  • 1. Data: 2006-01-11 11:39:52
    Temat: Deklaracja, raoprty imienne a brak wypłaty wynagrodzenia za pracę
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Moja znajoma przygotowuje listy płac za grudzień, raporty ZUS za grudzień,
    PIT-4 etc i mówi że dla potrzeb ubezpieczenia zdrowotnego przyjmuje 8.75%
    Lekko zdziwiony pytam dlaczego - przecież zdrowotne za grudzień wynosi 8,5%
    A ta znajoma na to że przecież wynagrodzenie jest płacone w styczniu -
    dlatego nalicza 8,75%. Twierdzi że tak jej kazali w ZUSie

    Mnie się wydawało że skoro deklaracja jest *za grudzień* to obowiązują
    składki za grudzień a nie w miesiącu w którym otrzymam to wynagrodzenie.
    Przecież deklaracje składa się do 15 dnia następnego miesiąca za poprzedni
    miesiąc. Jeżeli przygotuje deklaracja i raporty imienne np. 04-01-2006 za
    grudzień 2005 a potem okaże się że nie mam wystarczających środków na
    wypłatę wynagrodzenia wszystkim pracownikom w całości albo że wogóle nie
    mam środków na 'wypłatę' - to co wtedy z deklaracją i raportami imiennymi?

    Będąc dzisiaj w ZUSie z bardzo miłą i życzliwą panią, rozmawiałem nt temat
    i okazuje się że skoro przedsiębiorca nie wypłaci pensji pracownikom - musi
    złożyć korekty deklaracji i raportów i je wyzerować !!!!!!

    Jestem totalnie w szoku.
    Dlaczego?

    Bo sytuacja ta, te zerowanie deklaracji, może zrodzić świetny mechanizm do
    uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami na SUS przez
    "pseudo-przedsiębiorców". Polegałby on na tym że:
    - robi się deklaracje i raporty wg stanu faktycznego;
    - składa się wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami do
    ZUSu;
    - nie opłaca się składek na SUS;
    - składa się korekty DRA i RCA, zeruje się je, ponieważ nie ma "kasy" w
    kasie ;)
    - ZUS powinien wydać zaświadczenie - ponieważ wpłata nie wpłynęła z tytułu
    składek, ale też przecież na deklaracji widnieje ZERO - więc nie powinno
    być wpłaty.
    - takie zaświadczenie z kolei umożliwia np. udział w przetargach i
    zaniżanie cen - wiadomo że taki delikwent i tak nie będzie się liczył z tym
    że "ktoś go będzie ścigał", wyłudzanie kredytów z banków, itp itd.

    Czy ktoś może jednak jest zdania że raport imienny RCA oraz deklaracja DRA
    jest "deklaracją" którą się składa, by ZUS wiedział że z takich i takich
    tytułów płatnik winien wpłacić w określonym czasie składki w odpowiednich
    kwotach.
    Bo z tego co się teraz dowiedziałem to w zasadzie nie jest "deklaracja" (bo
    się nie deklaruje) tylko potwierdzenie faktów nie wypłacenia pensji w
    terminie przez płatnika.

    Kurka - przecież w podobny sposób można by chyba postąpić z np. VATem -
    jeżeli okaże się że nie otrzymam zapłaty za usługę do 25 dnia miesiąca, to
    zrobię korektę deklaracji VAT-7 i nie wpłacę podatku - bo przecież nie mam
    kasy.
    Tak ZUS traktuje brak wypłaty pensji pracownikom przecież z tego co powyżej
    napisałem.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 2. Data: 2006-01-11 11:45:03
    Temat: Re: Deklaracja, raoprty imienne a brak wypłaty wynagrodzenia za prac
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/11/2006 12:39 PM, Użytkownik Artur Ch. napisał:

> [...]
    > A ta znajoma na to że przecież wynagrodzenie jest płacone w styczniu -
    > dlatego nalicza 8,75%. Twierdzi że tak jej kazali w ZUSie

    Wynagrodzenia do przychodów podatkowych i zusu liczy się kasowo.

    --
    gefragt

  • 3. Data: 2006-01-11 11:59:53
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Artur Ch. wrote:

    > Moja znajoma przygotowuje listy płac za grudzień,
    Jak dopiero teraz przygotowuje, to pensja za grudzień płatna w
    styczniu. No to 8,75%
    > raporty ZUS za
    > grudzień, PIT-4 etc
    Czyli od wypłaconych w grudniu. I ma być 8,5%

    Dobrze jej kazali

  • 4. Data: 2006-01-11 12:16:52
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik jureq napisał:

    > Jak dopiero teraz przygotowuje, to pensja za grudzień płatna w
    > styczniu. No to 8,75%

    > Czyli od wypłaconych w grudniu. I ma być 8,5%

    > Dobrze jej kazali

    Co więcej, wynagrodzenie to należy ująć w deklaracjach ZUS za STYCZEŃ.

    pzdr

    Tomek

    Jedyny taki CZAT! >>> http://link.interia.pl/f18ee

  • 5. Data: 2006-01-11 22:58:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jan 2006, Artur Ch. wrote:

> [...]
    > mam środków na 'wypłatę' - to co wtedy z deklaracją i raportami imiennymi?

    Hm... a tak dużo szumu było że już *wszystkie* wynagrodzenia zalicza
    się *kasowo* (kiedyś dotyczyło to tylko umów osobistych - zlecenia
    i o dzieło).
    Czy ty masz dobrze policzone podatki ??
    Bo jak liczyliście w koszty wynagrodzenia *jeszcze nie wypłacone* to
    ja bym się zastanowił czy ekspresem korygować czy lepiej czekać na
    kontrolę z US ;)

> [...]
    > i okazuje się że skoro przedsiębiorca nie wypłaci pensji pracownikom - musi
    > złożyć korekty deklaracji i raportów i je wyzerować !!!!!!

    ....bo jest taka zasada z fizyki: "każda akcja rodzi reakcję".
    Skutek wprowadzenia szczególnej zasady uznawania za koszt oraz
    zaliczenia do składek kwoty wynagrodzenia.
    Już nie "należna" a "postawiona do dyspozycji" :)

> [...]
    > tytułów płatnik winien wpłacić w określonym czasie składki w odpowiednich

    Nie :)

    > Bo z tego co się teraz dowiedziałem to w zasadzie nie jest "deklaracja" (bo
    > się nie deklaruje) tylko potwierdzenie faktów nie wypłacenia pensji w
    > terminie przez płatnika.

    A nie nie.
    Deklaruje się że tyle się *wypłaciło* (lub nie).

> [...]
    > zrobię korektę deklaracji VAT-7 i nie wpłacę podatku - bo przecież nie mam

    "mali podatnicy" w ograniczonym zakresie mogą tak wybrać - ale "z góry"
    a nie "dopiero jak trzeba płacić". I mają limit 90 dni (później i tak
    trzeba zapłacić).
    Oczywiście taki wybór to wtopa - bo ich faktury zalicza się do VAT
    należnego również dopiero po wplacie, wiec... niektóre firmy odmawiają
    współpracy :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-01-12 08:36:53
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 11 sty o godzinie 23:58, na pl.soc.prawo.podatki, Gotfryd Smolik
    news napisał(a):

    > Czy ty masz dobrze policzone podatki ??

    Raczej tak ;) - robi to biuro rachunkowe.
    BTW - wynagrodzenie jest rozliczane ostatniego dnia za dany miesiąc - więc
    tutaj nie ma problemu.

    > Bo jak liczyliście w koszty wynagrodzenia *jeszcze nie wypłacone* to
    > ja bym się zastanowił czy ekspresem korygować czy lepiej czekać na
    > kontrolę z US ;)

    Nie, nie - nie chodzi mi o zaliczanie w koszty nie wypłaconych wynagrodzeń,
    tylko o sposób sporządzania deklaracji ZUSowskich. Bo jeżeli przygotuje
    deklarację za poprzedni miesiąc w dniu 15 i wyśle do ZUSu a okaże się że
    nie starczy pieniędzy na wypłatę wynagrodzenia za miesiąc za który
    deklaracje ZUS zostały złożone - to wtedy trzeba skorygować te deklaracje
    (wyzerować je)

    > Skutek wprowadzenia szczególnej zasady uznawania za koszt oraz
    > zaliczenia do składek kwoty wynagrodzenia.
    > Już nie "należna" a "postawiona do dyspozycji" :)

    Ja nie mam na myśli zaliczania w koszt !!!

    > Deklaruje się że tyle się *wypłaciło* (lub nie).

    Termin składania deklaracji ZUS jest do 15 następnego miesiąca - prawda?
    Zostają złożone - na razie wszystko "gra".
    Ale 20 okazuje się że "nie weszły przelewy" - wypłata wynagrodzenia się
    opóźni.
    Co z deklaracjami które zostały złożone 15?

    Przykładowo:
    W miesiącu styczniu pracownicy przepracowali wszystkie dniówki wynikające z
    KP. W oparciu o listę obecności i ewidencję czasu pracy - sporządzono listę
    płac, a na jej podstawie - deklaracje ZUS. Te deklaracje zostały wysłane
    15-02-2006r z identyfikatorem 01-01-2006 za miesiąc styczeń.
    Wynagrodzenie powinno zostać wypłacone 16-02-2006r. - tak zazwyczaj bywa.
    Z przyczyn różnych wynagrodzenie to nie jest wypłacone - co z deklaracjami
    ZUS za 01-2006r. ?
    Nie mam na myśli zaliczania w koszty tych wynagrodzeń, ani składek ZUS -
    pytam co z deklaracjami ZUS?

    Powyższy przykład jest czysto hipoteteczny - który mi się nasunął po
    rozmowie z panią z ZUS, która powiedziała że skoro nie wypłacono
    wynagrodzenia - to płatnik powinien złożyć korektę i wyzerować raporty
    pracownicze.

    BTW - pomijam tutaj aspekt wynikający z KP który stanowi że wypłata
    wynagrodzenia winna zostać wypłacona do 10 dnia następnego miesiąca za
    miesiąc poprzedni.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 7. Data: 2006-01-12 08:52:25
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Artur Ch. wrote:

> [...]
    > sporządzono listę płac, a na jej podstawie - deklaracje ZUS. Te
    > deklaracje zostały wysłane 15-02-2006r z identyfikatorem 01-01-2006 za

    I bardzo żle: deklaracja wysyłana 15-02 ma dotyczyć wypłat dokonanych w
    styczniu, czyli przy waszym systemie płac wynagrodzeń za pracę w
    grudniu.

    > Wynagrodzenie powinno zostać wypłacone 16-02-2006r. -

    Drugi błąd. Zgodnie z kodeksem pracy wynagrodzenie za pracę w styczniu
    musi zostać wypłacone najpóźniej 10 lutego.

  • 8. Data: 2006-01-12 09:01:42
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 12 sty o godzinie 09:52, na pl.soc.prawo.podatki, jureq napisał(a):

    > Drugi błąd. Zgodnie z kodeksem pracy wynagrodzenie za pracę w styczniu
    > musi zostać wypłacone najpóźniej 10 lutego.

    Pisał o tym wcześniej - nie doczytałeś?

    --
    Herbi
    12-01-2006 10:01:23

  • 9. Data: 2006-01-12 09:05:56
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/11/2006 11:58 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > Bo jak liczyliście w koszty wynagrodzenia *jeszcze nie wypłacone* to
    > ja bym się zastanowił czy ekspresem korygować czy lepiej czekać na

    Gotfryd, trochę mieszasz ze sobą stronę kosztów i przychodów. Jeszcze w
    2004 było to całkowicie rozłączne w przypadku wynagrodzenia ze stosunku
    pracy: wynagrodzenia grudniowe wypłacone w styczniu wrzucało się w
    koszty przedsiębiorstwa w grudniu natomiast przychodem dla pracownika w
    pdof oraz ZUS było już w nowym roku (wraz ze wszystkimi tego
    konsekwencjami odnośnie wysokości miesięcznych kosztów uzyskania i
    odliczalnej składki zdrowotnej).

    --
    gefragt

  • 10. Data: 2006-01-12 09:08:23
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 12 sty o godzinie 09:52, na pl.soc.prawo.podatki, jureq napisał(a):

    > I bardzo żle: deklaracja wysyłana 15-02 ma dotyczyć wypłat dokonanych w
    > styczniu

    Upsss... deklaracje ZUS dotyczą nie okresu tylko dotyczą wypłat
    wynagrodzeń w danym miesiącu?
    Wydawało mi sie że właśnie okresu ( od 01 do 31-01-2006)
    A tutaj wskazujesz że istotny jest fakt wypłaty wynagrodzenia.

    W tym przypadku więc słusznie (chyba) zakładam że skoro nie wypłaci się
    wynagrodzenia, czyli złoży zerowe raporty ZUS - to się de facto nie będzie
    miało zaległości w ZUSie z tytułu nie zapłacenia składek.
    Nie bierzemy tutaj pod uwagę aspektu nie prawnego postępowania w przypadku
    nie wypłacenia wynagrodzenia - bo to jest inny temat - mnie nurtuje tylko
    zerowy raport ZUS i (nie)zaleganie ze składkami.

    > Drugi błąd. Zgodnie z kodeksem pracy wynagrodzenie za pracę w styczniu
    > musi zostać wypłacone najpóźniej 10 lutego.

    Wzmiankowałem że ten aspekt pomijamy, bo ZUSu tak w zasadzie nie interesuje
    czy płacone jest pierwszego stycznia, dziesiątego czy dwudziestego - liczy
    się że w okresie stycznia dokonano wypłaty wynagrodzenia - przecież sam to
    wyżej napisałeś.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423