    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: 2 metody obliczania VAT
    Date: Thu, 03 Jun 2004 13:41:34 +0200

    Użytkownik Opix napisał:
    > Użytkownik "Kwik" <k...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > a jak sobie wyobrażasz liczenie podatku pierwszą metodą kiedy w procesie
    > produkcyjnym w skład wysokoprzetworzonego produktu wchodzi tysiace
    > cześci ,każda od innego dostawcy który też dla produkcji podzespołow ma
    > kolejnych dostawców .faktura za samochód liczyć musiałaby nie kartkę ale
    > kilometr niepotrzebnej makulatury .
    > to jest prosty system wygodniejszy zarówno pod wzgledem ksiegowości jak

    A ja dla odmiany uważam że ten system wcale nie byłby bardziej zawiły.
    Zalożyłeś że przypisujemy konkretny zakup do kokretnej sprzedaży. Ale
    przeciez nie ma takiego założenia.
    Po prostu metoda ta zmienia kolejnośc liczenia VAT a nie zasady ewidencji.
    W pierwszym przypadku od kwoty netto całkowitej sprzedazy odejmujemy
    kwotę netto wszystkich (zsumowanych) zakupów odliczanych i od róznicy
    liczymy VAt nalezny. Do takiej operacji nie trzeba nawet zmieniać modelu
    ewidencj VAT, dane potrzebne do obydwu metod zawieraja się w wymaganym
    przez obecne przepisy zakresie ;-)

    Za to w drugiej metodzie naliczamy VAt od sprzedaży i od tego VATu
    odemujemy sumę VAt od zakupów odliczalnych.

    Metody te przy jednej stawce VAt na wszystko dają istotnie ten sam wynik.
    Ale przy zróżnicowanych stawkach już nie.

    Prosty przykład:
    Sprzedaż 2000 + 440zł VAT (22%)
    Zakupy 1000 + 145zł VAT (500 na 7% i 500 na 22%)

    Wariant pierwszy:
    Sprzedaż 2000
    Zakupy 1000-
    podstawa opodatkowania 1000
    VAt do zapłąty (22%) = 220

    Wariant drugi
    VAt od sprzedaży 440
    VAt od zakupów 145
    VAt do zapłaty 295

    W tym przykładzie państwo "traci" a podatnik "zarabia" 75zł na wariancie
    pierwszym w stosunku do drugiego.
    Oczywiście to działa także i w druga stonę - gdyby układ stawek był
    odwrotny to wariant pierwszy byłby dla budżetu korzystniejszy.
    Niemniej w przypadku zróznicowanych stawek VAT na różne artykuły i skali
    tak dużej jak gospodarka państwa wynik wariantu pierwszego rowny
    wynikowi wariantu dugiego będzie tylko przez przypadek i nigdy nie
    będziemy mieli pewności na czym budżet skorzysta.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl