  • 1. Data: 2005-10-20 10:52:14
    Temat: Darowizna i podatek
    Od: "Xmas" <b...@h...com>

    Mama ma mi podarowac w darowiznie 100k na zakup nieruchomości
    Kupuje w maju teraz zawarlem umowe przedwstepna.
    Jaki podatek bede musial zaplacic od tej kwoty i kiedy. Istnieja wolne kwoty
    od podatku tylko niestety sa za male.

  • 2. Data: 2005-10-20 11:56:46
    Temat: Re: Darowizna i podatek
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Xmas wrote:
> [...]
    > Kupuje w maju teraz zawarlem umowe przedwstepna.
    > Jaki podatek bede musial zaplacic od tej kwoty i kiedy. Istnieja wolne kwoty

    Mama może ci darować 9637 zł na zasadach ogólnych, dodatkowo 9637 zł na
    cele mieszkaniowe.
    Mama może ci jeszcze bez podatku "pożyczyć" 9637 zł, ale pamiętaj, żebyś
    to potem formalnie oddawał, bo się US przyczepi.

    Od reszty zapłacisz podatek

    100000 - 3 x 9637 = 71089 do opodatkowania

    Wzorek jest taki:
    822 zł 20 gr i 7 % nadwyżki ponad 20 556 zł

    (71089 - 20556) * 7% = 3537.31 plus 822.20 = 4359.51 podatku do zapłacenia.

    Zapłacisz go w momencie kiedy z umową darowizny pofatygujesz się do US.

    Nie lepiej kupić mieszkanie do spółki z mamą. Pół na pół.
    Wówczas mam daruje ci kwotę równą połowie wartości mieszkania, a ona
    będzie właścicielką drugiej połowy.
    Resztę może ci darować za 5 lat, kiedy limit kwoty wolnej będzie znowu
    liczył się od początku. No chyba, że masz rodzeństwo, bo wówczas w razie
    czego (tfu tfu) połowa twojego mieszkania wejdzie do masy spadkowej.

    Drugie rozwiązanie.
    Niech mam kupi mieszkanie na siebie i ci go daruje.
    Wówczas jeżeli nie jesteś właścicielem innego mieszkania i
    zadeklarujesz, że będziesz mieszkał w nim przez co najmniej 5 lat (w
    praktyce 6) to nie zapłacisz podatku od takiej darowizny.

    Trzecie rozwiązanie.
    Jesteś żonaty?
    To niech mam połowę tej kwoty podaruje żonie, wówczas macie dwie
    darowizny po 50 tyś, i dwa razy kwoty zwolnione.
    Rodzice żony też mogą wam coś podarować bez podatku.

    Przespaceruj się do jakiegoś doradcy podatkowego, wyjdzie taniej niż
    płacenie podatku od "nieświadomości".

  • 3. Data: 2005-11-19 00:54:11
    Od: "jk" <j...@w...pl>

    A jak to jest z tą kwota na mieszkanie. Czy musi być obowiązkowo zawarta w
    umowie, czy wystarczy, że te pieniądze wydam na mieszkanie i to
    udokumentuje?
    Ile mam czasu na tę operacę?
    Jurek K.

  • 4. Data: 2005-11-19 05:05:24
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    jk wrote:
    > A jak to jest z tą kwota na mieszkanie. Czy musi być obowiązkowo zawarta w
    > umowie, czy wystarczy, że te pieniądze wydam na mieszkanie i to
> [...]

    Zapisz w umowie.

    Darczyńca darowuje kwotę xxxx zł pod warunkiem przeznaczenia jej na
    cele mieszkaniowe obdarowanego, a obdarowany warunki te przyjmuje.

    Nie ma czasu, masz je po prostu wydać. Czas ma być rozsądny.
    Udokumentowaniem będzie np. przelew z konta na konto developera.

  • 5. Data: 2005-11-20 17:45:41
    Od: "jk" <j...@w...pl>

    Sprawa jest trochę inna. Już zapłaciłem podatek i przedstawiłem w US umowę.
    Czy mógłby on być mniejszy, gdybym pieniądze przeznaczył na cel mieszkaniowe
    a w umowie nie ma celu?
    jk

  • 6. Data: 2005-11-30 09:19:07
    Od: "jk" <j...@w...pl>

    Czy ktos może odpowiedzieć na to pytanie?