  • 1. Data: 2010-01-02 21:35:52
    Temat: [SAMOCHOD]kupno, sprzedaz a podatek vat
    Od: Przemek <p...@g...com>

    Witam,
    zaczynam DG i chcialbym rozpoznac temat kupna i odsprzedazy auta
    kupno auta uzywanego (osobowego - nie ciezarowego!) na srodki trwale i
    pozniejsza jego sprzedaz a podatek vat
    Kupuje: zwykla jednoosobowa DG, planik vat, k. przych i rozch.,
    podatek liniowy powidzmy Jan Kowalski ESOFCIK
    cel: dzialalnosc polegajaca na swiadczeniu uslug doradztwa
    informatycznego dla firm zagranicznych w UE (wewnatrzwspolnotowe
    swiadczenie uslug u zagranicznzch klientow)-a to auto to na te
    zagraniczne "delegacje'
    Okres uzytkowania: > 6miesiecy i < 5lat
    -kupno-
    a) od osoby prywatnej
    b) od od polskiej firmy
    c) od komisu: vat marza
    d) na zachodzie w UE (od firmy)?
    Ad a)
    kto ma byc na umowie kupna sprzedazy jako strona kupujaca (Jan
    Kowalski czy Jan Kowalski ESOFCIK - czy to ma jakiekolwiek znaczenie
    dla mnie jako os.fizycznej 1os DG?)?
    Ad b)
    zgodnie z tym co wyczytalem jezeli firma przy zakupie nie mogla
    odliczyc calego vatu a auto uzywala > 6m to sprzedajac taki samochod
    nie musi naliczac VATu... skad wiec pelno jest ogloszen zwyklych aut
    osobowych np z 2006r pofirmowych z faktura VAT??? (auta uzywane do
    sprzedazy niepodlegjacej vatowi i dlatego vat musza doliczac?)
    Taki ogloszenia sa na auta krajowe jak i np na takie importowane
    sprzedawane przez salony (nie vat marza: np w jednym ASO widzialem
    roczen pugi308 na jeszcze rocznej gwarancji)
    Ad c)
    vat marzy na oczy nie widzialem... moglby ktos to opisac w 2 zdaniach?

    Ad d)
    jakiej stawki vatu powinienem sie spodziewac kupujac uzywany samochod
    po firmie niemieckiej? Nie ma zadnych pulapek typu ze zostanie mi
    naliczony podatev vat a ja do tego musze nalicyzc sam 22% i palowac
    sie by odzyskac vat niemiecki????

    -uzywanie(ewidencja kosztow, amortyzacja)-

    majac kupione auto od os.prywatnej amortyzuje zapewne cala kwote
    natomiast co gdy odpisalem 60%max 6kola? (kwota netto + fragment vatu
    nieodliczonego)?

    -odsprzedaz-
    jaka stawke vat powinienem przyjac (zwolniona czy 22%?) Co z korekta
    vat? - jak doczytalem co US to obyczaj i niektore jak zrozumialem chca
    by dokonac korekty vatu odliczonego w proporji do brakujacego okresu
    do 5 lat uzywania (czyli po 2.5roku uzywania koryguje polowe vatu
    odliczonego od zakupu czyli odliczylem 6 kola wiec koryguje do 3
    kola?)?
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 2. Data: 2010-01-04 23:38:45
    Temat: Re: [SAMOCHOD]kupno, sprzedaz a podatek vat
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Jan 2010, Przemek wrote:

    > -kupno-
    > a) od osoby prywatnej

    ...czyli np. jakiejkolwiek firmy :| (toć toto określa
    OSOBĘ, fizyczną bądź prawną).

    > Ad a)
    > kto ma byc na umowie kupna sprzedazy jako strona kupujaca (Jan
    > Kowalski czy Jan Kowalski ESOFCIK - czy to ma jakiekolwiek znaczenie
    > dla mnie jako os.fizycznej 1os DG?)?

    Dla środka trwałego nie ma, na pytanie czy ma znaczenie dla
    sprzedawcy pytaj sprzedawcy ;) (sprawa np. kasy rejestrującej).

> [...]
    > nie musi naliczac VATu... skad wiec pelno jest ogloszen zwyklych aut
    > osobowych np z 2006r pofirmowych z faktura VAT???

    Primo:
    A bo "nienaliczenie VAT" prawdopodobnie wynika ze *zwolnienia*
    z VAT, a nie z niepodlegania. Faktura VAT należy się więc jak
    psu buda, a że "VAT zw"...
    Secundo: zwolnienie samochodów osobowych *nie dotyczy* przypadku,
    kiedy są traktowane "jak towar"!
    Jeśli więc sprzedaje je ktoś kto je *kupił* *do odsprzedaży*,
    to należy się "normalny VAT".

    > -uzywanie(ewidencja kosztow, amortyzacja)-
    >
    > majac kupione auto od os.prywatnej amortyzuje zapewne cala kwote
    > natomiast co gdy odpisalem 60%max 6kola? (kwota netto + fragment vatu
    > nieodliczonego)?

    Tak.

    > -odsprzedaz-
    > jaka stawke vat powinienem przyjac (zwolniona czy 22%?)

    Dla "osobowych" (w uproszczeniu, żeby nie rozwlec) minister ustalił
    zwolnienie. Może to skutkować (przy >15 000 zł wartości) koniecznością
    korekty VAT odliczonego przy sprzedaży.

    > Co z korekta
    > vat? - jak doczytalem co US to obyczaj i niektore jak zrozumialem chca
    > by dokonac korekty vatu odliczonego w proporji do brakujacego okresu
    > do 5 lat uzywania

    Tak jest w ustawie. Oczywiście dla WP >15 kzł.

    > (czyli po 2.5roku uzywania koryguje polowe vatu
    > odliczonego od zakupu

    To ja poproszę o podstawę prawną, bo wydawało mi się, że z ustawy
    wynika *roczny* "licznik" korekty, znaczy za każdy zaczęty (a może
    zakończony?) rok 1/5 (20%) VAT, ale dawno nie czytałem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-01-05 07:50:57
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Secundo: zwolnienie samochodów osobowych *nie dotyczy* przypadku,
    > kiedy są traktowane "jak towar"!
    > Jeśli więc sprzedaje je ktoś kto je *kupił* *do odsprzedaży*,
    > to należy się "normalny VAT".

    VAT marża jest szczególnym sposobem opodatkowania podatkiem VAT i odnosi
    się do towarów używanych ogólnie, więc również dotyczy samochodów, które
    są traktowane jako towar. Istotne jest spełnienie warunków wynikających
    z art.120 ustawy.

  • 4. Data: 2010-01-05 22:43:13
    Od: "pawelj" <p...@o...pl>

    Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > są traktowane jako towar. Istotne jest spełnienie warunków wynikających z

    A mówiąc po polskiemu dostaniesz f-rę vat na prowizję komisu.

    --
    Pawełj

  • 5. Data: 2010-01-06 07:53:01
    Od: gonia <g...@w...pl>

    pawelj pisze:
    > Użytkownik "gonia" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A mówiąc po polskiemu dostaniesz f-rę vat na prowizję komisu.

    ojć.....chyba niekoniecznie
    dostaniesz fakturę VAT marża, na której będziesz miał wyszczególniona
    kwotę do zapłaty, bez wykazanego podatku VAT

    to dalej art.120

    16. Podatnik, o którym mowa w ust. 4 i 5, nie może oddzielnie wykazywać
    na wystawianych przez siebie fakturach podatku od dostawy towarów, w
    przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża.

  • 6. Data: 2010-01-08 18:07:01
    Temat: Re: kupno, sprzedaz a podatek vat
    Od: Przemek <p...@g...com>

    > Dla "osobowych" (w uproszczeniu, żeby nie rozwlec) minister ustalił
    >zwolnienie. Może to skutkować (przy >15 000 zł wartości) koniecznością
    >korekty VAT odliczonego przy sprzedaży.
    Jak to rozumiec? Czy to znaczy, ze jezeli w momencie sprzedazy auta
    jego wartosc miescilaby sie w 15 kolach zadnej korekty VATu robic nie
    trzeba?

    > To ja poproszę o podstawę prawną, bo wydawało mi się, że z ustawy
    >wynika *roczny* "licznik" korekty, znaczy za każdy zaczęty (a może
    >zakończony?) rok 1/5 (20%) VAT, ale dawno nie czytałem :)
    No to co mowisz podwaza to w co uwierzylem.. uwierzylem, ze skoro moj
    samochod po 2.5roku mozna przyjac (majac skale 5 lat) w polowie
    "swojej wartosci" (ze ST) sluzyl mi sprzedazy opodatkowanej a w
    polowie sprzedazy zwolnionej (ta jednorazowa akcja typu 'sprzedajemy
    auto") - wiec polowe vatu tryeba oddac
    Ale jak piszesz do ustalenia jaki % VATu moge a jaki nie odliczyc
    sluzy stosunek sprzedazy rocznej vaotej do lacznej!!!
    Rodzi sie wiec kolejne pytanie:
    Sprzedaje auto za te 15 kola.. przychodu ze sprzedazy "vatowej" mialem
    w roku np 400tys PLN
    Sosunek VATowej /(vat +nievat) wychodzi jakies 0,96... to co ja mam
    pozniej w calym roku vat z kazdej faktury przez to przemnazac czy
    zabawa to dotyczy tylko zakupow zwiazanych ze sprzedaza vat i nievat??
    (rozpoczynam DG.. dla mnie to nowe..)
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 7. Data: 2010-01-08 23:58:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 5 Jan 2010, gonia wrote:

    > VAT marża jest szczególnym sposobem opodatkowania podatkiem VAT

    A tak, to prawda, rozpędziłem się co nieco :[, thx.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-01-09 00:06:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 8 Jan 2010, Przemek wrote:

> [...]
    > Ale jak piszesz do ustalenia jaki % VATu moge a jaki nie odliczyc
    > sluzy stosunek sprzedazy rocznej vaotej do lacznej!!!

    Skąd Ty wziąłeś stosunek SPRZEDAŻY (jak rozumiem - wartości sprzedaży)?

    Ani słowa na ten temat nie pisałem!
    Pisałem o OKRESIE.

    OKRES jest liczony W LATACH, a nie w miesiącach (i nie w dniach ani
    godzinach). Napisałem tyle i tylko tyle.

    > Rodzi sie wiec kolejne pytanie:
    > Sprzedaje auto za te 15 kola.. przychodu ze sprzedazy "vatowej" mialem
    > w roku np 400tys PLN

    Bez znaczenia.

    Tyle, że albo jest to proporcja 40/60 albo 60/40, nie widziałem
    możliwości, żeby było to - jak pisałeś - 50% kwoty do zwrotu.
    Sprzedasz jednego dnia, zwracasz 60%, sprzedasz następnego dnia,
    zwracasz już tylko 40% :) (jak odpowiednio dobierzesz dni, i NIE,
    ja NIE podejmuję się interpretacji JAK wyznaczyć granicę - jedyne
    co mi wynika "mniej więcej na pewno", to że jednostką miary jest
    ROK, zawsze CAŁY ROK).

    > (rozpoczynam DG.. dla mnie to nowe..)

    Znaczy pułapki w ustawach :), tudzież postach grupowiczów.
    Co mnie dziwi, to że nikt nie prostował - napisałem wyraźnie, że
    "za każdy rok 1/5". Nic, ale to NIC nie pisałem o proporcji
    wartości sprzedaży - wyłącznie "okres służenia"!

    pzdr, Gotfryd