  • 1. Data: 2004-06-30 18:38:50
    Temat: Leasing czy kredyt z "rata balonowa"?
    Od: "SelfMadeMan" <2...@g...pl>

    Co bedzie bardziej oplacalne dla firmy na KPiR i podatku liniowym?

    Oto parametry:

    Wartosc samochodu *osobowego*:
    220 000 PLN brutto

    * Wariant Leasing (w EUR):
    - Wplata wlasna 100600 PLN
    - 46 czynszow po 3700 PLN
    - 47 czynsz z depozytem: 5500 PLN
    - Czynsz zawiera ubezpieczenie AC/OC/NW.
    - Okres leasingu: 4 lata.
    - Bez prawa odliczenia VAT

    *Wariant kredyt "balonowy"
    - Wplata wlasna 110000 PLN
    - 35 rat po 2110 PLN
    - 36 rata balonowa 70400 PLN
    - W tym kwota odsetek kredytu: 30 000 PLN
    - Ubezpieczenie AC/OC/NW w pierwszym roku
    19 600 PLN (to najwiekszy minus tego wariantu)
    - Cena odkupu samochodu po 3 latach: 130 000 PLN
    - Dochodzi amortyzacja od wartosci 20 000 EUR
    (nie wiem tylko co sie dzieje z amortyzacja, jesli samochod zostanie
    sprzedany po 3 latach)

    Pomozcie, bo juz leb mi puchnie od tych obliczen!

    SMM

  • 2. Data: 2004-07-01 06:12:52
    Temat: Re: Leasing czy kredyt z "rata balonowa"?
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > - 46 czynszow po 3700 PLN
    > - 47 czynsz z depozytem: 5500 PLN
    > - Czynsz zawiera ubezpieczenie AC/OC/NW.
    Kwoty czynszow i wplat tez brutto?
    Dlaczego bez prawa do VAT?

    Na pewno pojawi sie ryzyko kursowe... Wahania ostatnich miesiecy wskazuja,
    ze kurs moze odchylic sie np. o 10%.

> [...]
    > - Dochodzi amortyzacja od wartosci 20 000 EUR
    > (nie wiem tylko co sie dzieje z amortyzacja, jesli samochod zostanie

    Tutaj do nieznanych nam zmiennych dodaj rodzaj amortyzacji - przyspieszona
    czy standard (ale i tam wyjdzie max od 20000 EUR), poza tym strasznie drogie
    jest ubezpieczenie - zjada roznice na leasingu.
    Do tego za 3 lata musisz miec 70400 pln w kieszeni - a roznie to bywa - plus
    dla leasingu (wykup pewnie za duzo mniejsze pieniadze).

    To tylko kilka luznych uwag... Moze po kawie wymysle cos wiecej.

    Pozdrawiam
    LG

  • 3. Data: 2004-07-01 07:28:04
    Od: "SelfMadeMan" <2...@g...pl>

    Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Kwoty czynszow i wplat tez brutto?

    Brutto

    > Dlaczego bez prawa do VAT?

    Firm swiadczy uslugi niematerialne. Za namowa doradcy, nie odlicza VAT-u od
    samochodow (sa tylko osobowe). US moglby to zakwestionowac. Byly takie
    przypadki w tut. US.

    > Na pewno pojawi sie ryzyko kursowe... Wahania ostatnich miesiecy wskazuja,
    > ze kurs moze odchylic sie np. o 10%.

    Analizy dlugotermoniwe (12-18 mies.) mowia raczej o trwalym umocnieniu
    zlotego.

> [...]
    drogie
    > jest ubezpieczenie - zjada roznice na leasingu.

    W dodadku w koszty wchodzi ubezpieczenie tylko od 20 000 EUR.

    > Do tego za 3 lata musisz miec 70400 pln w kieszeni - a roznie to bywa -
    plus
    > dla leasingu (wykup pewnie za duzo mniejsze pieniadze).

    Sa 3 warianty splaty raty balonowej:
    - ze srodkow wlasnych badz nowego kredytu
    - rozliczenie z zakupu nowego pojazdu
    - rozliczenie z odsprzedazy samochodu dealerowi (ale wtedy placisz podatek
    od roznicy miedzy cena sprzedazy a niezaamortyzowana czescia pojazdu).

    W przypadku leasingu, jestes w zasadzie skazany na 4 lata dosc wysokich rat.

    Inaczej mowiac, wybor nielatwy.

    SMM

  • 4. Data: 2004-07-01 07:54:27
    Od: "SelfMadeMan" <2...@g...pl>

    > od

    > Znaczy nie macie uslug objetych VAT?

    Mamy! Jednak nie posiadamy "towaru" do przewozenia, stad brak uzasadnienia
    posiadania samochodu ciezarowego i odliczenia 22% VAT. Chyba ze cos sie
    zmienilo po 01.05 (?)

    SMM

  • 5. Data: 2004-07-01 08:12:15
    Od: "SelfMadeMan" <2...@g...pl>

    > No tak:-)
    > Natomiast od maja obowiazuje nowa ustawa o VAT i art. 86 ust. 3 - mozesz
    > odliczyc do 5000,00 pln od samochodu osobowego.

    O tym wiem. Z tym ze wowczas przy odsprzedazy musisz zwrocic 22% VAT...

    SMM

  • 6. Data: 2004-07-01 08:13:13
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > W przypadku leasingu, jestes w zasadzie skazany na 4 lata dosc wysokich rat.

    Jest na to prosta rada .... kupic normalny samochod za wysokosc
    pierwszej wplaty wlasnej ;)

  • 7. Data: 2004-07-01 08:27:12
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > Brutto
    Orientacyjnie - Ty pewnie przeliczyles - wartosc raty leasingowej do
    wpisania w koszty powinna byc wieksza niz rata amortyzacji... Ale nie czuje
    sie specem od leasingu - moze Cie czekac jakas niespodzianka przy wykupie.

> [...]
    > przypadki w tut. US.
    Znaczy nie macie uslug objetych VAT?

    > Analizy dlugotermoniwe (12-18 mies.) mowia raczej o trwalym umocnieniu
    Hmmm zawsze biore poprawke na ryzyko kraju - a 12-18 miesiecy to szmat
    czasu... Tym bardziej, ze leasing na 4 lata...

> [...]
    > od roznicy miedzy cena sprzedazy a niezaamortyzowana czescia pojazdu).
    >
    > W przypadku leasingu, jestes w zasadzie skazany na 4 lata dosc wysokich

    Ano nielatwy... Chociaz wariant wykupu zalezy tez od przewidywanych
    perspektyw rozwoju i mozliwosci finansowania okreslonych kosztow - jezeli
    2200 za balonowy to malo, a 3700 za leasing duzo, to sprawa jasna.

    Ponadto przy balonie jestes wlascicielem auta... - czy jest przewlaszczenie
    (chociaz moze nie?:-).

    Chyba trzeba rzucic moneta.

    LG

  • 8. Data: 2004-07-01 08:29:51
    Od: "SelfMadeMan" <2...@g...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jest na to prosta rada .... kupic normalny samochod za wysokosc
    > pierwszej wplaty wlasnej ;)

    To tez rozwazalismy - kupno podobnego samochodu uzywanego. Jednak po
    kontaktach z paroma komisami (rowniez przydealerskimi), szczerze nam sie
    odechcialo...

    A "normalne" samochody juz mamy :-)

    SMM

  • 9. Data: 2004-07-01 08:34:25
    Od: KrzysiekPP <k...@o...pl>

    > To tez rozwazalismy - kupno podobnego samochodu uzywanego. Jednak po

    Zaraz ... napisales ze chodzi o samochod osobowy. To musi byc jakis
    okreslony samochod ? Przeciez producentow i marek jest setki ...

  • 10. Data: 2004-07-01 08:43:34
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>