  • 1. Data: 2003-06-18 10:26:57
    Temat: Nierozliczony VAT7
    Od: "Zdenek Smetana" <z...@o...pl>

    Witam,

    Pare miesięcy temu kupiłem parę drobiazgów, zapłaciłem gotówką,
    wziąłem fakturę na swoją działalność, jednak był to taki drobiazg
    że całkiem o tym zapomniałem, faktura gdzieś mi zaginęła
    i nie skorzystałem z możliwości odliczenia sobie VATu
    i dochodowego w KPiR (a towar był taki, że mógłbym to zrobić).

    Obecnie ta zapomniana FV się znalazła, pytanie czy muszę/powinienem
    ją zarejestrować? Ogólnie rzecz biorąc: czy jeśli "zgubienie"
    faktury wywołuje negatywne skutki tylko dla mnie osobiście,
    a budżet państwa nic na tym nie traci (a wręcz zyskuje) to czy US
    może się do czegoś przyczepić?

    Pozdrawiam,

    ZS

  • 2. Data: 2003-06-19 23:25:14
    Temat: Re: Nierozliczony VAT7
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jun 2003, Zdenek Smetana wrote:
    [...]
> [...]
    >+ faktury wywołuje negatywne skutki tylko dla mnie osobiście,
    >+ a budżet państwa nic na tym nie traci (a wręcz zyskuje) to czy US

    Z dyskusji które były na grupie - raczej nie. IMHO takoż.
    Po prostu - postanowiłeś:
    - nie odliczać VAT (wolno ci, a co :), naprawdę ! - zajrzyj do ustawy)
    - nie zaliczyć zakupu w koszty (też ci wolno, o ile to nie
    był towar [ani materiał] do dalszej odsprzedaży)

    Natomiast *powinieneś* ową fakturę zachować (opisz sobie
    ołówkiem że "nie zaliczono w koszty"), a chodzi o to aby
    nie było podstaw do czepiania się w razie kontroli krzyżowej
    że u ciebie jakieś dokumenty wcięło :)

    Inna sprawa jeśli to jest towar nadający się do "spożycia
    osobistego" - formalnie jeśli go przekazałeś do celów
    osobistych, podarowałeś itp. to powinieneś jeszcze
    odprowadzić VAT od "prowizji normalnie stosowanej", choć
    byłoby to czepianie się :>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 3. Data: 2003-06-21 06:57:32
    Od: "Pawel F. Rozenek" <s...@b...net>

> [...]
    > osobistych, podarowałeś itp. to powinieneś jeszcze
    > odprowadzić VAT od "prowizji normalnie stosowanej", choć

    To teraz ja sie czepie :-)

    Mam rozumiec, ze caly czas mowimy o fakturze wzietej z hurtowni, ale nie
    odpisanej.

    O ile rozumiem intencje tego przepisu, chodzi w nim o zaplacenie VATu za
    towar, ktory podatnik powinien kupowac w sklepie, a nie w hurtowni, placac o
    te kilkanascie % wiekszy VAT. Czy dobrze rozumiem, ze w takim razie
    *zabronione jest* sprzedawanie przez hurtownie osobom fizycznym czegokolwiek
    ?????????

    A co uwaza sie przez hurtownie? Przeciez czasami w hipermarketach mozna
    kupic cos za ceny praktycznie hurtowe!, a fakture tez wystawia :-)

    W dzisiejszych czasach czesto pojecie hurtowni, sprzedazy detalicznej sa
    bardzo rozmyte. Widuje sie szyldy w stylu "ceny hurtowe" a nie jest to
    hurtownia, czesto widuje sie hurtownie, prowadzace sprzedaz detaliczna,
    czesto hurtowni nie interesuje, czy jest to klient fimowym, czy
    indywidualny, a rabat udzielany jest na podstawie wysokosci zakupi itp itp
    itd.

    W sumie dochodzimy do stwierdzenia, ze jesli sklep zastosuje promocje
    cenowa, to klient od roznicy cen powinien zaplacic VAT, a najlepiej jeszcze
    pit, bo sie wzbogacil :-)

    Jesli faktycznie istnieje taki przepis, to IMO jest on nieegzekwowalny i
    niezbyt madry.

    Pozdrawiam!

  • 4. Data: 2003-06-21 07:54:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2003, Pawel F. Rozenek wrote:

> [...]
    >+ > osobistych, podarowałeś itp. to powinieneś jeszcze
    >+ > odprowadzić VAT od "prowizji normalnie stosowanej", choć

    :)

    >+ Mam rozumiec, ze caly czas mowimy o fakturze wzietej z hurtowni, ale nie
    >+ odpisanej.

    Niekoniecznie z hurtowni. Jak kupujesz w sklepie i odsprzedajesz
    dalej (grunt że masz jeleni :>) z 5% narzutem - to kiedy kupisz
    w tymże sklepie "na DG" powinieneś po przekazaniu "na osobiste"
    odprowadzić VAT od 5% prowizji :]
    Kiedy kupisz "na osobiste" to już nikogo dalej nic nie obchodzi,
    mimo że zapłaciłeś tyle samo. Dobrym przykładem jest Macro Cash&Carry :)
    I nie chodzi o "nieodpisanie" faktury, a o przekazanie na cele
    osobiste ! Jeśli kupiłeś coś co jest zbędne (zarówno twojej DG
    jak i tobie osobiście) to IMHO ów przepis zastosowania nie ma :)

> [...]
    >+ *zabronione jest* sprzedawanie przez hurtownie osobom fizycznym czegokolwiek

    Nie. W przepisie jest że chodzi o "zwykły narzut" który stosujesz
    dla innych klientów.

    >+ A co uwaza sie przez hurtownie? Przeciez czasami w hipermarketach mozna
    >+ kupic cos za ceny praktycznie hurtowe!, a fakture tez wystawia :-)

    Bez znaczenia, IMHO.

    [...]
    >+ Jesli faktycznie istnieje taki przepis, to IMO jest on nieegzekwowalny
    >+ i niezbyt madry.

    Patrz wyżej... Istnieje, jest w ustawie o VAT (AFAIR).
    Oczywiście rodzi paradoksalne skutki: kupujesz coś w sklepie żeby
    zainstalować klientom. Sprzedajesz z jakimś narzutem, bo powodu
    do stosowania refaktury nie widać :], choć twoim realnym zyskiem
    jest zapłata za instalację a nie handel.
    No i jak ci towar zostanie a chcesz go wziąć/podarować, to państwu
    należy się nie tylko VAT od od jego zapłaconej wartości ale również
    od twojej wirtualnej prowizji :>
    Inna sprawa że zawsze można się upierać iż towar "wyszedł z mody" ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-06-21 16:21:45
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > dalej (grunt że masz jeleni :>) z 5% narzutem - to kiedy kupisz
    > w tymże sklepie "na DG" powinieneś po przekazaniu "na osobiste"

    Gotfrydzie, skąd Ci sie cały czas bieże ten narzut w przekazaniu na
    osobiste cele PODATNIKA????

    A tak a porpos tematu - sprzedaz detaliczna i hurtowa nie jest
    różnicowana przez ustawy podatkowe.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2003-06-21 17:06:05
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Maddy napisał:

    > Gotfrydzie, skąd Ci sie cały czas bieże ten narzut w przekazaniu na
    ^^^^^^^^^^^^

    Dżizas, obiecuje juz nie pisac po alkoholu ....

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2003-06-21 19:39:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 Jun 2003, Maddy wrote:

> [...]
    >+ > odprowadzić VAT od 5% prowizji :]
    >+
    >+ Gotfrydzie, skąd Ci sie cały czas bieże ten narzut w przekazaniu na

    Przyjmij za podkreślone :) że "odsprzedajesz dalej z narzutem":

    ++++
    Art. 2. 1. Opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie
    usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
    3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do:
    2) przekazania przez podatnika towarów oraz świadczenia usług na potrzeby
    osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków
    spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych,
    członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników
    oraz byłych pracowników,
    3. Podstawą opodatkowania czynności określonych w art. 2 ust. 3 jest
    wartość towarów lub usług obliczona według cen sprzedaży stosowanych
    w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami), [...]
    ++++

    Skoro z ceną sprzedaży jak wyżej, to znaczy z "dołożeniem" VATu
    nie tylko do ceny zakupu ale również do marży :|
    Ustawa o VAT, oczywiście :]

    >+ A tak a porpos tematu - sprzedaz detaliczna i hurtowa nie jest
    >+ różnicowana przez ustawy podatkowe.

    No toż przecież tak sugerowałem ;)

    pozdrowienia, Gotfryd