  • 1. Data: 2007-04-21 13:04:35
    Temat: Modem i internet w kosztach bez komputera w ŚT
    Od: e...@w...pl

    Witam.

    To mój pierwszy post, więc wybaczcie za ewentualne przeinaczenia.
    Swego czasu (2004 i 2005) prowadziłem działalność gospodarczą i
    strasznie namieszałem sobie w PKPiR oraz w VAT. Kupiłem Access Point
    (punkt dostępowy do internetu) i antenę do internetu radiowego. Nie
    wciągnąłem swojego komputera do Ewidencji ŚT, Access Point i antenę
    odliczyłem sobie, czyli odliczyłem VAT i wrzuciłem netto w koszty.
    Następnie odliczałem sobie jeszcze wrzucałem w koszty wartości faktur
    za internet. I chyba sobie strasznie namieszałem, bo nie prawa wrzucać
    w koszty ani Access Pointa, ani anteny ani faktur za internet,
    ponieważ nie komputer nie był ŚT. Tak naprawdę to większość czasu
    korzystałem z laptopa firmowego i do tego był mi potrzebny internet.
    Mam dylemat, bo nie wiem, czy zostawić to tak jak jest, czy też
    wyrzucić to z kosztów i złożyć korektę VAT i PIT oddając to fiskusowi
    razem z karnymi odsetkami.

    Czy ktoś miał podobny dylemat kiedyś i ciekawi mnie co zrobił?

    Dzięki za odpowiedzi.
    Pozdrawiam,
    McWilk

  • 2. Data: 2007-04-21 13:41:21
    Temat: Re: Modem i internet w kosztach bez komputera w ŚT
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 21-04-2007 o 15:04:35 <e...@w...pl> napisał:

> [...]
    > za internet. I chyba sobie strasznie namieszałem, bo nie prawa wrzucać
    > w koszty ani Access Pointa, ani anteny ani faktur za internet,

    a musi być? komputer o wartości <3500zł nie musi.
    internet nie ma wielkich wymagań sprzętowych więc
    nawet używany komputer za <1500zł się nadaje, a takiego
    nie musisz wpisywać do żadnej ewidencji.

    Piotr

  • 3. Data: 2007-04-21 14:49:31
    Od: e...@w...pl

    On 21 Kwi, 15:41, "PiotrB." <p...@n...pl> wrote:

> [...]
    > internet nie ma wielkich wymagań sprzętowych więc
    > nawet używany komputer za <1500zł się nadaje, a takiego
    > nie musisz wpisywać do żadnej ewidencji.

    Dzięki za odpowiedź.

    Co do wartości samego komputera to rzeczywiście nie był tyle wart. No
    ok, rozumiem co miałeś na myśli. Tylko moja wątpliwość polega na tym,
    jak US potraktuje owy AP i antenę (sama antena bardziej stanowi część
    peryferyjną AP niż komputera), które de facto mogą pracować bez
    komputera, ponieważ AP posiada swoje wlasne oprogramowanie i łączy się
    z wieloma komputerami, więc na pewno nie jest urządzeniem peryferyjnym
    (jak np. drukarka). Od faktur za AP i antenę odliczyłem VAT tak jak
    przy normalnych materiałach czy wyposażeniu, a resztę wrzuciłem w
    koszty. Dopiero mnie coś niedawno ocknęło jak czytałem artykuły o
    zakupie części komputerowych, że wg tych artykułów nie miałem prawa
    ani do odliczenia vatu ani do wrzucenia w koszty AP, anteny i
    internetu.

    McWilk

  • 4. Data: 2007-04-21 15:37:35
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik e...@w...pl napisał:

> [...]
    > zakupie części komputerowych, że wg tych artykułów nie miałem prawa
    > ani do odliczenia vatu ani do wrzucenia w koszty AP, anteny i

    a dlaczego nie mogłeś odliczyć VAT?

    mogę namiary na ten(te) artykuły?

  • 5. Data: 2007-04-21 16:26:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Apr 2007, e...@w...pl wrote:

> [...]
    [...]
> [...]
    > zakupie części komputerowych, że wg tych artykułów nie miałem prawa
    > ani do odliczenia vatu ani do wrzucenia w koszty AP, anteny i

    ...bo? :)
    Dobrze opisałeś problem: JEŚLI ktoś składa kompa, i wrzuci sobie
    "części luzem" w koszty (aby nie przekroczyć limitu do amortyzacji)
    to ktoś może się (zgodnie z przepisami) przyczepić.
    Ale przecieć komputer już JEST, prawda?
    No to zakupy do 3500 zł nie stanowią "ulepszenia w rozumieniu
    ustawy", a więc mogą iść zwyczajnie w koszty.
    Co jest przeszkodą?
    Sądzę, że gryzie Cię fakt iż komp jest nieewidencjonowany.
    I że może być problem z wyjaśnieniem, jak traktować taką
    "dokupioną kartę" w razie sprzedaży całego (nieewidencjonowanego
    w DG) kompa. Hm... no może.
    Ale dopóki owa karta itp. są "w majątku DG" i "wykorzystywane na
    cele DG", to przyznam iż przeszkód nie widzę.
    Kto widzi, niech opisze JAKIE!
    Warunek "zakupu *w celu* DG" jest spełniony.
    Wykorzystanie na inne cele miejsca nie ma.
    Kwalifikacja czegoś nie zaliczonego do ST jest (w rozporządzeniu,
    po prawdzie dotyczy wyposażenie ewidencjonowanego, czyli
    ponad 1500 zł szt, ale per analogiam :) wyjaśnie że
    pozostałe jest nieewidencjonowane, ale też nazwać możemy
    je "wyposażeniem").

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-04-22 09:04:36
    Od: e...@w...pl

    Dzięki za odp.

    Wiecie co, już pal licho ten komputer, bo rzęch (PII 333 Mhz) nadaje
    się tylko do wywalenia i dlatego go nie ewidencjonowałem. No ale AP i
    antenę do internetu radiowego kupiłem i wrzuciłem sobie w koszty,
    będąc świadom że dobrze czynię. Obawiam się, że ciężko mi będzie
    wytłumaczyć US, że AP i antena stanowią osobne urządzenia i mogą
    pracować bez komputera. Tak jak wspomniałem wcześniej bardziej
    używałem do tego celu laptopa z firmy (z którą współpracowałem), a to
    może być już dla US za wiele. Echhhh.

    Pzdr.
    McWilk

  • 7. Data: 2007-04-22 09:22:23
    Od: laik <...@i...net.sp.am>

    Witam!

    Pozwolę sobie podłączyć się do pytania (ta sama kategoria).

    - komputer prywatny (stary) nie wrzucony do ewidencji
    - kupiona drukarka laserowa (wartość grubo poniżej 1500, faktura na
    firmę) czy można wrzucić w koszty, czy lepiej sobie to darować
    (aby się nikt nie doczepił).
    Drukarka nie ma możliwości druku sieciowego czy innego (bez
    udziału komputera do którego jest podłączona)

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2007-04-23 10:25:13
    Od: "joan" <g...@o...eu>

> [...]
    > pracować bez komputera. Tak jak wspomniałem wcześniej bardziej
    > używałem do tego celu laptopa z firmy (z którą współpracowałem), a to

    Nie sadze, zeby to byl problem. Urzadzenia mozesz wykorzystywac z
    jakimkolwiek komputerem, jesli boisz sie, ze US sie moze przyczepic, to
    podpisz sobie z firma, z ktorej laptopa korzystales, umowe na wynajem
    komputera i po sprawie. Kupiles urzadzenie peryferyjne aby miec net,
    komputer wypozyczyles i wszystko jest ok. Tak mi sie wydaje:).

    joan