  • 1. Data: 2002-05-31 10:42:13
    Temat: Formalnosci w umowie o dzielo
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Witam,
    Prowadzę DG+PIT+VAT i muszę zatrudnić na umowę o
    dzieło dwóch ludzi którzy nie prowadzą DG, ot
    zwyli ludzie ;) od których ja potrzebuję pewnych
    opracowań.

    Słyszałem że:
    - podpisuję umowę o dzieło z każdym z nich
    - ja muszę odprowadzić za nich zaliczkę do US
    pytanie na jakim druku (nr PITa) i do kiedy ? no i
    czy oni wystawiają mi jakiś rachunek żebym miał
    podstawę do wpisania tego w koszty ?
    - czy takze do ZUS ?
    - potem, do jakiejś daty w roku następnym mam im
    przesłać następnego PITa (jaki numer ?) żeby oni
    mogli się to uwzględnic w swoich deklaracjach
    rocznych
    - i czy w związku z takim zatrudnianiem (na umowę
    o dzieło) muszę prowadzic jakąś kartotekę
    zatrudnianych

    THX

    Sark

  • 2. Data: 2002-05-31 20:11:33
    Temat: Re: Formalnosci w umowie o dzielo
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl.no.spam>

    mam to opisane dokladnie w docu,
    jak napiszesz mi swoj adres, to ci wysle
    (usunalem wszystkie w z adresu i dostalem zwrot)

  • 3. Data: 2002-05-31 20:30:57
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl>
    napisał w wiadomości
    > Witam,

    Cześć

> [...]
    > opracowań.
    >
    > Słyszałem że:
    > - podpisuję umowę o dzieło z każdym z nich

    Oczywiście, musi byc wyraźnie zaznaczone że to
    umowa o dzieło ponieważ od takich umów nie płaci
    się składki na ubezpieczenie zdrowotne i
    ubezpieczenie społeczne (chyba że umowa o dzieło
    zawierana jest z osobą, która jest jednocześnie
    twoim pracownikiem to umowa taka podlega
    obowiązkowi ubezpieczenia społecznego i
    zdrowotnego ... a to znacznie podnosi jej koszt
    ale w twoim przypadku to niezachodzi)

    Bedzie potrzebny dowód osobisty wykonawcy a
    dokładne omówienie umowy o dzieło znajduje się w
    Kodeksie Cywilnym w Księdze III (zobowiązania) -
    tytuł XV.

    > - ja muszę odprowadzić za nich zaliczkę do US
    > pytanie na jakim druku (nr PITa) i do kiedy ?

    Tak, na PIT-4 (chociaz Orka twierdzi że w
    przypadku takim jak u ciebie pit nie jest
    potrzebny a tylko wpłata samej zaliczki) do dnia
    20 następnego miesiąca.
    Zaliczka na podatek dochodowy - 20%
    Koszty uzyskania przychodu przy wyliczaniu
    zaliczki - 20%, a 50% jeśli umowa przenosi prawa
    autorskie, ustalone kwotowo, jeśli przekraczają
    wyliczone normy - w tym przypadku wykonawca musi
    koszty udokumentować, kwota wolnej nie ma.
    PIT-4 składa się teraz w US właściwym dla płatnika
    (czyli twoim).
    NIP podatnika nie występuje w formularzu w PIT-4
    ale w PIT-8/B

    > no i
    > czy oni wystawiają mi jakiś rachunek żebym miał
    > podstawę do wpisania tego w koszty ?

    Po zakończeniu pracy wykonawca powinien pokwitować
    odbiór wynagrodzenia na dokumencie, zawierającym
    jego dane, dane zlecającego, dane umowy (data i
    ew. numer) oraz kwotę wynagrodzenia (tzw. rachunek
    za wykonanie umowy o dzieło).

    Ten rachunek wraz z umową stanowi u Ciebie
    podstawę do zaksięgowania wydatku w koszty
    uzyskania przychodu (jeśli wydatek spełnia
    pozostałe kryteria konieczne do zaliczenia do
    kup).

    > - czy takze do ZUS ?

    Do zus ani złotówki jak opisano wyżej

    > - potem, do jakiejś daty w roku następnym mam im
    > przesłać następnego PITa (jaki numer ?) żeby oni
    > mogli się to uwzględnic w swoich deklaracjach
    > rocznych

    Wysyłasz PIT 8B do dnia 15 marca zarówno do
    podatnika jak i do US który owego zatrudnionego
    przez ciebie podatnika "obsługuje" (NIE do tego
    któremu ty podlegasz)
    NIP podatnika występuje w formularzu PIT-8/B ale
    nie w PIT-4.

    > - i czy w związku z takim zatrudnianiem (na
    umowę
    > o dzieło) muszę prowadzic jakąś kartotekę
    > zatrudnianych

    No i tego to nie wiem, coś mi chodzi po glowie ze
    tak
    Może mi jednak pomożecie (i tak odwaliłem kawł
    roboty ;-)

    No i zrodziła mi sie jeszcze jedna wątpliwość
    Czy jeżeli raz w roku np. w maju zdrzy mi sie
    zatruf\dnić kogoś na umowę zlecenia i za ten
    miesiąc złoże PIT-4 a w następnych miesiącach juz
    nikogo nie będę zatrudniał to czy muszę __co
    miesiąc składać__ zerowego PITa -4 ?

    Sark

  • 4. Data: 2002-05-31 20:36:57
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Sark <w...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ad8mia$b1v$...@n...onet.pl...

> [...]
    > zatruf\dnić kogoś na umowę zlecenia i za ten
    > miesiąc złoże PIT-4 a w następnych miesiącach juz
    > nikogo nie będę zatrudniał to czy muszę __co

    Nie musisz

    Orka

  • 5. Data: 2002-05-31 20:46:29
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "bromden"
    <b...@p...gazeta.pl.no.spam> napisał w
    wiadomości
    > mam to opisane dokladnie w docu,
    > jak napiszesz mi swoj adres, to ci wysle
    > (usunalem wszystkie w z adresu i dostalem zwrot)

    To jest prawidłowy adres
    w...@p...onet.pl
    nic nie należało usuwać :-)))

    inne to
    s...@t...pl
    s...@p...gazeta.pl

    To możesz słać :-)

    Sark

  • 6. Data: 2002-06-02 16:10:16
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik bromden <b...@p...gazeta.pl.no.spam> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...gazeta.pl.no.spam...
    > mam to opisane dokladnie w docu,
    > jak napiszesz mi swoj adres, to ci wysle
    > (usunalem wszystkie w z adresu i dostalem zwrot)

    Prześlij mi też. Wrzucę na FAQ
    WS