  • 1. Data: 2005-09-11 20:08:07
    Temat: Kredyt na zakup akcji - koszt?
    Od: "Bogdan" <b...@p...onet.pl>

    Witam,
    Korzystałem z kredytu na zakup akcji jednej ze spółek państwowych na rynku
    pierwotnym. Oczywiście była redukcja ok 95%. Czy to prawda, że do kosztów
    uzyskania przychodu w rozliczeniu rocznym będę mógł zaliczyć tylko odsetki
    od faktycznie wykorzystanej kwoty kredytu, a już kosztów prowizji, ktorą
    pobiera bank nie. Podobno było takie rozstrzygnięcie któregoś z sądów.
    Pozdrawiam.
    Bogdan

  • 2. Data: 2005-09-13 21:48:53
    Temat: Re: Kredyt na zakup akcji - koszt?
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Bogdan" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > od faktycznie wykorzystanej kwoty kredytu, a już kosztów prowizji, ktorą

    Będziesz mógł i chyba każdy zdrowo myślący tak robi.
    Co prawda był o to spór z MF, które twierdziło,
    że prowizja nie może stanowić KUP, ale ostatecznie
    sprawę wyjaśniła interpretacja US w Szczecinie:

    http://bankier.pl/wiadomosci/article.html?article_id
    =1286320
    oraz
    http://bankier.pl/wiadomosci/article.html?article_id
    =1286875

    Jeśli udowodnisz, że towarzyszące Ci okoliczności są identyczne,
    jak te opisane w interpretacji, to ta decyzja jest wiążąca.

    Co prawda, są też interpretacje mówiące coś dokładnie odwrotnego.
    I tu mam pytanie do grupowiczów: Jak wygląda sytuacja inwestora w
    przypadku istnienia takich sprzecznych interpretacji, tzn. przy okazji
    kontroli skarbowej ja wyciągam taką interpretację, która jest korzystna
    dla mnie, a urzędas wyciąga korzystną dla siebie. Która jest wiążąca?

    Najlepiej mieć wydrukowaną samą interpretację, której treści
    niestety nie mogę znaleźć. Wyszukiwarka interpretacji MF pod
    adresem: http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php
    nie zawiera tej właśnie interpretacji!! Tych niekorzystnych jest cała
    multum,
    a tej jednej nie można znaleźć!! Przypadek?

    Dlatego mam prośbę: Czy ktoś zna sygnaturę tej interpretacji i wie
    gdzie można znaleźć jej treść?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 3. Data: 2005-09-14 05:29:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Sep 2005, Greg wrote:

> [...]
    > kontroli skarbowej ja wyciągam taką interpretację, która jest korzystna
    > dla mnie, a urzędas wyciąga korzystną dla siebie. Która jest wiążąca?

    ...wiążąca jest ta której TOBIE udzielił US...
    AFAIK & AFAIR oczywiście :)

    > nie zawiera tej właśnie interpretacji!! Tych niekorzystnych jest cała
    > multum, a tej jednej nie można znaleźć!! Przypadek?

    ...uchylono ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-09-14 18:08:53
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    > ...wiążąca jest ta której TOBIE udzielił US...
    > AFAIK & AFAIR oczywiście :)

    Jeśli US udzielił jej MI to jest wiążąca dla mnie i dla
    każdego, kto wykaże, że znalazł się w sytuacji takiej samej,
    jak w opisanym przeze mnie stanie faktycznym.
    Jest o tym mowa tutaj (ostatni akapit):
    http://bankier.pl/wiadomosci/article.html?article_id
    =1286320

    Problem powstaje, gdy w dwóch różnych interpretacjach
    opisany jest identyczny stan faktyczny i dwa urzędy stoją
    na dwóch skrajnie różnych stanowiskach.
    Czy ktoś wie, którą interpretacją należy się wówczas kierować?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 5. Data: 2005-09-14 19:17:10
    Od: "niedzwiedz" <u...@e...totezusun.pl>

    > Jeśli US udzielił jej MI to jest wiążąca dla mnie i dla
    > każdego, kto wykaże, że znalazł się w sytuacji takiej samej,

    Tego niestety nie reguluje żaden przepis prawny. Jest to jedynie pewien
    pogląd wynikający z konstytucyjnej zasady równości wobec prawa. Ale czy US
    podzielają ten pogląd? Jak się powołasz na Konstytucję, to przeciętny
    urzędnik będzie wiedział o czym mówisz? Tym bardziej, że ordynacja podatkowa
    mówi:
    Art.14b
    § 2. Interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów
    podatkowych i organów kontroli skarbowej WŁAŚCIWYCH DLA WNIOSKODAWCY...

    > Problem powstaje, gdy w dwóch różnych interpretacjach
    > opisany jest identyczny stan faktyczny i dwa urzędy stoją
    > na dwóch skrajnie różnych stanowiskach.
    > Czy ktoś wie, którą interpretacją należy się wówczas kierować?

    Hmmm... Zawsze można powiedzieć, że o tej mniej korzystnej interpretacji się
    nie wiedziało. Tym bardziej, że art. 14b § 1ordynacji mówi, że interpretacja
    nie jest wiążąca dla podatnika. Jest wiążąca tylko dla urzędu (patrz wyżej).

  • 6. Data: 2005-09-14 21:09:07
    Od: "niedzwiedz" <u...@e...totezusun.pl>

> [...]
    interpretacja
    > nie jest wiążąca dla podatnika. Jest wiążąca tylko dla urzędu (patrz

    Poza tym, gdyby US pozwalał na stosowanie się do cudzych interpretacji
    (czyli urzędnicy znaliby zasadę równości wobec prawa), to IMHO mógłbyś
    wybrać interpretację korzystniejszą. Bo skoro ktoś może z niej korzystać, to
    czemu Ty masz być w gorszej sytuacji? Konstytucja gwarantuje równość, ale
    czy urzędy tego przestrzegają?

    No i jeszcze pozostaje sprawa uchylenia interpretacji. O uchyleniu zostanie
    bezpośrednio powiadomiona tylko osoba wnioskująca o tą interpretację. Jak
    nie będziesz śledzić sprawy na bieżąco, to możesz mieć problem.

  • 7. Data: 2005-09-15 06:55:54
    Od: cef <c...@i...pl>

    Greg napisał(a):

    > Jeśli US udzielił jej MI to jest wiążąca dla mnie

    Z czegoś to wynika?
    Macie jakieś poparcie prawne?
    Ja swego czasu dostałem interpretację z US,
    ale nie przypadła mi ona gustu i zrobiłem tak ja uważałem,
    że będzie dobrze.
    Może teraz się coś pozmieniało, bo nie śledziłem tego
    tematu, ale link jest z czerwca, a zmiany w ordynacji od września.
    Kiedyś napewno tak było, że interpretacja
    nie zmuszała do postępowania zgodnie z nią.

  • 8. Data: 2005-09-15 07:21:37
    Od: "niedzwiedz" <u...@e...totezusun.pl>

    Nic się nie zmieniło. Interpretacja nadal jest wiążąca tylko dla urzędu, ale
    nie dla podatnika - art. 14b ordynacji podatkowej.

  • 9. Data: 2005-09-15 08:43:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Sep 2005, niedzwiedz wrote:

    > Tego niestety nie reguluje żaden przepis prawny. Jest to jedynie pewien
    > pogląd wynikający z konstytucyjnej zasady równości wobec prawa.

    Widzę co najmniej dwa elementy dający podstawy do hm... odchylenia
    się :) od zdroworozsądkowo zastosowanej owej "zasady równości".
    Pierwsze to powołanie się w przepisach na "stan faktyczmny": stan
    faktyczny nie jest taki sam, wystarczy że np. data zawarcia umowy
    będzie inna :] - a od oceny czy rzeczywioście stan faktyczny (twój)
    jest taki sam jak pytającego o interpretację, znaczy że różnice są
    nieistotne - już nie jesteś ani ty ani urząd a co najwyżej sąd.
    Urząd może się powołać na "istnienie różnic w stanie faktycznym"
    i już nie ma bezprawności wobec wspomnianej zasady konstytucyjnej...
    Drugi to brak w polskim prawie zasady precedensu.
    Otóż u nas *nie można* powołać się na fakt iż w innej sprawie (podobnej
    lub identycznej) zapadło określone orzeczenie.
    Jakby "zasada równości" była interpretowana tak jak to przedstawiłeś
    to *musiałyby* mieć miejsce precedensy, prawda ?
    Wniosek: prawnicy jakoś umią wykręcić kota ogonem tak że zasada
    precedensu nie ma zastosowania. Pewnie jakaś inna od niej zasada
    jest ważniejsza (ma wyzszy priorytet) i już - może prawnicy na
    .prawo będą w stanie wyjaśnić dlaczego tak jest :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-09-15 08:45:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Sep 2005, cef wrote:

    > Z czegoś to wynika?

    A nie nie.
    Oczywiście winien jestem posłużenia się skrótem myślowym :]
    Miało być: "jeśli TOBIE udzielił [interpretacji] to ciebie
    ona chroni" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)