  • 1. Data: 2004-01-19 09:23:51
    Temat: Kiedy pierwszy PIT5 w 2004 przy DG i etacie.
    Od: "Adam" <1...@w...pl>

    Ponoć PIT5 składa sie gdy przekroczy sie dochód zwolniony z podatku
    dochodowego .
    A jak to jest jeśli pracuje się na etacie i prowadzi DG i wiadomo w
    lutym lub marcu łączny dochód przekroczył kwote zwolnioną?
    --
    Adam

  • 2. Data: 2004-01-19 10:04:05
    Temat: Re: Kiedy pierwszy PIT5 w 2004 przy DG i etacie.
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Adam napisał:

    > Ponoć PIT5 składa sie gdy przekroczy sie dochód zwolniony z podatku
    > dochodowego .

    Nie ma "dochodu zwolnionego od podatku" w takim sensie jak Ci sie wydaje.

    Zgodnie z ustawą to PIT-5 składa się gdy zaistnieje obowiązek zapłaty
    podatku.
    I niektórzy uważają że mowa tu o obowiązku "wirtualnym" - przed
    odliczeniem składki zdrowotnej.
    Inni, w tym ja, uwazają że dotyczy to momentu w ktorym musimy coś
    fizycznie zapłacić urzędowi, a więc kiedy na PIT-5 pokazuje sie nam
    kwota do zapłaty juz po dokonaniu wszystkich odliczeń.

    Mam na to papierek w postaci informacji z US o tym że PIT-5, zlożony w
    sytuacji gdy nie było podatku do zapłaty od początku roku, został
    zlozony niepotrzebnie. W zeszłym (2003) roku dostało takie kwitki 3
    moich klientów którzy uparli sie żeby zerowe pity składać.

    > A jak to jest jeśli pracuje się na etacie i prowadzi DG i wiadomo w
    > lutym lub marcu łączny dochód przekroczył kwote zwolnioną?

    Dochodów na etacie w ciągu roku sie nie sumuje z dochodami z DG.
    Rozliczasz PIT-5 tak jakby etatu nie było.
    Dopiero w rozliczeniu rocznym to sumujesz (lub nie, jeżeli jest strata z
    DG).

    Aha.. oczywiście musisz u pracodawcy wycofać PIT-2 żeby zaprzestał
    potrącania od zaliczek odliczenia wynikającego ze skali podatkowej.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-01-19 14:28:26
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Maddy wrote:

> [...]
    > zlozony niepotrzebnie. W zeszłym (2003) roku dostało takie kwitki 3
    > moich klientów którzy uparli sie żeby zerowe pity składać.

    Z kolei II US Lublin groził karą człowiekowi który nie złożył PIT-5 w
    momencie gdy przed odliczeniem ZUS społecznych wyszło mu więcej niż
    (nieistniejąca) kwota wolna. Po odliczeniu społecznych podatek
    wychodził 0.

  • 4. Data: 2004-01-19 19:15:20
    Od: "MP" <p...@c...onet.pl>

> [...]
    > zlozony niepotrzebnie. W zeszłym (2003) roku dostało takie kwitki 3
    > moich klientów którzy uparli sie żeby zerowe pity składać.

    Też tak myślałem :-)
    Coś mnie tknęło i zadzwoniłem do US i okazało się, że muszę złożyć PITy-5 za
    cały ubiegły rok (mimo że w każdy m-cu, ze względu na ZUS zdrowotny podatek
    wychodzi zero). Ale to nie wszystko - należy napisać podanko z samokrytyką o
    niekaranie!
    Pozdr.

  • 5. Data: 2004-01-19 19:24:33
    Od: "Fires" <f...@f...mail.pl>

    [...]
    > Inni, w tym ja, uwazają że dotyczy to momentu w ktorym musimy coś
    > fizycznie zapłacić urzędowi, a więc kiedy na PIT-5 pokazuje sie nam
    > kwota do zapłaty juz po dokonaniu wszystkich odliczeń.

    Ekspert z Onet.pl tez tak uważa :-)

    ---------
    Pytanie: (13.01.03)
    Kiedy powstaje obowiązek składania pit-5, w momencie osiągnięcia
    przychodu, czy dochodu ?

    Odpowiedź:
    Zgodnie z artykułem 44 ust. 6 w terminach płatności zaliczek za
    miesiące od stycznia do listopada podatnicy są obowiązani składać urzędom
    skarbowym deklaracje według ustalonego wzoru o wysokości dochodu
    osiągniętego od początku roku. Natomiast zaliczki miesięczne, od przychodów
    wymienionych w ust. 1 pkt 1 i 5, za okres od stycznia do listopada uiszcza
    się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczkę za
    grudzień, w wysokości należnej za listopad, uiszcza się w terminie do dnia
    20 grudnia.

    Zgodnie z ust. 3 pkt 1) tego artykułu obowiązek wpłacania zaliczki
    powstaje, poczynając od miesiąca, w którym dochody te przekroczyły kwotę
    powodującą obowiązek zapłacenia podatku, Do tego momentu nie ma obowiązku
    złożenia deklaracji PIT-5. Jeżeli jednak w dowolnym momencie roku
    podatkowego powstanie obowiązek zapłacenia zaliczki, deklaracje składa się
    już do końca tego roku podatkowego, w terminach przewidzianych ustawą.

    ------------------

    Fires

  • 6. Data: 2004-01-20 09:36:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Jan 2004, MP wrote:

    >+ Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> [...]
    [...]
    >+ > I niektórzy uważają że mowa tu o obowiązku "wirtualnym" - przed
    >+ > odliczeniem składki zdrowotnej.

    Przyznaję się do "niektórych" :)
    A wszystko przez to, że mam w pamieci wyroki SN stwierdzające że
    w .pl litera prawa ma pierwszeństwo przed jego duchem, czyli
    "truizmem jest iż pierwszeństwo ma wykładnia literalna"...
    [...]
    >+ > Mam na to papierek w postaci informacji z US o tym że PIT-5,
    [...]
    >+ Też tak myślałem :-)
    >+ Coś mnie tknęło i zadzwoniłem do US i okazało się, że muszę złożyć PITy-5

    Cóż, widać USy też są rozdarte brakiem przekonania :[
    [...]
    >+ Ale to nie wszystko - należy napisać podanko z samokrytyką o niekaranie!

    To już jest *w twoim interesie* :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)