  • 1. Data: 2002-01-13 20:01:36
    Temat: Re: Prosze o pomoc
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Osobnik posiadający mail'a m...@i...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

    > Sprawa jest dosc skomplikowana bo osoba zakladajac firme poszla do US
    > tuz po zgloszeniu prowadzenia DG w Urzedzie Miasta (10-listopad)
    > W US powiedzieli ze ma sie zglosic dopiero po otrzymaniu
    > zaswiadczenia, regonu, nipu. Minal miesiac (do 19.12) (tyle niestety
    > czekalo sie na regon) i okazalo sie ze nie dosc ze nie mozna odliczyc
    > zadnego VAT-u do dnia 19 grudnia to jeszcze pani z US poinformowala ze
    > do US zglosic sie jako VATowiec nalezalo przyjsc NAJPOZNIEJ dzien
    > PRZED zaniesieniem papierow do Urzedu Miejskiego !!
    Należało przede wszystkim złożyć VAT-R, całą resztę mozna później ale ten
    druk to podstawa. Jak nie chcieli Ci go przyjąć w okienku to wysłać poczta,
    kancelaria przybiję pieczątkę wpływu, a dalej możesz sobie załatwiać
    regonu, wpisy do ewidencji DG i inne bzdety.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    Jest Leżajsk, jest dobrze.
    Był Leżajsk, jest mi niedobrze.

  • 2. Data: 2002-01-13 23:15:31
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 13 Jan 2002, Budzik wrote:

> [...]
    >+ > Sprawa jest dosc skomplikowana bo osoba zakladajac firme poszla do US
    >+ > tuz po zgloszeniu prowadzenia DG w Urzedzie Miasta (10-listopad)

    Dla porządku: *zgłoszeniu* czy *zarejestrowaniu* (tj. otrzymaniu
    formalnej zgody na działalność ?) Bo IMHO przed otrzymanie
    numeru rejestracji z UM nie można prowadzić działalności...
    (Kodeks Handlowy, zdaje się).

    >+ > W US powiedzieli ze ma sie zglosic dopiero po otrzymaniu
    >+ > zaswiadczenia, regonu, nipu. Minal miesiac (do 19.12) (tyle niestety
    >+ > czekalo sie na regon)

    ...po otrzymaniu rejestracji w UM. Prawda, ćwiczyłem (tyle że
    nie startowałem zaraz do kupowania na VAT !).

> [...]
    >+ > PRZED zaniesieniem papierow do Urzedu Miejskiego !!
    >+ Należało przede wszystkim złożyć VAT-R, całą resztę mozna później ale ten

    Jako nie prowadzący działalności ? Tak można ??
    IMHO nie bardzo.
    Ale może jestem w błędzie...

    >+ Jak nie chcieli Ci go przyjąć w okienku to wysłać poczta,
    >+ kancelaria przybiję pieczątkę wpływu, a dalej możesz sobie załatwiać
    >+ regonu, wpisy do ewidencji DG i inne bzdety.

    Mam wątpliwości do twojego sformułowania :)

    - Wg. Kodeksu Handlowego nie wolno prowadzić operacji przed
    zarejestrowaniem działalności, tj. dostaniem nru rejestru w UM
    - REGON dostaje się *po* dostaniu ww. nru
    - działalność należy zgłosić do US nie później niż w 7 dni
    od jej rozpoczęcia.

    Czy rzeczywiście można rozpocząc bez REGONu... nie wiem, jestem
    skłonny się zgodzić (US oczywiście papieru nie będzie chciał przyjąć).
    Niemniej - IMHO operacji VAT *przed* otrzymaniem nru z UM
    legalnie nie da się przeprowadzić ! Nie masz prawa prowadzenia
    działalności gospodarczej -> *musisz* zapłacić VAT.
    Inna sprawa że pewnie da się policzyć taki "nieodliczalny" VAT
    w KUP - tu nie widzę przeciwwskazań (wczoraj argumentowałem dlaczego,
    jeszcze nie czytałem czy Sławka ma argument przeciw).
    Coś tam się odzyska na podatku osobistym...

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-01-14 22:36:09
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Osobnik posiadający mail'a s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:

> [...]
    > jeszcze nie czytałem czy Sławka ma argument przeciw).
    > Coś tam się odzyska na podatku osobistym...

    Rzeczywiście bez wpisu do ewidencji nie można zacząć działalności, ale
    zwróć uwagę ze najważniejsza jest data rozpoczęcie na wpisie, a z tym bywa
    różnie w UM i UG.
    Natomiast bez regonu można jak najbardziej, składając papiery w US
    dołączasz tylko pisemko o tym że regon doniesiesz po jego otrzymaniu.
    Pamiętaj o jednym: najważniejsza jest data wpływu VAT-R, przed tą datą na
    pewno nie bedziesz mógł odliczać VAT-u.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    udało im się znaleźć sposób, żeby z tym żyć." William Wharton

  • 4. Data: 2002-01-15 17:07:37
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 14 Jan 2002, Budzik wrote:

    >+ Osobnik posiadający mail'a s...@s...com.pl napisał(a) w poprzednim odcinku
    co następuje:
    [...]
> [...]
    >+ zwróć uwagę ze najważniejsza jest data rozpoczęcie na wpisie, a z tym bywa

    No...jest różnie. Ale dura lex....

> [...]
    >+ Pamiętaj o jednym: najważniejsza jest data wpływu VAT-R, przed tą datą na
    >+ pewno nie bedziesz mógł odliczać VAT-u.

    ...to nie do mnie :), "odpaliłem" prawie po kolei i pierwszą transakcję
    wykonałem mając w ręku komplet kwitów :) to ktoś inny pytał co
    zrobić po zaczęciu działalności od końca (tj. kupieniu towarów
    na f-rę VAT).

    Pozdrowienia, Gotfryd