  • 1. Data: 2005-09-28 13:22:16
    Temat: Podatek od spadku
    Od: "Siara" <X...@X...XX>

    Sytuacja jest taka:
    w marcu 2000 postanowieniem sądu nabyłem prawo do spadku, konkretnie do
    części nieruchomości. Przez kilka lat trwał spór co do konkretnego podziału
    i dopiero niedawno doszliśmy do kompromisu. Jednak okazało się, że nie
    możemy
    umówić się u notariusza bowiem nie zgłoszone to zostało do Urzędu
    Skarbowego. Notariusz powiedział jednak, że skoro minęło ponad 5 lat od
    czasu decyzji sądu podatku nie zapłacę z powodu przedawnienia. I teraz moje
    pytania:
    1. Czy rzeczywiście obowiązek zapłacenia podatku od spadku się przedawnia
    2. Czy jest po 5 latach (5 x 12miesięcy) od uprawomocnienia czy 5 lat
    podatkowych
    3. Ile oczekluje się na stosowne zaświadczenie z urzędu skarbowego

    Niestety w Urzędzie Skarbowym nie chciano udzielić mi tych informacji i
    jakoś troszę dziwnie się na mnie patrzyli;)

    z góry dzięki za informacje
    Siara

  • 2. Data: 2005-09-28 14:10:50
    Temat: Re: Podatek od spadku
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

    > 1. Czy rzeczywi?cie obowi?zek zapłacenia podatku od spadku się przedawnia
    > 2. Czy jest po 5 latach (5 x 12miesięcy) od uprawomocnienia czy 5 lat
    > podatkowych

    Po 5-ciu latach - ale do konca roku, w ktorym uplynal termin zlozenia
    PIT. Czyli tak naprawde po 6-ciu od samego "zdarzenia podatkowego" ....

  • 3. Data: 2005-09-28 14:21:03
    Od: "Siara" <X...@X...XX>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@S...op.pl> napisał w wiadomości

    > Po 5-ciu latach - ale do konca roku, w ktorym uplynal termin zlozenia
    > PIT. Czyli tak naprawde po 6-ciu od samego "zdarzenia podatkowego" ....

    A zatem jeśli teraz pójdę do urzędu po zaświadczenie zapłacę podatek?
    Czy zapłacę również jakąś karę czy odsetki za zwłokę?

  • 4. Data: 2005-09-28 14:30:11
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Wed, 28 Sep 2005 16:10:50 +0200, KrzysiekPP napisał(a):

    > Po 5-ciu latach - ale do konca roku, w ktorym uplynal termin zlozenia
    > PIT. Czyli tak naprawde po 6-ciu od samego "zdarzenia podatkowego" ....

    A od kiedy to podatek od spadków ujmuje się w PIT ???

    --
    Mieczysław
    ----

  • 5. Data: 2005-09-28 14:45:35
    Od: KrzysiekPP <k...@S...op.pl>

    > A od kiedy to podatek od spadków ujmuje się w PIT ???

    Nie chodzilo mi o sam fakt co i gdzie, tylko o kiedy.

  • 6. Data: 2005-09-28 21:14:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Sep 2005, Siara wrote:

> [...]
    > pytania:
    > 1. Czy rzeczywiście obowiązek zapłacenia podatku od spadku się przedawnia

    AFAIK każdy obowiązek podatkowy się przedawnia.

    > 2. Czy jest po 5 latach (5 x 12miesięcy) od uprawomocnienia czy 5 lat
    > podatkowych

    +++
    Art. 6. 1. Obowiązek podatkowy powstaje:
    1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku;
    2) przy nabyciu w drodze zapisu lub dalszego zapisu - od daty
    ogłoszenia testamentu, a przy nabyciu z polecenia testamentowego
    - z chwilą wykonania tego polecenia;
    2a) przy nabyciu tytułem zachowku - z chwilą zaspokojenia
    roszczenia lub jego części;
    4. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono
    następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą
    sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie
    sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia
    się orzeczenia. [...]
    ---

    A przedawnienie opisane jest w Ordynacji - 5 lat od końca
    roku w którym upłynął termin rozliczenia podatku powodującego
    zdarzenie.

    I dla mnie nie jest jasne czy na pewno chodzi ci wyłącznie o podatek
    od spadku czy może w rachubę wchodzić również podatek od działu
    spadku - PCC.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-09-29 15:31:08
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    >  I dla mnie nie jest jasne czy na pewno chodzi ci wyłącznie o podatek
    > od spadku czy może w rachubę wchodzić również podatek od działu

    Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje po wydaniu decyzji prezez US.
    Przedawnienie w tym przypadku dotyczy - prawa do wydania decyzji przez US i
    wynosi 5 lat liczonych od końca roku 2000.Czyli 2001,2002,2003,2004,2005.
    Do końca 2005 roku US ma prawo wydać decyzję - w 2006 możesz gwizdać na US i
    nie podlegasz także UKS.

    Pzdr-Kriss

  • 8. Data: 2005-09-30 23:14:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 29 Sep 2005, Kriss wrote:

> [...]
    [...]
    > Obowiązek podatkowy w tym przypadku powstaje po wydaniu decyzji prezez US.
    > Przedawnienie w tym przypadku dotyczy - prawa do wydania decyzji przez US i
    > wynosi 5 lat liczonych od końca roku 2000.

    Rozumiem iż to dotyczy samego spadku ?
    A masz jakiś pogląd na sprawę ew. działu spadku (zdaję sobie sprawę
    iż tam jest sporo zwolnień) ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-10-02 20:47:18
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    >  Rozumiem iż to dotyczy samego spadku ?
    >  A masz jakiś pogląd na sprawę ew. działu spadku (zdaję sobie sprawę
> [...]

    Gotfryd - daj żyć - a co my wiemy kto i jak się dogadał i czy odpłatnie czy nie
    odpłatnie-czy dzielą czy znoszą współwłasność - jedno jest pewne - jak nie
    chcą płacić PSID to muszą czekać z tym do przedawnienia.Jak zapłacą bo lubią to
    zaświadczenie dostaną w ciągu miesiąca minimum jak nie zapłacą i się przedawni
    to też miesiąc od złożenia podania .KKS ich już nie łapie tak czy siak.

    Pzd-Kriss

  • 10. Data: 2005-10-03 10:53:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Oct 2005, Kriss wrote:

    > Gotfryd - daj żyć - a co my wiemy kto i jak się dogadał i czy odpłatnie czy nie
    > odpłatnie-czy dzielą czy znoszą współwłasność - jedno jest pewne - jak nie
    > chcą płacić PSID

    ...OK.
    Mi chodziło o to żeby nie było zaskoczenia że pomimo przedawnienia
    PSID :) może okazać się iż "podatek i tak trzeba zapłacić" (PCC,
    znacznie mniej i niekoniecznie bo zwolnień sporo).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)