  • 1. Data: 2002-02-12 09:49:43
    Temat: Czy można tak wyceniać???
    Od: "Tomasz Lisowski" <j...@p...NOSPAM.onet.pl>

    Przypadek jest taki. Firma A przejmuje od firmy B używany sprzęt (kupuje lub
    dzierżawi). Firma A wyceniła sprzęt wg naszej oceny "z księżyca" i
    chcielibyśmy to jakoś zakwestionować. Problem w tym, że firma B nie ma innej
    alternatywy, jak kupić sprzęt od firmy A.

    Czy istnieją jakieś przepisy prawa, które ograniczają możliwości wyceny
    środka trwałego podlegającego sprzedaży lub dzierżawie? Np., czy jako
    wartość sprzedaży nie powinno się stosować wartości księgowej środka
    trwałego (wartość początkowa minus dokonane odpisy amortyzacyjne) plus być
    może jakaś marża? Czy może punktem odniesienia jest wartość rynkowa
    przedmiotu sprzedaży?

    Przykład:
    Sprzęt o wartości początkowej 16.000 zł kupiony przez firmę A w 1996 roku
    podlegał amortyzacji liniowej ze stawką 30%. Obecnie sprzęt ten jest dawno
    zamortyzowany (nie było modenizacji) i ma wartość księgową ZERO. Mimo to
    firma A wycenia ten sprzęt na poziomie 4886 zł rocznej opłaty za dzierżawę
    (odpowiada to mniej więcej rocznemu odpisowi amortyzacyjnemu od wartości
    początkowej, mimo, że amortyzacja już się zakończyła!!!).

    Czy są jakieś przepisy (może US), które pozwoliłyby zakwestionować tak
    wysoki koszt umowy dzierżawy lub zakupu sprzętu?

    --
    Tomasz Lisowski

    # Odpowiadając na priva usuń NOSPAM z mojego adresu #

  • 2. Data: 2002-02-12 10:24:41
    Temat: jak najbardziej można !!!
    Od: "ANX" <a...@d...pl>

    Skoro "działa" u nas gospodarka rynkowa, dlaczego pojawiają się takie
    pytania?
    W kapitaliźmie sprzedający stara się zawsze sprzedać jak najdrożej (nawet
    jeśli
    sprzęt jest nic nie warty), a kupujący stara się kupić jak najtaniej.
    Zmienianie tej zasady na siłę przy użyciu US cofnie nas do epoki cen
    państwowych,
    a w efekcie znowu zapanuje główna zasada socjalizmu "czy się stoi, czy się
    leży
    - 1000 zł się należy" (mniej więcej ;-))).

    griSHA

  • 3. Data: 2002-02-12 10:30:21
    Temat: Re: jak najbardziej można !!!
    Od: "Tomasz Lisowski" <j...@p...NOSPAM.onet.pl>

    Użytkownik "ANX" <a...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > leży
    > - 1000 zł się należy" (mniej więcej ;-))).

    Nie mam zamiaru wracać do poprzedniej epoki. Ta mi wystarczająco odpowiada
    ;-) Niestety czasami kapitalizm pokazuje swoje prawdziwe oblicze.
    Spodziewałem się, że są tu jakieś ograniczenia, które nie pozwoliłyby w
    majestacie prawa wykończyć podmiot zależny.

    Tomasz Lisowski

  • 4. Data: 2002-02-12 13:55:04
    Temat: Re: Re: jak najbardziej można !!!
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    On Tue, 12 Feb 2002 11:30:21 +0100, "Tomasz Lisowski"
    <j...@p...NOSPAM.onet.pl> wrote:

> [...]
    >Spodziewałem się, że są tu jakieś ograniczenia, które nie pozwoliłyby w
    >majestacie prawa wykończyć podmiot zależny.

    Podmiot zależny w rozumieniu ustawy o rachunkowości, czy "zależny" z
    racji warunków na rynku (np. monopol)?
    Jeżeli to pierwsze to ewentualnie mogą w grę wchodzić przepisy o
    cenach transferowych. Chodzi tu o to, że organy skarbowe mogą badać
    transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi pod kątem przerzucania
    dochodów.

    Sławomir Dąbrowski

  • 5. Data: 2002-02-13 07:48:09
    Od: "Tomasz Lisowski" <j...@p...NOSPAM.onet.pl>

    Użytkownik "Sławomir Dąbrowski" <s...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > cenach transferowych. Chodzi tu o to, że organy skarbowe mogą badać
    > transakcje pomiędzy podmiotami powiązanymi pod kątem przerzucania

    Podmiot zależny w sensie: Holding zawierający spółkę A (sprzedający)
    powołuje do życia spółkę B (kupujący), w którym ma 100% udziałów. Spółka B
    przejmuje część personelu i sprzętu spółki A na drodze sprzedaży lub
    dzierżawy.
    --
    Tomasz Lisowski

  • 6. Data: 2002-02-13 17:58:51
    Temat: Re: Czy można tak wyceniać???
    Od: <a...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > --
    > Tomasz Lisowski
    >
    > # Odpowiadając na priva usuń NOSPAM z mojego adresu #

    Z kasy pieniądze powinny być wypłacone w dniu rzeczywistej wypłaty.
    Rozlicznie faktury powinno w tym czsie być na koncie rozrachunków z
    pracownikiem jako zobowiązanie firmy wobec pracownika

  • 7. Data: 2002-02-13 18:28:14
    Od: <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Rozlicznie faktury powinno w tym czsie być na koncie rozrachunków z
    > pracownikiem jako zobowiązanie firmy wobec pracownika

    Sorki - to odpowiedź nie do tego listu,

    natomiast co do transakcji z firmą "matką" to transakcja może odbiegać od ceny
    rynkowej ale kupujący bedzie mógł zaliczyć w koszty tylko wartośc wg ceny
    rynkowej ( w przypadku środka trwałego będzie mógł amortyzować podatkowo tylko
    częśc rat umorzeniowych)
    Artur