  • 1. Data: 2011-11-09 12:11:36
    Temat: Odliczanie ZUS
    Od: "trio" <t...@w...pl>

    Witam,
    prowadząc DG można oczywiście odliczyć składki ZUS (chorobwe / społeczne),
    każde zgodnie z przepisami.

    Kiedy faktycznie można odliczyć ZUS?

    1) Przykładowo nie zapłaciłem składki za ostatnie 2 miesiące - czy mogę te
    kwoty odliczać o podatku dochodowego (PIT-5)?

    2) Czy odliczać można tylko i wyłącznie gdy faktycznie zapłaci się ZUS-owi?

    Zobowiązanie do ZUS-u powstaje i tak, więc zapłacić trzeba prędzej czy
    później - murgrabia swoje weźmie.

    3) Czy opłacenie składki z opóźnieniem np. 10 dni, daje też możliwość jej
    odliczenia?

    Z góry dziękuję

  • 2. Data: 2011-11-09 13:16:08
    Temat: Re: Odliczanie ZUS
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 09 Nov 2011 13:11:36 +0100, trio napisał(a):

    > prowadz?c DG mo?na oczywi?cie odliczyae sk?adki ZUS (chorobwe /
    > spo?eczne), ka?de zgodnie z przepisami.

    Chorobowe to też społeczne. Nie myślisz przypadkiem o zdrowotnych?
    Wiesz oczywiście, że zdrowotne odlicza się od podatku a nie od dochodu i
    nie w całości.

    > Kiedy faktycznie mo?na odliczyae ZUS?
    >
    > 1) Przyk?adowo nie zap?aci?em sk?adki za ostatnie 2 miesi?ce - czy moge
    > te kwoty odliczaae o podatku dochodowego (PIT-5)?

    Nie. Będziesz mógł dopiero gdy zapłacisz.

    > 2) Czy odliczaae mo?na tylko i wy??cznie gdy faktycznie zap?aci sie
    > ZUS-owi?

    Tak.

    > Zobowi?zanie do ZUS-u powstaje i tak, wiec zap?aciae trzeba predzej czy
    > póOEniej - murgrabia swoje weOEmie.
    >
    > 3) Czy op?acenie sk?adki z opóOEnieniem np. 10 dni, daje te? mo?liwo?ae
    > jej odliczenia?

    Takk. Oczywiście nie dotyczy o odsetek.

  • 3. Data: 2011-11-09 18:07:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Nov 2011, trio wrote:

    > Witam,
    > prowadząc DG można oczywiście odliczyć składki ZUS (chorobwe / społeczne),
    > każde zgodnie z przepisami.
    >
    > Kiedy faktycznie można odliczyć ZUS?

    [...]
    > 2) Czy odliczać można tylko i wyłącznie gdy faktycznie zapłaci się ZUS-owi?

    Zajrzyj do ustawy.
    Streszczę z grubsza:
    - społeczne (w tym chorobowe): "zapłacone"
    - zdrowotne: "zapłacone zgodnie z przepisami"

    IMVHO oznacza to ni mniej ni więcej, ale że że "przepłacone" społeczne
    można odliczyć, ale w razie "przepłacenia" zdrowotnego nadwyżka nie
    uprawnia do odliczenia od podatku a w razie późniejszego stwierdzenia
    wypadnie złożyć korektę.

    > 3) Czy opłacenie składki z opóźnieniem np. 10 dni, daje też możliwość jej
    > odliczenia?

    Oczywiście.
    Ale odsetek należnych ZUSowi z tyt. opóźnienia już nie.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-11-09 19:27:38
    Od: tomek <t...@o...pl>

> [...]
    > można odliczyć, ale w razie "przepłacenia" zdrowotnego nadwyżka nie
    > uprawnia do odliczenia od podatku a w razie późniejszego stwierdzenia

    Przy czym zdrowotne za listopad 2011 należy się już w momencie obudzenia
    się dnia 1. listopada 2011 i sprawdzenia firmowej skrzynki email.

    Tomek

  • 5. Data: 2011-11-10 20:13:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Nov 2011, tomek wrote:

    > Przy czym zdrowotne za listopad 2011 należy się już w momencie obudzenia się
    > dnia 1. listopada 2011 i sprawdzenia firmowej skrzynki email.

    Nie zaprzeczam :)
    Ale przyznaję że we wrześniu zaspałem ;)
    (tak, kwartalnie)

    pzdr, Gotfryd