  • 1. Data: 2008-07-03 07:50:06
    Temat: Faktura - część płatności przelewem, część gotówką
    Od: p...@g...com

    Dzień dobry!

    Pierwszy raz mam taki problem, ale przyda się na przyszłość.
    Co zrobić, jeśli klient prosił o wystawienie faktury z płatnością
    przelewem na daną kwotę, powiedzmy 2000 zł.
    I teraz z tydzień połowę z niej zapłacił przelewem, a kilka dni
    później pozostałą resztę gotówką.
    Czy trzeba korygować ten zapis na fakturze?
    Klient potrzebuje też dobrze przygotowanych faktur jako dokumentacja
    do dofinansowania, stąd tym większy kłopot.
    Czy wystarczy pokwitowanie odbioru tej części kwoty wpłaconej gotówką
    (nie posiadam kasy, klient jest firmą)?

    Z góy dziękuję!

  • 2. Data: 2008-07-03 07:53:35
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik <p...@g...com> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
[...]

    niby jak? ma fakture, ma dowód zapłaty więc o co chodzi?

  • 3. Data: 2008-07-03 07:59:09
    Od: p...@g...com

    On 3 Lip, 09:53, "gasper" <n...@m...pl> wrote:
> [...]
    > później pozostałą resztę gotówką.
    > Czy trzeba korygować ten zapis na fakturze?
    >
    > niby jak? ma fakture, ma dowód zapłaty więc o co chodzi?

    Niby ma.
    Z tym, że na fakturze jest forma zapłaty "przelew", a on przelewem
    wpłacił tylko część.
    Czy ta rozbieżność może być powodem późniejszych urzędniczych
    przyczepień?

  • 4. Data: 2008-07-03 08:04:06
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    p...@g...com pisze:
> [...]
    > wpłacił tylko część.
    > Czy ta rozbieżność może być powodem późniejszych urzędniczych

    IMHO nie: forma płatności nie jest ustawową (rozporządzeniową)
    częścią faktury. Co do zasady nie musi być ona zatem zgodna z prawdą.

    Tak samo jak na fakturze może być napisane "Kocham Kasię", mimo że to
    może nie być prawda.

    --
    Dziś potęga gospodarcza Chin sprawia, że amerykańskie kazania o
    moralności i prawach człowieka brzmią głupawo. Za 10 lat przestaną mieć

  • 5. Data: 2008-07-03 08:17:56
    Od: p...@g...com

    On 3 Lip, 10:04, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    >    IMHO nie: forma płatności nie jest ustawową (rozporządzeniową)
    > częścią faktury. Co do zasady nie musi być ona zatem zgodna z prawdą.

    Czyli de facto wystarczy pokwitowanie zapłaty gotówką i wszystko?

  • 6. Data: 2008-07-03 08:23:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    p...@g...com pisze:

    > Czyli de facto wystarczy pokwitowanie zapłaty gotówką i wszystko?

    Przy niedużych firmach imho tak. Nie wiem jak z podmiotami na pełnej
    księgowości. Nie widzę jednak powodu, aby korygować poprzez fakturę
    korygującą lub notę coś, co nie jest obowiązkowym elementem faktury.

  • 7. Data: 2008-07-03 09:07:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jul 2008, p...@g...com wrote:

> [...]
    > wpłacił tylko część.
    > Czy ta rozbieżność może być powodem późniejszych urzędniczych

    Nie, o ile nie naruszono innych przepisów (limit wpłat gotówkowych).
    Przyroda zna za to takie przypadki że powodem mogła byc sama forma
    wpłaty (bez względu na zapis na f-rze).
    Ale były to NAPRAWDĘ dziwne zdarzenia, w ustawie o VAT było kiedyś
    zastrzeżenie prawa do odliczania przy imporcie w jakichś szczególnych
    przypadkach.
    AFAIR w tej chwili nie występują, ale nigdy nie wiadomo...
    Zauważ, powodem "przyczepienia" o którym piszę wcale nie była niezgodność
    między zapisem na f-rze w rzeczywistą formą dokania wpłaty - to SAMA
    FORMA była powodem awantury.
    Strzelając przykładem od czapy - jak w rodzinie osobnik A podaruje
    osobnikowi B pieniądze, to warunkiem zwolnienia z podatku (ponad
    kwotę wolną) jest wpłacenie ich przelewem.
    To, czy w umowie zapisali że "zostaną wręczone gotówką" jest bez
    znaczenia.

    A sam *fakt* zajścia zdarzenia (a raczej "zaliczenia jego prawomocności")
    reguluje Kodeks Cywilny, zapłacono - zapłacono, to że w innej formie
    jest trzeciorzędne.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-07-03 11:11:08
    Od: p...@g...com

    On 3 Lip, 11:07, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:
    (...)
    >   A sam *fakt* zajścia zdarzenia (a raczej "zaliczenia jego prawomocności")
    > reguluje Kodeks Cywilny, zapłacono - zapłacono, to że w innej formie
    > jest trzeciorzędne.

    Smutne to wszystko.
    Czas wynosic sie z tego kraju Wielkiego Brata, na wszystkim
    trzymajacego urzednicze macki po nic.

  • 9. Data: 2008-07-03 12:45:48
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > Przy niedużych firmach imho tak. Nie wiem jak z podmiotami na pełnej
    > księgowości.

    tak samo - ważne, żeby strony sie bilansowały ;) a czy część zapłaty zejdzie z
    konta kasy czy banku to już prawie wszystko jedno