  • 1. Data: 2004-02-10 11:00:24
    Temat: Samochód bez homologacji ? Czy warto kupować i przerabiać ?
    Od: "NF" <n...@o...pl>

    Witam,

    Jak to jest z samochodem używanym na potrzeby firmy?
    Czy aby odzyskać VAT z zakupu to musi być zawsze samochód już z homologacją,
    czyli z kratką?
    Natomiast czy istnieje możliwość przerobienia samochodu na cieżarkówkę tak by
    dało się się odzyskać VAT z paliwa w normalnej eksploatacji?

    Z góry dzięki za informacje.
    Pozdrawiam
    NF

  • 2. Data: 2004-02-11 06:50:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Feb 2004, NF wrote:
    [...]
    >+ Czy aby odzyskać VAT z zakupu to musi być zawsze samochód już z homologacją,
    >+ czyli z kratką?

    "Czyli z" sugeruje tożsamość pojęć.
    One nie są tożsame, w pewnej klasie samochodów ciężarowych rzeczywiście
    można się spodziewać kratki, ale kratka nie oznacza ciężarowości.

    >+ Natomiast czy istnieje możliwość przerobienia samochodu na cieżarkówkę tak by
    >+ dało się się odzyskać VAT z paliwa w normalnej eksploatacji?

    Stać cię na przeprowadzenie homologacji ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-02-11 10:17:50
    Od: "NF" <n...@o...pl>

    > można się spodziewać kratki, ale kratka nie oznacza ciężarowości.

    Nie chodzi o kratkę, a nawet wydaje się zbędna, chodzi o to by jeżdzić móc
    wpisać w koszty całkowity koszt dojazdu do klienta.
    A co najmniej lekkim nieporozumieniem jest twierdzenie że wszędzie można
    dojechać PKP albo autobusem - tak by móc wpisać koszty delegacji i biletów w
    koszty (oczywiście odliczeniem VAT z tychże biletów).
    A ponieważ szkoda tego VATu, więc zstanawiam się jakimż to pojazdem trzeba
    dysponować by móc jeździć. Rower nie wchodzi w grę bo posiłków regenracyjnych
    nie da się rozliczyć na właściciela firmy... A dodatkowo koszt roweru na pewno
    sprawiłby wiele problemu przy ew. konroli.
    Dlatego samochód osobowy wydaje się być rozwiązaniem idealny, bo i mało pali i
    z racji tego, że nie jest ciężarówką można prawie wszędzie wjechać.
    Natomiast szkoda VATu z paliwa ... który ustawowo można odzyskać jeżdżąc
    cieżarówką.
    Stąd też problem - jak zrobić ciężarówkę o cechach nieciężarówki (łatwość
    kierownia i możliwość jazdy np. po osiedlach ograniczonych do 3,5 tony wagi :))

    Więc pytanie, jak taki samochód zrobić, aby ustawowo wyglądał jak samochód
    cieżarowy?
    I czy wiąże się z to z kosztem "uszlachetniania" na podobnym poziomie jak u
    dilera czyli ok 1500 - 3000 PLN - oczywiście w przypadku sam. wcześniej
    osobowoego - z kosztem samej przeróbki wrzuconym w KUP? No i kosztem
    przerejestrowania też wrzuconym w KUP.
    Oraz czy po przeróbce (jeśli jest dopuszczalna przez użytkownika) - można
    już "ustawową" cieżarówkę używać z odliczaniem VAT od paliwa?

    Pozdrawiam
    NF

  • 4. Data: 2004-02-11 18:33:14
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "NF" <n...@o...pl> wrote in message

> [...]
    > Oraz czy po przeróbce (jeśli jest dopuszczalna przez użytkownika) - można
    > już "ustawową" cieżarówkę używać z odliczaniem VAT od paliwa?

    wg mnie (ale każdy odpowiada za siebie) jest tak:
    - żeby odliczyć VAT przy zakupie samochodu, musi mieć homologację ciężarową
    - żeby odliczyć VAT przy zakupie paliwa i innych wystarczy żeby w dowodzie
    rejestracyjnym było "ciężarowy"

    Magda

  • 5. Data: 2004-02-11 19:50:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Magdalena" <m...@n...autograf.pl> napisał w
    wiadomości news:c0dsie$kh9$1@news.onet.pl...
> [...]
    ciężarową
    > - żeby odliczyć VAT przy zakupie paliwa i innych wystarczy żeby w

    Ale jak się poczyta odpowiedzi US,
    to można znaleźć takie:

    "Zgodnie z art. 25 ust. l pkt 3 a ustawy[...]
    Przepis ten nie uzależnia zakazu odliczenia podatku
    naliczonego związanego z zakupem paliw od tego,
    czy podatnik ma homologację samochodu.
    W stanie faktycznym sprawy urzędowo
    potwierdzono tj. w dowodzie rejestracyjnym,
    że przedmiotowy pojazd jest samochodem ciężarowym
    - zatem powyższego ograniczenia prawa nie stosuje się"

    ale też i takie:

    "Kwestię odliczenia podatku VAT w przypadku
    nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu
    samochodów regulują przepisy art. 25 ust. 1 pkt 3a ustawy o VAT,
    zgodnie z którym [...]
    Przepis ten bezpośrednio nie uzależnia prawa do odliczenia
    podatku VAT od zakupionego paliwa od posiadania świadectwa
    homologacji.
    Jednak dla oceny prawnej, czy samochód, do którego nabywane
    jest paliwo jest samochodem osobowym czy też samochodem ciężarowym
    rozstrzygające znaczenie ma treść świadectwa homologacyjnego,
    a nie określenie pojazdu wynikające z dowodu rejestracyjnego,
    czy też wydana w tym zakresie opinia rzeczoznawcy oraz towarzysząca im
    faktura zakupu.
    Zmiana rodzaju oraz przeznaczenia pojazdu po pierwszej rejestracji,
    z samochodu osobowego na ciężarowy powinna być potwierdzona
    uzyskaniem nowego świadectwa homologacji.
    Skoro więc podatnik nie posiada dowodu, którym jest homologacja,
    że samochód do którego dokonuje zakupów paliwa
    jest samochodem ciężarowym nie może skorzystać
    z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony"

    Każdy odpowiada za siebie :-)

  • 6. Data: 2004-02-11 21:18:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Feb 2004, cef wrote:
    [...]
> [...]
    >+ że przedmiotowy pojazd jest samochodem ciężarowym
    >+ - zatem powyższego ograniczenia prawa nie stosuje się"

    A jest podane z jakiej daty jest owa odpowiedź ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-02-11 22:30:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 11 Feb 2004, cef wrote:
    > [...]
    >
    > A jest podane z jakiej daty jest owa odpowiedź ?

    Wrzesień 2003