  • 1. Data: 2004-06-03 19:46:08
    Temat: Czy przy likwidacji firmy podatek naliczony przepada?
    Od: "monikar3" <m...@g...pl>

    Moja firma powstała na bazie starej firmy, którą zamierzamy zlikwidować. W
    tamtej firmie jest ponad 15 tys.vatu naliczonego ale nie ma sprzedaży. Czy
    przy likwidacji firmy ten vat nam przepadnie, czy można zwrócić się o jego
    zwrot?

  • 2. Data: 2004-06-03 19:55:21
    Od: "Opix" <f...@v...pl>

    Użytkownik "monikar3" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

    jak jest naliczony to pytanie z czego - z niesprzedanych towarów -to
    trzeba zrobić remanent końcowy z wszystkimi tego konsekwencjami a
    nadwyżka vat spadnie .jak mówisz ze na bazie powstaje nowa firma to z
    tego naliczenia zaczynasz od zera ?
    jeżeli jesteś osobą fizyczną to liczysz vat na okragło bo z chwilą
    zmiany szyldu nie zmienia się ciagłosci liczenia vat

    --
    pozdrawiam

    Opix

  • 3. Data: 2004-06-03 20:00:01
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl>

> [...]
    > przy likwidacji firmy ten vat nam przepadnie, czy można zwrócić się o jego

    Kiedyś przepadał na pewno, sam padłem na tym jakieś 2000 zł w 1995 (20 mln
    starych zł), bo się zagapiłem. Ale jakiś rok czy dwa lata temu jakiś sąd (TK
    albo NSA) chyba sie wypowiedział na ten temat, że jest to rozbój w biały
    dzień czy coś w tym rodzaju. Szczegółów nie pamiętam. Dla bezpieczeństwa
    radziłbym jednak zrobić sprzedaż i skasować tą nadwyżkę.

    Darek

  • 4. Data: 2004-06-04 07:15:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jun 2004, monikar3 wrote:

    >+ Moja firma powstała na bazie starej firmy, którą zamierzamy zlikwidować.

    Co to znaczy "powstała na bazie" ? O przekształceniu (zmianie
    formy prawnej) najwyraźniej nie piszesz...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-06-04 08:47:28
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    monikar3 pisze:

> [...]
    > przy likwidacji firmy ten vat nam przepadnie, czy można zwrócić się o jego

    Co to jest "na bazie" ?

    Najprosciej "powstac" nowa firme PRZED zlikwidowaniem starej.
    (acha - juz tak zrobiliscie)...
    Stara sprzeaje wszystko nowej i juz ma sprzedaz....
    A nowa koszt.....

    Potem z rmanentem ZERO likwidujecie stara firme ... i juz...

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-06-04 09:30:46
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@a...edu.pl> napisał w wiadomości

    > Najprosciej "powstac" nowa firme PRZED zlikwidowaniem starej.
    > (acha - juz tak zrobiliscie)...
    > Stara sprzeaje wszystko nowej i juz ma sprzedaz....
    > A nowa koszt.....

    UWAGA!
    wystąpi tu transakcja pomiędzy podmiotami powiązanymi (art.32 PTU i 25
    PDOF). Trzeba sprzedać w cenach odpowiadających średnim cenom w transakcjach
    z innymi klientami, a w nowej firmie trzeba będzie się pogodzić z niższą
    marżą w odniesieniu do tych towarów, chyba że klienci zaakceptują
    podwyższenie cen. Narzucająca się logicznie sprzedaż w cenach zakupu grozi
    przymusowym skierowniem do łatania dziury budżetowej.

    Darek

  • 7. Data: 2004-06-04 14:04:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jun 2004, Darek W. wrote:

    >+ Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@a...edu.pl>
    [...]
    >+ > Najprosciej "powstac" nowa firme PRZED zlikwidowaniem starej.
    [...]
    >+ UWAGA!
    >+ wystąpi tu transakcja pomiędzy podmiotami powiązanymi (art.32 PTU i 25

    ...a jest przecież mechanizn "przekształceia". Tylko pytający
    nie był łaskaw poświecić wiedzą na czym polegało zbudowanie
    nowej firmy "na bazie starej" :)

    >+ PDOF). Trzeba sprzedać w cenach odpowiadających średnim cenom w transakcjach
    >+ z innymi klientami, a w nowej firmie trzeba będzie się pogodzić z niższą
    >+ marżą w odniesieniu do tych towarów

    ...prawdę mówiąc... co za różnica ?
    Jakby firmy A nie likwidować to dostalibyśmu zysk Z z różnicy
    między ceną sprzedaży a zakupu
    Jakby firma A sprzedała B po cenach zakupu firma B miałaby
    zysk Z (z ryzykiem o którym piszesz) zaś A - zero (zysku)
    Jak firma A sprzeda B z zyskiem Z/2 a B sprzeda również
    z zyskiem Z/2 to zysk będzie ten sam - 1Z :)
    Jak rozkład zysku będzie inny (ale cena sprzedaży ta sama)
    to suma zysków nadal wynosi Z

    Jedyne co wspomniany przepis utrudnia to wygenerowanie *celowej*
    straty po stronie A lub B :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-06-04 15:31:07
    Od: "Darek W." <a...@p...pop.pl>

    > ...prawdę mówiąc... co za różnica ?

    Wytłumacz to urzędnikom ministerialnym i innym p.osłom ;-)
    O ile w odniesieniu do PDOF można by tu węszyć za machlojkami (potencjalnie
    możliwy transfer zysków do firmy niżej opodatkowanej), o tyle zupełnym
    bezsensem jest kwestionowanie transakcji po _dowolnej_ cenie pomiędzy dwoma
    podatnikami VAT. Ewentualne zaniżenie podatku należnego w jednej firmie
    jest automatycznie zaniżeniem podatku naliczonego w drugiej i cała
    transakcja kompensuje się dokładnie na zero. Nie zmienia to jednak faktu, że
    na mocy art.32 ust.1 organ podatkowy może zakwestionować fakturę i wymyślić
    zupełnie inną kwotę podatku należnego, oczywiście wyższą. Kwota ta wynikać
    będzie z decyzji administracyjnej, a więc w firmie która dokonała zakupu nie
    będzie podstawy do jej odliczenia. Oni owszem, zakwestionują fakturę i
    podwyższą podatek, ale tylko po jednej stronie transakcji, u sprzedawcy.
    Kupujący nadal będzie miał prawo odliczyć tylko tyle co na fakturze.

    Darek

  • 9. Data: 2004-06-04 21:00:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jun 2004, Darek W. wrote:
    [...]
    >+ > ...prawdę mówiąc... co za różnica ?
    >+
    >+ Wytłumacz to urzędnikom ministerialnym i innym p.osłom ;-)

    A nie, w tym zakresie masz rację :)

    Ja odniosłem się tylko do przypadku kiedy "przepisowo" zostanie
    zastosowana "taka marża jak dla zwyczajnych odbiorców" - z punktu
    widzenia właściciela nie jest istotne w której firmie będzie miał
    zysk. Chyba że w jednej ma stratę albo jedna jest DG OF a druga
    spółką a jemu ZALEŻY na natychmiastowych pieniądzach do kieszeni.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 10. Data: 2004-06-05 09:29:33
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > [...]
    > [...]

    Przeciez jest to sprawa do dogadania pomiedzy wspolnikami.
    Nie ma zadnych zakazow towar sprzeac po cenach detalicznych "sobie" a potem
    sprzedac go juz komus bez marzy.. to naprawde maly problem..

    Boguslaw