eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkoweKSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy nowego systemu e-Faktur

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy nowego systemu e-Faktur

2025-07-16 12:09

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy nowego systemu e-Faktur

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy nowego systemu e-Faktur © freepik.com

W czerwcu - zgodnie z harmonogramem - Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym - oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Przeczytaj także: Funkcja dodawania załączników w KSeF miała być dla wszystkich. W praktyce skorzystają nieliczni

Z tego artykułu dowiesz się:


  • Firmy będą miały tylko cztery miesiące na przetestowanie KSeF 2.0 przed jego obowiązkowym wdrożeniem w lutym 2026 roku
  • Środowisko testowe dla KSeF zostanie udostępnione 30 września 2025 roku
  • Obecnie jedynie integratorzy i dostawcy IT mają dostęp do dokumentacji API KSeF 2.0
  • Eksperci zalecają firmom jak najszybsze rozpoczęcie przygotowań i współpracę z dostawcami oprogramowania


Opublikowane w czerwcu przez Ministerstwo Finansów materiały zawierają komplet informacji technicznych dla integratorów systemów – ci mogą już analizować dokumentację i planować prace związane z KSeF. Przedsiębiorcy wciąż jednak działają w trybie przejściowym, bez możliwości samodzielnego testowania systemu. To dobry moment, by zweryfikować, czy dostawcy wykorzystywanych w firmie narzędzi IT są gotowi na integrację z Krajowym Systemem e-Faktur.

Testowe środowisko API, umożliwiające rozpoczęcie prac wdrożeniowych po stronie firm, zostanie udostępnione dopiero pod koniec września. Biorąc pod uwagę, że obowiązek korzystania z KSeF zacznie obowiązywać część firm już w lutym 2026 roku, na przygotowania pozostaną zaledwie cztery miesiące.

Poziom niepewności wciąż wysoki. Co jeszcze firmy powinny zrobić już teraz?


Obserwujemy, że świadomość przedsiębiorców na temat wymogów KSeF jest znacznie wyższa niż np. rok temu. Jednocześnie wciąż utrzymuje się wysoki poziom niepewności związany z kolejnymi zmianami terminów wdrożenia systemu. Dlatego warto, aby firmy sprawdziły udostępnione przez Ministerstwo materiały już teraz i zaczęły przygotowania.

Działy finansowe i księgowe mogą przeanalizować udostępnione dokumenty – zwłaszcza nowy schemat faktur – i sprawdzić, które z zawartych tam danych będą istotne z punktu widzenia firmy, jej specyfiki i branży, w której działa. Choć schemat jest jednolity dla wszystkich podmiotów, to jego praktyczne zastosowanie będzie zależało od specyfiki branży i wewnętrznych procesów każdej organizacji. Co ważne, elektroniczna forma dokumentów umożliwia szybkie pozyskanie kompletu danych, a to usprawni automatyzację procesów finansowych przedsiębiorstwa. To odpowiedni moment, by firmy przeanalizowały tę szansę i wykorzystały ją zgodnie ze swoimi potrzebami.

Harmonogram bardziej uporządkowany


Harmonogram udostępniania materiałów przez Ministerstwo jest dziś bardziej przejrzysty i przewidywalny. Dla dostawców rozwiązań to znaczne ułatwienie: mają już informacje potrzebne do tego, by przygotować system IT do nadchodzących zmian i zapewnić wsparcie klientom. Przedsiębiorcy za to muszą poczekać do 30 września – wtedy, zgodnie z planem, będzie można zacząć testować interfejs programistyczny (API) . W listopadzie uruchomiona zostanie próbna wersja Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Będzie też można ubiegać się o certyfikaty wystawcy faktur, potrzebne do uwierzytelnienia w systemie, a także do korzystania z trybu awaryjnego i „offline24”. Certyfikaty te mają zapewniać bezpieczeństwo i ciągłość operacyjną.

Kluczowe jest, by przedsiębiorcy już teraz aktywnie współpracowali z dostawcami i podejmowali decyzje, które ułatwią im przejście na nowy model fakturowania.

Anna Puka, Dyrektor działu Pre-sales Consulting w firmie WEBCON

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: