    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Prosze o pomoc
    Date: Mon, 14 Jan 2002 00:15:31 +0100

    On 13 Jan 2002, Budzik wrote:

    >+ Osobnik posiadający mail'a m...@i...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co
    następuje:
    >+
    >+ > Sprawa jest dosc skomplikowana bo osoba zakladajac firme poszla do US
    >+ > tuz po zgloszeniu prowadzenia DG w Urzedzie Miasta (10-listopad)

    Dla porządku: *zgłoszeniu* czy *zarejestrowaniu* (tj. otrzymaniu
    formalnej zgody na działalność ?) Bo IMHO przed otrzymanie
    numeru rejestracji z UM nie można prowadzić działalności...
    (Kodeks Handlowy, zdaje się).

    >+ > W US powiedzieli ze ma sie zglosic dopiero po otrzymaniu
    >+ > zaswiadczenia, regonu, nipu. Minal miesiac (do 19.12) (tyle niestety
    >+ > czekalo sie na regon)

    ...po otrzymaniu rejestracji w UM. Prawda, ćwiczyłem (tyle że
    nie startowałem zaraz do kupowania na VAT !).

    >+ > i okazalo sie ze nie dosc ze nie mozna odliczyc
    >+ > zadnego VAT-u do dnia 19 grudnia to jeszcze pani z US poinformowala ze
    >+ > do US zglosic sie jako VATowiec nalezalo przyjsc NAJPOZNIEJ dzien
    >+ > PRZED zaniesieniem papierow do Urzedu Miejskiego !!
    >+ Należało przede wszystkim złożyć VAT-R, całą resztę mozna później ale ten
    >+ druk to podstawa.

    Jako nie prowadzący działalności ? Tak można ??
    IMHO nie bardzo.
    Ale może jestem w błędzie...

    >+ Jak nie chcieli Ci go przyjąć w okienku to wysłać poczta,
    >+ kancelaria przybiję pieczątkę wpływu, a dalej możesz sobie załatwiać
    >+ regonu, wpisy do ewidencji DG i inne bzdety.

    Mam wątpliwości do twojego sformułowania :)

    - Wg. Kodeksu Handlowego nie wolno prowadzić operacji przed
    zarejestrowaniem działalności, tj. dostaniem nru rejestru w UM
    - REGON dostaje się *po* dostaniu ww. nru
    - działalność należy zgłosić do US nie później niż w 7 dni
    od jej rozpoczęcia.

    Czy rzeczywiście można rozpocząc bez REGONu... nie wiem, jestem
    skłonny się zgodzić (US oczywiście papieru nie będzie chciał przyjąć).
    Niemniej - IMHO operacji VAT *przed* otrzymaniem nru z UM
    legalnie nie da się przeprowadzić ! Nie masz prawa prowadzenia
    działalności gospodarczej -> *musisz* zapłacić VAT.
    Inna sprawa że pewnie da się policzyć taki "nieodliczalny" VAT
    w KUP - tu nie widzę przeciwwskazań (wczoraj argumentowałem dlaczego,
    jeszcze nie czytałem czy Sławka ma argument przeciw).
    Coś tam się odzyska na podatku osobistym...

    Pozdrowienia, Gotfryd