  • 1. Data: 2011-06-01 10:49:34
    Temat: Komis a rachunki
    Od: Kunio <n...@i...com>

    Jak wyglada sprawa komisu np rtv a wystawiania rachunkow. Zalozmy ze
    jestem na ryczalcie 3%. Sprzedaje cos komisowego. Rachunek wystawiam na
    cala kwote a nie na wysokosc prowizji. Jak to pozniej rozliczac w
    ewidencji przychodu? Ewidencjonuje przychod w postaci wysokosci prowizji
    a rachunek jest na wyzsza kwote? Jak to sie robi ?

  • 2. Data: 2011-06-01 21:03:16
    Temat: Re: Komis a rachunki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Jun 2011, Kunio wrote:

    > Jak wyglada sprawa komisu np rtv a wystawiania rachunkow. Zalozmy ze jestem
    > na ryczalcie 3%. Sprzedaje cos komisowego. Rachunek wystawiam na cala kwote
    > a nie na wysokosc prowizji.

    Ale na kwitku dla właściciela towaru jest "kwota dla niego" i prowizja, prawda?

    > Jak to pozniej rozliczac w ewidencji przychodu?
    > Ewidencjonuje przychod w postaci wysokosci prowizji a rachunek jest na wyzsza
    > kwote?

    A co w tym dziwnego? :D
    Zastrzegam, że komisu nie prowadzę, ale przepisy są IMO jasne: rachunek
    dla osoby trzeciej musi zgadzać się z danymi na rozliczeniu z klientem.
    Nie da się ukryć, że z tego p. widzenia ryczałt dla komisu jest wyjątkowo
    korzystny: tylko prowizja, a opodatkowana jak sprzedaż (bo już inne formy
    pośrednictwa to AFAIR coś koło 17%).

    Z góry również napiszę, że wiem iż występuje takie zjawisko, że komisanci
    mylą komis z transakcją "kupno-sprzedaż", ba, w dyskusjach przewijał
    się pogląd pozwalający domniemać że czasami dopuszczają się
    przywłaszczenia :P
    Ale zakładam, że do KC (w sprawie sprawdzenia jak opisana jest transakcja
    komisu) zajrzałeś? Jeśli nie, to:
    _117.html
    ...od art.765.
    Z naciskiem na 767 :D
    (to jest zarówno powód dla którego właścicielowi "należy się kwitek"
    jak i powód podejrzeń o możliwe przywłaszczenia u tych, którzy
    kwitka nie dają).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-06-02 08:19:09
    Od: Kunio <n...@i...com>

    > Ale na kwitku dla właściciela towaru jest "kwota dla niego" i prowizja,
    > prawda?
    ja to nazywam umowa komisu

> [...]
    > korzystny: tylko prowizja, a opodatkowana jak sprzedaż (bo już inne formy

    nie rozumiem, opodatkowana jest prowizja czy kwota sprzedazy?
    I dalej nie wiem jak to powinno byc rozliczane. W ewidencji przychodu
    jest kwota prowizji i od tego odprowadzam 8.5% a na rachunku dla klienta
    kwota sprzedazy?

  • 4. Data: 2011-06-05 06:18:59
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Kunio" <n...@i...com> napisał w wiadomości

    > nie rozumiem, opodatkowana jest prowizja czy kwota sprzedazy?

    No przeciez napisal, ze prowizja jest opodatkowana w takiej wysokosci jak
    sprzedaz (3%) - czyli BAAAARDZO korzystnie dla podatnika.
    Przeciez w zwyklym handlu Twoim zarobkiem jest tylko marza a placisz 3% od
    calej kwoty sprzedazy.
    Tu zarobkiem jest prowizja i tylko od niej placisz 3%

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2011-06-05 10:53:04
    Od: Kunio <n...@i...com>

    W dniu 2011-06-05 08:18, SDD pisze:

> [...]
    > calej kwoty sprzedazy.
    > Tu zarobkiem jest prowizja i tylko od niej placisz 3%

    Czyli musze odprowadzic 3% od sprzedazy, a nie 3% od prowizji.
    Poza tym w komisie to jest chyba 8.5%

  • 6. Data: 2011-06-06 01:18:35
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Czyli musze odprowadzic 3% od sprzedazy, a nie 3% od prowizji.

    Szkoda, ze nie potrafisz czytac ze zrozumieniem :(
    Ciezko prwadzic jakakolwiek DG bez tej - z pozoru nieistotnej -
    umiejetnosci...

    > Poza tym w komisie to jest chyba 8.5%

    A w takie rzeczy to nie wnikam - komentowalem tylko wypowiedz Gotfryda,
    traktujac to co pisze za pewnik -
    Kto wie, czy pracownicy ISow i sedziowie sadow administracyjnych nie
    produkuja uzasadnien wlasnie na podstawie jego postow :)
    - choc czasem bywa nie na biezaco ;)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2011-06-06 19:08:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 5 Jun 2011, SDD wrote:

    > Użytkownik "Kunio" <n...@i...com> napisał

    > No przeciez napisal, ze prowizja jest opodatkowana w takiej wysokosci jak
    > sprzedaz (3%) - czyli BAAAARDZO korzystnie dla podatnika.

    Byłem przekonany że posłałem korektę - bo rzeczywiście przestrzeliłem,
    ale nadal jest 8,5% jak przy usługach, a nie 17% jak przy pośrednictwie.
    Ale widać gdzieś ją wcięło... (a ja nie zaglądałem bo byłem w rozjazdach)

    pzdr, Gotfryd