  • 1. Data: 2005-11-13 16:11:05
    Temat: PCC i brak NIPU ?
    Od: "FRANCO" <f...@n...com>

    witam, wlasnie dowiedzialem sie, ze przy kupnie uzywanego samochodu obie
    strony musza wypelnic miedzy innymi deklaracje PCC

    jak pisze gazeta.pl

    "Trzeba też pamiętać o "pobraniu" od sprzedającego jego Numeru Identyfikacji
    Podatkowej (NIP). To ten sam numer, który wpisujemy w inne formularze
    podatkowe, np. do formularza rocznego zeznania podatkowego - PIT-36 lub
    PIT-37. Bez NIP sprzedającego (i kupującego też) formularz PCC-1 będzie
    nieważny."

    a wiec interesuje mnie, czy ten wymog uniemozliwia np. osobie nie
    posiadajacej NIPU, ( a wiec takiej ktora nie posiada wlasnych dochodow,
    nigdy nie rozliczala sie dotad z US ) kupno uzywanego samochodu?
    oczywiscie chodzi tu o osobe mloda, ktora np. badz to dostala od rodzicow 20
    tysiecy na samochod, badz tez zarobila "nieoficjalnie" za oceanem., badz tez
    pieniadze znalazla na ulicy :P.

    a wiec czy taki ktos musi najpierw zlozyc wniosek o przyznanie numeru NIP,
    czy tez w ogole taka osoba nie moze kupic na siebie samochodu, poniewaz -
    wedlug US kazdy kto dysponuje jakimis pieniedzmi, wzbogacil sie w jakis
    sposob, wiec powinien byl zaplacic podatek ( nawet od darowizny od rodzicow,
    choc realnie watpie zeby ktos to czynil )

    w jaki sposob nalezy wiec to rozwiazac ?

    wiem, ze mozna kupic i zarejestrowac samochod na rodzica ( i wtedy nawet
    skladki OC beda tansze ) ale to ostatecznosc

    pozdrawiam, Franco

  • 2. Data: 2005-11-14 12:11:36
    Temat: Re: PCC i brak NIPU ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Nov 2005, FRANCO wrote:

    > a wiec interesuje mnie, czy ten wymog uniemozliwia np. osobie nie
    > posiadajacej NIPU, ( a wiec takiej ktora nie posiada wlasnych dochodow,
    > nigdy nie rozliczala sie dotad z US ) kupno uzywanego samochodu?

    Nie uniemożliwia, bo nie ma zakazu aby ktokolwiek wystąpił
    o NIP - np. z powodu chęci zapłacenia PCC.
    A jeśli ktoś NIP *jeszcze* nie ma to AFAIK (uwaga: trzeba sprawdzić
    bo piszę "z głowy czyli z niczego") należy podać PESEL i oświadczenie
    że się o NIP wystąpiło (oraz oczywiście wystąpić o ten NIP !).

    > oczywiscie chodzi tu o osobe mloda, ktora np. badz to dostala od rodzicow 20
    > tysiecy na samochod

    Moment, moment.
    Jak dostała 30kzł od rodziców to wychodzi że NIP już ma.
    No bo podatek od darowizny jakoś zapłaciła, nie ?
    :>

> [...]
    > sposob, wiec powinien byl zaplacic podatek ( nawet od darowizny od rodzicow,

    Ano.
    Ale jedno drugiego nie przekreśla: można napierw kupić samochód
    a dopiero potem US na podstawie oświadczenia podatnika że pieniądze
    ma z darowizny przypomni o podatku od darowizn ;)
    (tak, w ustawie JEST szczegółowy zapis - że wtedy podatek jest należny
    "od dnia powołania się" !).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-11-14 23:25:42
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Nie uniemożliwia, bo nie ma zakazu aby ktokolwiek wystąpił
    > o NIP - np. z powodu chęci zapłacenia PCC.

    hm, to ja mam głupie pytanie - a co jeśli stroną jest osoba zagraniczna?
    ja też piszę "z głowy czyli z niczego" ale nie przypominam sobie aby
    istniało jakieś wyłączenie na taką okoliczność, jakkolwiek należałoby to
    sprawdzić u źródła.

    > pozdrowienia, Gotfryd
    również, pix

  • 4. Data: 2005-11-15 08:04:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Nov 2005, pix wrote:

    > hm, to ja mam głupie pytanie - a co jeśli stroną jest osoba zagraniczna?

    Najpierw trzeba by sprawdzić czy podpadnie pod PCC :)

    > ja też piszę "z głowy czyli z niczego" ale nie przypominam sobie aby
    > istniało jakieś wyłączenie na taką okoliczność, jakkolwiek należałoby to
    > sprawdzić u źródła.

    IMHO dobrze gadasz.
    Załóżmy że przyjedzie Niemiec albo Czech do .pl i uzyska dochody
    przykładowo z pracy.
    Wyjdzie że NIP powinien mieć. Mi tak wychodzi :)
    Ustawa o NIP nie zawiera ograniczenia dla "osób krajowych", wniosek
    że każda osoba prawna i fizyczna podlegająca pod polski obowiązek
    podatkowy jako podatnik ma mieć NIP.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-11-15 15:35:07
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Najpierw trzeba by sprawdzić czy podpadnie pod PCC :)

    ja raczej nie miałem na myśli tego czy on podpadnie, bo on to może mieć w
    głębokim poważaniu :-)
    Nawiązywałem bardziej do pierwotnego posta twierdzącego, że brak NIPu
    kontrahenta uniemożliwia rozliczenie tego podatku przez tego
    nieszczęśnika, który pod niego podpadnie.

> [...]
    > Ustawa o NIP nie zawiera ograniczenia dla "osób krajowych", wniosek
    > że każda osoba prawna i fizyczna podlegająca pod polski obowiązek

    hm, może "prawie każda" bo pierwszy wyjątek już widzę w zryczałtowanym
    dochodowym pobieranym u źródła.

    > pozdrowienia, Gotfryd
    również, pix

  • 6. Data: 2005-11-15 20:08:04
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Mon, 14 Nov 2005 13:11:36 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

    > Moment, moment.
    > Jak dostała 30kzł od rodziców to wychodzi że NIP już ma.
    > No bo podatek od darowizny jakoś zapłaciła, nie ?
    A mozna zaplacic podatek od darowizny nie majac NIP?

    WAM
    --
    Sylwester 2005!
    Może nad morze?

  • 7. Data: 2005-11-15 23:00:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Nov 2005, pix wrote:

    > ja raczej nie miałem na myśli tego czy on podpadnie, bo on to może
    > mieć w głębokim poważaniu :-)

    Możliwości widzę kilka ;) - ale dość często jest tak iż jeśli
    faktycznie może mieć "w poważaniu" to przypadkiem zbiega się
    to z niepodleganiem bądź zwolnieniem z PCC :)

    > Nawiązywałem bardziej do pierwotnego posta twierdzącego, że brak NIPu
    > kontrahenta uniemożliwia rozliczenie tego podatku przez tego
    > nieszczęśnika, który pod niego podpadnie.

    IMHO (patrzę po ustawie i nie widzę) ustawodawca przeoczył rzecz
    oczywistą - zapis działający jak dla płatników (taki jest):
    "podatnicy nie wymienieni w innych przepisach mogą złożyć
    zgłoszenie rejestracyjne razem z pierwszą deklaracją".
    O ile się nie mylę taka jest praktyka (i podawanie
    PESELu zamiast NIPu), ale przepisu nie kojarzę - może
    jest gdzie indziej schowany :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-11-15 23:01:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Nov 2005, WAM wrote:

    > A mozna zaplacic podatek od darowizny nie majac NIP?

    IMHO można, ale trzeba w tym momencie wystąpić o NIP...
    Żle gadam ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-11-16 12:37:08
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Wed, 16 Nov 2005 00:01:18 +0100, Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> wrote:

    >IMHO można, ale trzeba w tym momencie wystąpić o NIP...

    Wystepujesz o NIP dostajac darowizne a tu panienka z okienka mowi:
    'brak pieczatki pracodawcy' ;) (to oczywiscie dotyczy niektorych US).

    WAM
    --
    Sylwester 2005!
    Może nad morze?