  • 11. Data: 2009-08-28 09:36:02
    Temat: Re: Jakie deklaracje roczne?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Rafał Kowalczyk wrote:

    > Czyli w przypadku podatnika który jest pracownikiem będzie to chyba
    > PIT 11 i PIT 37?

    Pit11 nie jest sporządzany przez pracownika i pracownik go nie składa.
    Dlaczego zakładasz PIT37 a może inny?

    > Rozumiem, że chodzi o tą zmianę sprzed kliku dni o której było tak
    > głośno?

    Tak.

    > Czyli rozumiem, że teraz to pracodawca będzie składał PIT 40 (PIT 12
    > pracownik już nie będzie musiał składać)? A PIT 11 i PIT 37 przejdą
    > chyba do lamusa?

    Co innego likwidacja PITa, a co innego
    przeniesienie możliwości składania czy wypełniania przez kogoś
    zestawu informacji. Nic nie przejdzie do lamusa: wg mnie przybedzie
    parę pitów z kolejnym literkami, bo zaraz się zacznie kołomyja z ulgami,
    odliczeniami
    i trzeba będzie składać dodatkowe informacje inne dla pracodawcy, a z inną
    literką do US

    > To znaczy?

    Idea "jednego okienka" przy otwieraniu działalności -
    o tym zapewne słyszałeś. I skoro już tę działalność otworzyłeś
    (nieważne czy w jednym okienku czy w pięciu) to przy prowadzeniu
    działalności
    w kolejnych latach jest Ci zupełnie obojetna ilość tych okienek i procedury,
    bo przechodzisz to tylko raz (a już na pewno nie codziennie czy nawet raz w
    miesiącu)
    A potem przy prowadzeniu działalności
    żyjesz innymi problemi: na przykład takimi,
    że nie jesteś w stanie zrozumieć po co i jakie pity są potrzebne
    przedsiębiorcy.
    Przyznaj, że lepsza byłaby idea jednego PIT, a nie okienka.

    Ale to też potrafił by ktoś zepsuć.
    Ostatnio miałem kontakt z formularzem otwierania/zamykania/zawieszania
    i uważam, ze ten co wymyślił ten jednolity formularz powinien iść siedzieć.

  • 12. Data: 2009-08-28 10:01:14
    Od: Rafał Kowalczyk <r...@g...com>

    On 28 Sie, 11:36, "cef" <c...@i...pl> wrote:
    > Przyznaj, że lepsza byłaby idea jednego PIT, a nie okienka.

    Jestem całym sercem za tym :-) Jeszcze lepsza byłaby idea zero PIT :-)

    Dlaczego tych PIT-ów jest tak dużo? Dlaczego przepisy są tak
    skomplikowane?
    Odpowiedzi nasuwają się same - no a ile mamy w Polsce urzędników? A
    ilu znajomym i krewnym można załatwić posadkę urzędnika? A to wszystko
    możliwie dzięki bardzo złożonym przepisom. Chodzi o to, żeby armia
    urzędników miała co robić. Tak mi się wydaje.

    Pozdrawiam.

    http://megalotto.pl - Wyniki lotto

  • 13. Data: 2009-08-28 12:41:44
    Od: Rafał Kowalczyk <r...@g...com>

    On 28 Sie, 11:36, "cef" <c...@i...pl> wrote:

    > Pit11 nie jest sporządzany przez pracownika i pracownik go nie składa.
    > Dlaczego zakładasz PIT37 a może inny?

    Napisałem, że "PIT 11 i PIT 37" w sensie, że pracodawca sporządza i
    składa PIT 11, który następnie staje się podstawą do złożenie przez
    pracownika PIT-37.Te dokumenty są więc ze sobą w pewny sensie
    "związane". No chyba, że znowu źle to zrozumiałem :-)

    Dlaczego PIT 37? Jego chyba NAJCZĘŚCIEJ składali pracownicy? A jakie
    jeszcze inne PIT-y najczęściej składają na koniec roku?

> [...]
    > odliczeniami
    > i trzeba będzie składać dodatkowe informacje inne dla pracodawcy, a z inną

    Ale najprościej będzie to chyba wyglądało tak:
    Pracodawca składa za pracownika PIT-40.

    A z tymi dodatkowymi PIT-ami to niestety całkiem prawdopodobne :(

  • 14. Data: 2009-08-28 13:06:48
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Rafał Kowalczyk wrote:

    > Dlaczego PIT 37? Jego chyba NAJCZĘŚCIEJ składali pracownicy? A jakie
    > jeszcze inne PIT-y najczęściej składają na koniec roku?

    Nie wiem. Ja np nie składałem PIT37.
    Może na mf.gov.pl są statystyki składanych PITów.

    > Ale najprościej będzie to chyba wyglądało tak:
    > Pracodawca składa za pracownika PIT-40.

    Zobacz ile jest różnego rodzaju odliczeń,
    ile wspólnych rozliczeń, ulg itp .
    Przecież te dane trzeba by jakoś dostarczyć
    pracodawcy.

  • 15. Data: 2009-08-31 08:27:56
    Od: Rafał Kowalczyk <r...@g...com>

    On 27 Sie, 17:45, Rafał Kowalczyk <r...@g...com>
    wrote:

    > Czyli są chyba dwie możliwości:
    > 1. Albo PIT 12 i PIT 40 - wówczas pracodawca składa zeznanie za
    > pracownika.
    > 2. Albo PIT 11 i PIT 37 - wówczas pracownik samem składa zeznanie.

    Chyba jednak trochę nie do końca tak jest:
    "PIT-11 składamy tylko w przypadku gdy nie dokonujemy rocznego
    obliczenia podatku (PIT-40, PIT-40A)"
    Źródło: http://www.pit.pl/pit-11/index.php

    Liczy na razie zgadza się z tym co napisałem wyżej - albo
    albo......ale gdy składany jest przez pracodawcę PIT-40 wówczas
    pracownik mam możliwość jeszcze złożyć inne rozliczenia:
    "Całkowicie niezależnie jednak od PIT-40, w ogóle od dochodów
    opodatkowanych na zasadach ogólnych, według skali podatkowej, może
    wystąpić obowiązek złożenia odrębnego od PIT-40 rozliczenia rocznego:

    * działalność gospodarcza opodatkowana podatkiem liniowym
    (PIT-36L);
    * działalność gospodarcza opodatkowana ryczałtem ewidencjonowanym
    (PIT-28);
    * działalność gospodarcza opodatkowana kartą podatkową (PIT-16A);
    * najem prywatny opodatkowany ryczałtem ewidencjonowanym (PIT-28);
    * dochody kapitałowe, np. z giełdy (PIT-38)."
    Źródło: http://www.pit.pl/pit-12/index.php

    Natomiast PIT-36 lub PIT-37 już chyba nie ma potrzeby składać (no bo
    skoro nie ma go w tym powyższym spisie)?.

    W takiej sytuacji gdy pracownik chce skorzystać z ulgi powinien:
    "Dla skorzystania z ulgi prorodzinnej w PIT-40 niezbędne jest złożenie
    pracodawcy przed 10 stycznia 2009 r. oświadczenia PIT-12 oraz złożenie
    dodatkowo oświadczenia o uprawnieniach do ulgi prorodzinnej - również
    w terminie przed 10 stycznia 2009 r."

  • 16. Data: 2009-08-31 08:30:00
    Od: Rafał Kowalczyk <r...@g...com>

    wrote:
> [...]

    Chyba jednak trochę nie do końca tak jest:
    "PIT-11 składamy tylko w przypadku gdy nie dokonujemy rocznego

    Czyli na razie zgadza się z tym co napisałem wyżej - albo

  • 17. Data: 2009-08-31 08:39:45
    Od: Rafał Kowalczyk <r...@g...com>

    Oczywiście teraz będzie to jeszcze trochę inaczej bo PIT-12 pracownik
    już nie musi składać.

  • 18. Data: 2009-08-31 08:51:04
    Od: Rafał Kowalczyk <r...@g...com>

    wrote:

> [...]

    Źródło: http://www.pit.pl/pit-12/index.php

    W takiej sytuacji gdy pracownik chce skorzystać z ulgi powinien:
    "Z ulgi prorodzinnej mogą skorzystać jedynie podatnicy rozliczający
    się na zasadach ogólnych. Nie tylko jednak poprzez złożenie PIT-36 czy
    PIT-37. Podatnik, którego rozlicza zakład pracy (PIT-40) również może
    poprosić pracodawcę o uwzględnienie w rozliczeniu PIT-40 kwoty ulgi
    prorodzinnej. W ten sposób pracownik będzie mógł skorzystać z
    dobrodziejstwa rozliczenia go przez zakład pracy, nawet gdy będzie
    chciał skorzystać z ulgi prorodzinnej.

[...]

    Czyli pracownik może to zrobić składając dodatkowo PIT-36 albo PIT-37,
    albo można to uwzględnić w PIT-12 i PIT-40 - chyba tak to należ
    rozumieć?

  • 19. Data: 2009-08-31 08:53:40
    Od: Rafał Kowalczyk <r...@g...com>

    Oczywiście teraz będzie to jeszcze trochę inaczej bo PIT-12 pracownik
    już nie musi składać:

    "Resort finansów chce wprowadzić jako podstawową regułę obowiązek
    sporządzenia rocznego obliczenia podatku przez płatnika z urzędu, bez
    konieczności uprzedniego składania wniosku przez podatnika. Dziś
    pracownik, który chce być rozliczony za pośrednictwem płatnika, musi
    złożyć oświadczenie PIT-12.

    Pracodawca, który będzie wypełniał roczne zeznanie za podatnika -
    PIT-40 - uwzględni w nim pewne ulgi. Będą to: ulga internetowa
    odliczana od dochodu i ulga prorodzinna, odliczana od podatku.
    Możliwość odliczenia ulgi prorodzinnej za pośrednictwem pracodawcy już
    istniała. Została jednak zlikwidowana od rozliczeń za 2009 rok.

    Pracodawca nie zawsze jednak z automatu wypełni deklarację. "
    Źródło: http://tinyurl.com/mrrc3g