  • 1. Data: 2003-07-09 15:39:55
    Temat: Kwoty na fakturze a zaokrąglenie :-(
    Od: "TELESFOR" <t...@i...pl>

    Witam serdecznie

    Czy są (a jak tak to gdzie) przepisy dotyczące stosowania zaokrągleń
    wartości na fakturach vat?
    Chodzi mi mianowicie o to, że jedni zaokrąglają każdą pozycję faktury do 2
    miejsc po przecisnku a inni zaokrąglają dopiero końcową wartość....
    Jedno kwotę 1,856 zaokrąglają do 1,86 a inni po prostu 1.85 ??????

    Czy sa jakies przepisy w tej kwestii?

    Pozdrawiam serdecznie i liczę na pomoc

  • 2. Data: 2003-07-09 15:57:43
    Temat: Re: Kwoty na fakturze a zaokrąglenie :-(
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "TELESFOR" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > miejsc po przecisnku a inni zaokrąglają dopiero końcową wartość....
    > Jedno kwotę 1,856 zaokrąglają do 1,86 a inni po prostu 1.85 ??????

    zależy jaka to kwota,
    jeżeli netto to spokojnie w dół,
    na vat bym nie ryzykował aby nie doszło
    do uszczuplenia budżetu Państwa :)

  • 3. Data: 2003-07-09 16:15:28
    Od: "TELESFOR" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Gil" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "TELESFOR" <t...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > zależy jaka to kwota,
    > jeżeli netto to spokojnie w dół,
    > na vat bym nie ryzykował aby nie doszło
    > do uszczuplenia budżetu Państwa :)

    no dobrze ale jest pewnie jakaś podstawa prawna?

  • 4. Data: 2003-07-09 17:09:06
    Od: "daryusz" <d...@N...gazeta.pl>

    TELESFOR <t...@i...pl> napisał:

    > Czy są (a jak tak to gdzie) przepisy dotyczące stosowania zaokrągleń
    > wartości na fakturach vat?

    Oczywiście, że są. Poczytaj sobie Rozporządzenie ministra finansów z 22 marca
    2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów
    i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. nr 27 poz. 268 z późn. zm.). A
    konkretnie rozdział 10 paragraf 35 pkt 5.

    "Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym
    końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki 0,5 grosza i wyższe
    zaokrągla się do 1 grosza."

    Przykłady:

    6,253 = 6,25
    6,255 = 6,26
    6,254 = 6,25

    > Chodzi mi mianowicie o to, że jedni zaokrąglają każdą pozycję faktury do
    > 2

    tylko o jaką pozycję chodzi, bo na fakturze jest ich przynajmniej kilka?

  • 5. Data: 2003-07-09 19:33:47
    Od: "TELESFOR" <t...@i...pl>

    Użytkownik "daryusz" <d...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > 6,255 = 6,26
    > 6,254 = 6,25

    > tylko o jaką pozycję chodzi, bo na fakturze jest ich przynajmniej kilka?

    serdeczie dziękuję za pomoc

    Na kogo jak na kogo ale na grupę można liczyc :-)
    "Grupa rządzi,
    Grupa radzi,
    Grupa NIGDY Cię nie zdradzi :-)

  • 6. Data: 2003-07-09 19:44:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jul 2003, TELESFOR wrote:

    >+ Witam serdecznie
    >+
    >+ Czy są (a jak tak to gdzie) przepisy dotyczące stosowania zaokrągleń
    >+ wartości na fakturach vat?

    To wynika z kolejności liczenia oraz przyjętej podstawy do obliczeń
    na fakturze. Z kolejności liczenia w ten sposób, że wykazuje się
    kwoty w całych groszach - więc oczywistym jest że suma VATów
    od każdej pozycji może nie być taka sama jak VAT z sum poszczególnych
    stawek procentowych; przyjęcie podstawy brutto i netto powoduje
    taki sam skutek.
    Wedle mojej nalepszej wiedzy co najmniej trzy sposoby liczenia
    VATu są poprawne, mimo że mogą dawać *różne* wyniki ! Batalie
    o podstawy prawne były na grupie razy kilka, nie są wcale trudne
    do znalezienia :)
    Konkretnie:
    - nie ma przeciwwskazań do podsumowania łącznej kwoty VAT wykazanej
    od każdej pozycji na fakturze
    - nie ma również przeciwwskazań, aby jako VAT należny wykazać
    sumę kwot obliczonych z sum wartości netto dla poszczególnych
    stawek

    Rozporządzenie tylko nakazuje aby były wykazane *zarówno*
    wartości VAT, jak i VAT od kwoty przypadającej na każdą
    stawkę - *oraz* VAT łączny. Nie zmusza do wyboru które
    pozycje chcemy podsumować jako "łączne" :), mamy wolną
    rękę :)
    To nie wszystko:

    - nie widać również przeciwwkazań, aby - skoro rozporządzenie
    to dopuszcza - liczyć VAT od wartości brutto.
    Niezależnie od rozporządzenia, gdzie jest wzór na wyliczenie
    netto i podatku z brutta (jakby kto nie umiał wyprowadzić :))
    to jeszcze gdzieś jest dopuszczone obliczenie przez *mnożenie*
    kwot przez z góry wyliczone współczynniki (które już są
    zaokrąglone) - tylko nie pamiętam gdzie to jest :[, ale
    jeszcze bardziej komplikuje kwestię sprawdzenia "czy dobrze
    policzono VAT" :)
    Mało, jeśli faktura jest wystawiana na podstawie paragonu
    z kasy fiskalnej to *musi* być przyjęta metoda "od brutta",
    aby raport z kasy zgadzał się z sumą w ewidencji VAT !

    >+ Chodzi mi mianowicie o to, że jedni zaokrąglają każdą pozycję faktury do 2
    >+ miejsc po przecisnku a inni zaokrąglają dopiero końcową wartość....

    IMO (zdecydowanie) jedni i drudzy robią *dobrze* !
    I np. jeśli ktoś ma program "do wprowadzania faktur" to tenże
    program *musi* umieć dopuścić wprowadzenie wartości które
    "wychodzą" przy dowolnym z ww. algorytmów ! - nie może z góry
    założyć że będzie liczył (lub sprawdzał) jednym z nich.
    Przykładowo - fakt że ktoś wystawia fakturę "dla firmy" wcale
    nie znaczy że owa f-ra nie "pójdzie przez kasę" - f-ry
    "dla firm" *nie muszą* iść przez kasę, ale *mogą*.

    >+ Jedno kwotę 1,856 zaokrąglają do 1,86 a inni po prostu 1.85 ??????

    A to inna sprawa i daryjusz już poświecił objaśnieniem :)
    z wiadomego rozporządzenia.

    >+ Czy sa jakies przepisy w tej kwestii?

    Oczywiscie.
    1. ustawa o VAT
    2.
    Rozporzšdzenie ministra finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie
    wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług
    oraz o podatku akcyzowym. Tam jest lista "co ma być na fakturze"
    którą komentowałem w kwestii dowolności wyboru danych bazowych :)

    Do rozporządzenia były nowelizacje, co najmniej jedną (z 18.XII.2002)
    mam na HDD !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (DG, VAT)

  • 7. Data: 2003-07-09 19:51:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jul 2003, Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
> [...]
    >+ kwot przez z góry wyliczone współczynniki (które już są
    >+ zaokrąglone) - tylko nie pamiętam gdzie to jest :[

    Znalazłem - w ustawie o VAT (na która zresztą się powoływałem :>),
    dotyczy wyłącznie usług:
    ++++
    Art. 31. W przypadku świadczenia przez podatnika usług, w tym w zakresie
    handlu i gastronomii, podatek należny może być obliczany jako iloczyn
    wartości sprzedaży i stawki:

    1) 18,03 proc. - dla towarów i usług objętych stawką podatku 22 proc.,
    2) 10,71 proc. - dla towarów i usług objętych stawką podatku 12 proc.,
    3) 6,54 proc. - dla towarów i usług objętych stawką podatku 7 proc.,
    4) 2,91 proc. - dla towarów i usług objętych stawką podatku 3 proc.
    ------

    Znaczy: na pewno są co najmniej *cztery* poprawne sposoby naliczania
    VAT przy usługach i co najmniej trzy przy sprzedaży towarów :)
    Kiedyś prosiłem aby w ramach konkursu znaleźć jeszcze jakieś
    inna koncepcje, ale nikt nic nie chciał dopisać ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)