakupów odliczanych i od róznicy
    liczymy VAt nalezny. Do takiej operacji nie trzeba nawet zmieniać modelu
    ewidencj VAT, dane potrzebne do obydwu metod zawieraja się w wymaganym
    przez obecne przepisy zakresie ;-)

    Za to w drugiej metodzie naliczamy VAt od sprzedaży i od tego VATu
    odemujemy sumę VAt od zakupów odliczalnych.

    Metody te przy jednej stawce VAt na wszystko dają istotnie ten sam wynik.
    Ale przy zróżnicowanych stawkach już nie.

    Prosty przykład:
    Sprzedaż 2000 + 440zł VAT (22%)
    Zakupy 1000 + 145zł VAT (500 na 7% i 500 na 22%)

    Wariant pierwszy:
    Sprzedaż 2000
    Zakupy 1000-
    podstawa opodatkowania 1000
    VAt do zapłąty (22%) = 220

    Wariant drugi
    VAt od sprzedaży 440
    VAt od zakupów 145
    VAt do zapłaty 295

    W tym przykładzie państwo "traci" a podatnik "zarabia" 75zł na wariancie
    pierwszym w stosunku do drugiego.
    Oczywiście to działa także i w druga stonę - gdyby układ stawek był
    odwrotny to wariant pierwszy byłby dla budżetu korzystniejszy.
    Niemniej w przypadku zróznicowanych stawek VAT na różne artykuły i skali
    tak dużej jak gospodarka państwa wynik wariantu pierwszego rowny
    wynikowi wariantu dugiego będzie tylko przez przypadek i nigdy nie
    będziemy mieli pewności na czym budżet skorzysta.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl