  • 1. Data: 2004-09-02 09:09:39
    Temat: Podpis na fakturze
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Dowód bez podpisu

    Już niedługo księgowi przestaną się krzywić na widok faktury nieopatrzonej
    podpisami osób uprawnionych do jej wystawienia i odbioru. Senacki projekt
    nowelizacji ustawy o rachunkowości przewiduje, że prawidłowy będzie także
    dowód księgowy niezawierający takich podpisów.

    Przed 1 maja br. były to niezbędne elementy każdej faktury VAT (zwłaszcza
    podpis wystawcy, bo odbiorca w określonych wypadkach mógł go upoważnić do
    wystawiania faktury bez jego podpisu). Od 1 maja to się zmieniło. Z nowych
    przepisów o VAT wynika, że faktura nie musi zawierać ani podpisu odbiorcy,
    ani też wystawcy. Jest to zgodne z wymogami VI dyrektywy. Zapomniano jednak,
    że jest to nie tylko dokument niezbędny do celów rozliczeń podatkowych, ale
    też podstawowy dokument księgowy. A przepisy ustawy o rachunkowości (art.
    21) wymagają, by każdy dowód księgowy był opatrzony podpisem wystawcy oraz
    osoby, której wydano lub od której przyjęto składniki aktywów. Jedyne
    odstępstwo od tej zasady jest możliwe, jeżeli dane te wynikają z techniki
    dokumentowania zapisów księgowych (np. gdy ewidencja jest prowadzona za
    pomocą komputera). Oznacza to, że wystawiane obecnie faktury VAT - choć
    prawidłowe w świetle przepisów o VAT - nie spełniają wymogów przewidzianych
    dla dowodów księgowych (pisaliśmy o tym w DF z 15 lipca br.). Prawdopodobnie
    już niedługo się to zmieni.

    Co prawda nie załatwiono tej sprawy przy okazji ostatniej nowelizacji ustawy
    o rachunkowości z 27 sierpnia br., dostosowującej jej postanowienia do
    wymogów unijnych, ale z nową inicjatywą ustawodawczą wystąpił Senat,
    zgłaszając projekt zmian w tej ustawie, sprowadzający się do załatwienia
    tylko tej jednej kwestii. Proponuje się w nim nadać nowe brzmienie art. 21
    ust. 1a: "można zaniechać zamieszczania na dowodzie danych, o których mowa w
    ust. 1 pkt 5 i 6 (chodzi m.in. o podpisy wystawcy i odbiorcy - przyp. red),
    jeżeli wynika to z odrębnych przepisów lub techniki dokumentowania zapisów
    księgowych". Dopiero po uchwaleniu tej zmiany przedsiębiorcy będą mieli
    pewność, że stosując się do przepisów o VAT, nie naruszają wymogów
    wynikających z innego aktu prawnego. A.KOL.

    Dzisiejsza DF w Rzepie

  • 2. Data: 2004-09-02 10:01:18
    Temat: Re: Podpis na fakturze
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Graszka napisał:

> [...]
    > nowelizacji ustawy o rachunkowości przewiduje, że prawidłowy będzie także
    > dowód księgowy niezawierający takich podpisów.
    [ciach]

    Fajne, będze jasna sytuacja, jedne problem z glowy, można zająć się
    nastepnym.

    Jednak ciekawi mnie ciągle jak do tej pory funkcjonowały faktury bez
    podpisu wystawy i odbiorcy, np. faktury telekomunikacyjne.
    Z obowiązku podpisów zwalniało je rozporządzenie do ustawy o VAT.
    Ustawa o rachunkowości od samego poczatku była we tym zakresie
    niezmieniona. Miały być podpisy na dokumentach. Ale ich nie było na
    niektórych fakturach, przez dobrych pare lat nie było i nikt nie widział
    problemu.
    Ba, ustawa o rachunkowości nie wspomina i nie wspominała też żeby mozna
    było zastąpić podpis odbiorcy oświadczeniem o wystawianiu faktur bez
    podpisu. To też regulowało rozprządzenie wyłącznie na gruncie VAT.

    Nagle wszyscy zobaczyli problem który powinien się pojawić wieki temu -
    tylko dlatego że zwolnienie z popisywania faktur rozszerzono.
    Ktos ma pomysł dlaczego przez tyle tak te tabuny doradców, speców i
    biegłych siedziały cicho i faktury bez podpisów za telefony, gaz prąd
    itd. im pasowały a nagle przestały?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2004-09-02 10:16:21
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    Graszka <g...@w...pl> wrote:
    > Co prawda nie za?atwiono tej sprawy przy okazji ostatniej nowelizacji ustawy
    > o rachunkowo?ci z 27 sierpnia br., dostosowuj?cej jej postanowienia do
    > wymog?w unijnych

    Już przy okazji tej nowelizacji miało być... No ale (p)osły zapiły i nie
    zdążyły. W Unii jesteśmy już 4 miesiące, a przepisy nadal niezgodne...

    P.

  • 4. Data: 2004-09-02 13:12:39
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <ch6r2a$5k$1@atlantis.news.tpi.pl>, Maddy wrote:

    > Fajne, będze jasna sytuacja, jedne problem z glowy, można zająć się
    > nastepnym.

    Czy sie nalezy cieszyc to inna sprawa.

    W naszym "zdolnym" spoleczenstwie z pewnoscia znajdzie sie grupa ktora
    wystawi na mnie faktury podczas gdy ja nie bede nic o tym wiedzial i
    pociagnie VAT w te czy tamta strone, najlepiej do siebie. Przy takim
    nadzorze jaki mamy duuzo zlotowek poplynie w nieco niewlasciwym kierunku.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 5. Data: 2004-09-02 13:50:30
    Od: Paszczak <s...@h...pl>

    CzeslawEm. <n...@d...slp.peel> wrote:
> [...]
    > pociagnie VAT w te czy tamta strone, najlepiej do siebie. Przy takim
    > nadzorze jaki mamy duuzo zlotowek poplynie w nieco niewlasciwym kierunku.

    A teraz nie może tego zrobić? Tak samo może zrobić, tylko musi na
    dole wydrukować 'Czesław Em' lub przystawić pieczątkę 'Czesław Em'
    i zrobić 'ptaszka' długopisem.

    P.

  • 6. Data: 2004-09-02 15:18:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Sep 2004, Paszczak wrote:
    [...]
    >+ W Unii jesteśmy już 4 miesiące, a przepisy nadal niezgodne...

    Dla mnie ciekawsza jest kwestia o którą Maddy wcześniej pyta: czy
    ci wszyscy co uważają iż "faktury muszą być podpisane dla celów
    rachunkowych" rzucili się hurtem do korygowania wszystkich deklaracji
    (ktoś mi tłumaczył iż "księgi prowadzone zgodnie z przepisami są
    podstawą wyznaczania podatku dochodowego" - a więc o ile rzeczywiście
    owa f-ra była "prawidłowa TYLKO dla celów VAT" to znaczy że podatek
    dochodowy mają policzony do kitu) oraz sprawozdań finansowych na
    5 lat wstecz.
    A jeśli nie - to dlaczego im belka (nomen omen :)) w oku nie wadzi
    a źdźbło w postaci podpisu który "był i znikł" - owszem ? ;]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-09-03 11:24:56
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Dowód bez podpisu
    (...)
> [...]
    > pewność, że stosując się do przepisów o VAT, nie naruszają wymogów
    > wynikających z innego aktu prawnego. A.KOL.

    Mała uwaga w kwestii (bardzo) formalnej:

    Zaniechanie zamieszczania danych na dowodzie księgowym nie wynika z
    odrębnych przepisów! Odrębne przepisy po prostu nie nakładają takiego
    obowiązku. Ale z tego, że ustawa o ochronie środowiska nie wymaga, aby na
    fakturze była nazwa odbiorcy nie wynika, że jej może nie być. Dlatego IMHO
    przepis jest skonstruowany nieprecyzyjnie.

    Pzdr,
    BaLab

  • 8. Data: 2004-09-03 12:22:14
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    In article <ch9k9e$dob$1@news2.ipartners.pl>, BaLab wrote:
> [...]

    Owszem, Chyba GP pisala o tym.

> [...]
    > fakturze była nazwa odbiorcy nie wynika, że jej może nie być. Dlatego IMHO
    > przepis jest skonstruowany nieprecyzyjnie.

    Dla mnie wynika. Jesli czeos nie musi byc to wynika ze moze nie byc.
    Chyba ze istnieje inna alternatywa - np. musi byc POLOWA nazwy
    odbiorcy.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl

  • 9. Data: 2004-09-04 06:35:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Sep 2004, BaLab wrote:

> [...]
    >+
    >+ Zaniechanie zamieszczania danych na dowodzie księgowym nie wynika

    Ależ wynika - 6 dyrektywa UE *wprost zabrania* żądania podpisu
    faktury ! IMHO to jest właśnie "odrębny przepis"...

    >+ Odrębne przepisy po prostu nie nakładają takiego
    >+ obowiązku.

    A nieprawda :)
    Owszem, Kodeks Drogowy (PoRD) nie nakłada, ustawa o PCC nie nakłada,
    ustawa o VAT nie nakłada, Kodeks Pracy nie nakłada... ale VI Dyrektywa
    *zabrania* !
    A ty się uparłeś sprawdzić TYLKO w ustawie o VAT :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-09-06 13:26:22
    Od: "CzeslawEm." <n...@d...slp.peel>

    news wrote:

> [...]
    > *zabrania* !
    > A ty się uparłeś sprawdzić TYLKO w ustawie o VAT :)

    ten tekst z plusikeim to nie moj tylko poprzednika. JA wlasnie
    czytalem w GP ze ustawa o VAT nie wymaga podpisu ale ustawa o dokumentach
    czy podobna (na podstawie ktorej np. ksieguje sie do KPiR) wymaga wiec
    moze byc jajko jesli nie ma podpisu. Co nie znaczy ze sie upominam o
    niego na stacji bensynowej. Jak oni nie potrzebuja to ja tez przezyje
    (moze).

    A dyrektywy Unii to daleka droga do sprawiedliwosci. To jeszcze nie
    polskie prawo, najwyzej ewentualna mozliwosc pojscia do Brukseli.
    --

    czeslawATdemonDOTslpDOTpl