  • 1. Data: 2005-01-07 11:41:30
    Temat: Jak zaksięgować ZUS (PKPiR)???
    Od: "Gwiazda" <g...@p...net.pl>

    Witam!

    Czy mógłby mi ktoś "łopatologicznie" wytłumaczyć jak zaksięgować składki na
    ZUS??? Co i jak wpisać do PKPiR, czego nie wpisywać, czy może coś rozlicza
    się w inny sposób??? Czy składkę którą zapłaciłem w styczniu za grudzień
    2004 księguję w styczniu??? Bardzo proszę o pomoc.

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2005-01-07 11:53:24
    Temat: Re: Jak zaksięgować ZUS (PKPiR)???
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Gwiazda wrote:

> [...]
    > rozlicza się w inny sposób??? Czy składkę którą zapłaciłem w styczniu za
    > grudzień 2004 księguję w styczniu??? Bardzo proszę o pomoc.

    bardzo nielopatologicznie pytasz..

    Jeslic hodzi o skladke za siebie, toni "ksiegujesz" jej,
    lecz ujmujesz w PIT wg instrukcji obslugi pita...

    A w instrukcji jest napisane
    "skladka ZAPLACONA w miesiacu....."

    Bouslaw

  • 3. Data: 2005-01-07 13:50:57
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Brak możliwości odpowiedzi na pytanie. Nie miejsce tu (moim zdaniem) na
    wykład całości przedmiotu.
    Podaj konkretne kryteria (dane wyjściowe) - otrzymasz odpowiedź.
    AR

  • 4. Data: 2005-01-07 16:08:46
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    bo wrote:

    > bardzo nielopatologicznie pytasz..
    >
    > Jeslic hodzi o skladke za siebie, toni "ksiegujesz" jej,
    > lecz ujmujesz w PIT wg instrukcji obslugi pita...

    Czy gdzieś wyrzucono z ustawy na 2005
    możliwość ujęcia składki społecznej jako KUP?
    Właśnie w tym roku "grozi" mi strata z DG
    i nie chciałbym w głupi sposób zapłacic tych składek
    niejako "bezodliczeniowo"

  • 5. Data: 2005-01-07 16:19:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 Jan 2005, bo wrote:

> [...]
    >+ > rozlicza się w inny sposób??? Czy składkę którą zapłaciłem w styczniu za
    >+ > grudzień 2004 księguję w styczniu??? Bardzo proszę o pomoc.

    ...zgoda...

    >+ Jeslic hodzi o skladke za siebie, toni "ksiegujesz" jej,
    >+ lecz ujmujesz w PIT wg instrukcji obslugi pita...

    E tam.
    MOŻE jej nie ksiwgować w koszt !!
    Ale MOŻE również (do wyboru) zaksięgować :)
    I oczywiście wybór dotyczy tylko "społecznego" (FP może być
    TYLKO kosztem).
    Oraz rzecz jasna moje rozważania dotyczą *wyłącznie* składki
    "za siebie" :)
    I na deser - że tak, ZUS "za siebie" księgowa*ło* się i księgu*je*
    jako "zapłacony" (kasowo) - Maddy kiedyś wywodziła z faktu
    regulacji kasowej przy odliczaniu (tj. jeśli NIE wpisuje
    się społecznej w KUP) oraz "zasady równości" iż kasowe zaliczanie
    składki społecznej powinno mieć również miejsce przy zaliczeniu
    "w koszty".

    >+ A w instrukcji jest napisane
    >+ "skladka ZAPLACONA w miesiacu....."

    ...dobrze gada :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-01-07 17:51:37
    Od: charlie_partana <c...@p...onet.pl>

    Witaj Gwiazda,
    W Twoim liście datowanym 7 stycznia 2005 (12:41:30) można przeczytać:

    > Czy składkę którą zapłaciłem w styczniu za grudzień
    > 2004 księguję w styczniu??? Bardzo proszę o pomoc.

    Chyba Gotfryd już o tym pisał - moge przedstawić jadna z interpretacji
    Izb Skarbowych. Łatwiej mi cytować niż objasniać;)

    Rodzaj dokumentu
    informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego

    Sygnatura
    I US.PB-2/415/22/04

    Data
    2004.09.20

    Autor
    Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie

    Pytanie podatnika
    Jaki jest moment zaliczenia do kosztów uzyskani przychodów wydatków z
    tytułu składek ZUS oraz opłaty za usługi telekomunikacyjne - czy data
    poniesienia wydatków, czy okres którego dotyczą?

    Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
    Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Naczelnik
    Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemne zapytanie z dnia
    02.08.2004 r. udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego i stwierdza, co następuje:

    Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, iż
    prowadzi działalność gospodarczą, z której dochody podlegają
    opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach
    ogólnych z obowiązkiem prowadzenia podatkowej księgi przychodów i
    rozchodów. Poruszony przez podatnika problem dotyczy momentu
    zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w
    styczniu, a dotyczących grudnia poprzedniego roku, tj.: składki na
    ubezpieczenie społeczne oraz opłatę za usługi telekomunikacyjne.

    Na tle powyższych okoliczności faktycznych podatnik formułuje
    stanowisko, iż wyżej wymienione wydatki mogą być zaliczone do kosztów
    uzyskania przychodów w zależności od przyjętej metody ewidencjonowania
    tj.: albo w momencie ich poniesienia, albo w okresie którego dotyczą.

    Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, iż
    stanowisko podatnika jest prawidłowe.

    Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy:
    art. 22 ust. 4 - 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
    od osób fizycznych.

    Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w przepisie art. 22 ust. 4 ustawy
    o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów z
    zastrzeżeniem ust. 5 i 6 są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w
    którym zostały poniesione (metoda kasowa). Oznacza to, iż wydatki
    stanowią koszt w dacie ich poniesienia bez względu na fakt jakiego
    okresu dotyczą.

    Jednak ustawa wprowadza odstępstwa od tej zasady na rzecz metody
    memoriałowej. Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 5 ustawy u podatników
    prowadzących księgi rachunkowe koszty uzyskania przychodów objętych
    tymi księgami są potrącane tylko w tym roku podatkowym, którego
    dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach
    poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku
    podatkowego, oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania,
    które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli
    odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że
    zarachowanie ich nie było możliwe, w tym wypadku są one potrącane w
    roku, w którym zostały poniesione.

    Natomiast stosownie do przepisu art. 22 ust. 6 ustawy, powyższa zasada
    ma również zastosowanie do podatników prowadzących podatkowe księgi
    przychodów i rozchodów, pod warunkiem, że w każdym roku podatkowym
    księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów
    uzyskania odnoszących się tylko do tego roku podatkowego.

    Z powyższego wynika, iż podatnik prowadzący księgę przychodów i
    rozchodów ma do wyboru dwie metody ewidencjonowania kosztów. Może
    ewidencjonować wydatki w momencie ich poniesienia lub w okresie, w
    którym uzyskuje przychód związany z danym kosztem. Ustawodawca
    zastrzegł, że raz przyjęta metoda ewidencji kosztów powinna być
    stosowana konsekwentnie w każdym roku prowadzenia podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów w stosunku do wszystkich kosztów, a nie tylko
    do wybranych pozycji. Nie można przy księgowaniu kosztów stosować
    jednocześnie zasady kasowej - dotyczącej poniesienia kosztów i zasady
    memoriałowej - dotyczącej zarachowania kosztów.

    W związku z powyższym przy kasowej metodzie prowadzenia księgi koszty
    usług telekomunikacyjnych i składek na ubezpieczenie społeczne
    dotyczące grudnia, a poniesione w styczniu następnego roku, winny być
    ujęte w księdze w momencie ich poniesienia (data zapłacenia).
    Natomiast, przy prowadzeniu księgi w sposób określony w art. 22 ust. 5
    i 6 ustawy, wyżej wymienione koszty winny zostać zaewidencjonowane w
    miesiącu którego dotyczą, tj. w grudniu (data wystawienia faktury).

    --
    Pozdrowienia,
    charlie_partana mailto:c...@p...onet.pl

  • 7. Data: 2005-01-10 09:18:41
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    cef wrote:

    > Czy gdzieś wyrzucono z ustawy na 2005
    > możliwość ujęcia składki społecznej jako KUP?
    > Właśnie w tym roku "grozi" mi strata z DG
    > i nie chciałbym w głupi sposób zapłacic tych składek
    > niejako "bezodliczeniowo"

    Nie wyrzucono .... ale na to samo wychodzi....

    Poza tym jest jeszcze "zdrowotne", ktore tez nektorzy
    ZUS-em nazywaja...

    Boguslaw

  • 8. Data: 2005-01-10 10:23:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Jan 2005, bo wrote:

    >+ cef wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > niejako "bezodliczeniowo"
    >+
    >+ Nie wyrzucono .... ale na to samo wychodzi....

    Boguslawie...
    Jak ci "wychodzi na to samo" kiedy pisze że *może mieć stratę* ??
    Jak nie wpisze w KUP to je "po prostu straci" !

    >+ Poza tym jest jeszcze "zdrowotne", ktore tez nektorzy
    >+ ZUS-em nazywaja...

    ...no te to straci i już...
    A pisał: "społecznej" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-01-10 18:48:21
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Boguslawie...
    > Jak ci "wychodzi na to samo" kiedy pisze że *może mieć stratę* ??
    > Jak nie wpisze w KUP to je "po prostu straci" !

    No właśnie.

    > ...no te to straci i już...

    O rany znowu muszę przeczytać ustawę!
    Na razie zakładam, że odliczę od podatku
    z dochodów na umowę o pracę. Czy może się mylę?

  • 10. Data: 2005-01-11 00:28:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Jan 2005, cef wrote:
    [...]
> [...]
    > + O rany znowu muszę przeczytać ustawę!
    > + Na razie zakładam, że odliczę od podatku
    > + z dochodów na umowę o pracę. Czy może się mylę?

    Ech... Aleś utajnił ;)
    A coś ci przeszkadza odliczyć składki na ZUS od *łącznych* dochodów ???
    Weź ty w garść PIT-36, sprawdź w jakiej kolejności się sumuje dochody
    i odlicza ZUS - tudzież czy minister zastosował się do ustawy !
    Stawiam na pozytywny wynik testu ;)
    Ja sądziłem że piszesz o stracie ŁĄCZNEJ (braku dochodu) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)