  • 1. Data: 2003-03-16 15:36:55
    Temat: Samochód i komórka jako koszty prowadzenia DG.
    Od: HS001 <s...@s...org>

    Witam,

    "Od zawsze" pracowałem na etacie, ale ostatnio trafiła mi się
    możliwość zarobienia dodatkowo przyzwoitej kasy, przy czym musiałem
    zarejestrować własną DG - jednoosobowa na zasadach ogólnych + VAT. W
    związku z tym mam kilka pytań odnośnie kosztów - chodzi mianowicie o
    samochód i tel. komórkowy które posiadam prywatnie i w których
    posiadanie wszedłem na długo przed zarejestrowaniem DG.
    - Czy mogę rachunki za telefon "wrzucić w koszty"? Operator przysyła
    mi faktury VAT wystawione na moje nazwisko, nie na firmę.
    - Czy mogę "wrzucać w koszty" wydatki na benzynę i jakieś drobne naprawy
    samochodu (np. wymiana paska rozrządu)?
    Chodzi o to, czy mogę robić w/w rzeczy bez jakichś dodatkowych
    czynności, np. załatwianiu z operatorem tego, aby przysyłał mi faktury
    wystawione na firmę, a nie na moje nazwisko.

    Pozostaje jeszcze sprawa ZUS-u. Wiem, że jako pracownik etatowy nie
    muszę płacić pełnej składki na ZUS z racji wykonywanej przeze mnie DG.
    Problem w tym, że nie wiem który składnik składki na ZUS muszę płacić
    i jaka jest jego minimalna wysokość. Byłbym wdzięczny za udzielenie
    odpowiedzi na w/w pytania. :-) Najlepiej poprzez wskazanie odpowienich
    URL-i.

    TIA,
    HS

    PS. Czy istnieje gdzieś jakieś FAQ grupy, abym przy następnym problemie,
    który napotkam, nie zadawał takich banalnych pytań? ;-)

  • 2. Data: 2003-03-18 22:04:39
    Temat: Re: Samochód i komórka jako koszty prowadzenia DG.
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "HS001" <s...@s...org> wrote in message

    niedawno też zacząłem taki scenariusz i przebrnąłem już przez początki

    > - Czy mogę rachunki za telefon "wrzucić w koszty"? Operator przysyła
    > mi faktury VAT wystawione na moje nazwisko, nie na firmę.

    musi być twój nip na fakturach (a przynajmniej ja tak robię, bo mam taką
    informację od księgowej)

    > Chodzi o to, czy mogę robić w/w rzeczy bez jakichś dodatkowych
    > czynności, np. załatwianiu z operatorem tego, aby przysyłał mi faktury
    > wystawione na firmę, a nie na moje nazwisko.

    w Polkomtelu wystarczyło przesłać kopię decyzji o nadaniu NIP (czasami jest
    z tym prblem, bo odbierało się to dawno dawno)

    > Pozostaje jeszcze sprawa ZUS-u. Wiem, że jako pracownik etatowy nie
    > muszę płacić pełnej składki na ZUS z racji wykonywanej przeze mnie DG.

    wystarczy składka zdrowotna
    od marca minimum 106,82 (od podstawy 1335,25)
    http://www.zus.pl/ubezpie/podstawa.htm

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 3. Data: 2003-03-19 08:41:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2003, plusz wrote:

> [...]
    >+
    >+ musi być twój nip na fakturach (a przynajmniej ja tak robię, bo mam taką

    Znaczy, faktury wystawione *nie* na działalność a na telefon
    "osobisty" ? Ja bym się bał. Wg zgodnych (dotąd) komentarzy na
    grupie - można by zaliczyć w koszty rozmowy związane z DG
    na podstawie bilingu. Fakt że NIP jest wymogiem koniecznym aby
    fakturę uznać za dokument księgowy MZ nie czyni z niego wymogu
    wystarczającego :]

> [...]
    >+ w Polkomtelu wystarczyło przesłać kopię decyzji o nadaniu NIP (czasami jest
    >+ z tym prblem, bo odbierało się to dawno dawno)

    Chyba wrzucasz 2 różne sprawy do jednego worka: wpisywanie NIP
    na fakturze (niezależnie czy f-ra "osobista" czy "na DG" NIP
    jest ten sam) i to jaki podmiot jest wpisany jako odbiorca
    usługi :)
    Zawierając umowę jako "ty" deklarujesz że będziesz sobie
    dzwonił w sprawach osobistych, a to nie powód uznania za KUP.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-03-19 09:42:58
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 19-03-2003 09:41, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Znaczy, faktury wystawione *nie* na działalność a na telefon
    > "osobisty" ? Ja bym się bał. Wg zgodnych (dotąd) komentarzy na
    > grupie - można by zaliczyć w koszty rozmowy związane z DG
    I tu sie zgodzę ale...

    > na podstawie bilingu. Fakt że NIP jest wymogiem koniecznym aby
    > fakturę uznać za dokument księgowy MZ nie czyni z niego wymogu
    > wystarczającego :]
    NIP nie jest konieczny do uznania dokumentu za dowód księgowy.
    Konieczny jest aby mozna było odliczyc VAT (konieczny, ale nie
    dostateczny :-) )

    Maddy dzis gotfrydowoczepialska niezwykle ;-)

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-03-19 14:00:12
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message
    > I tu sie zgodzę ale...

    hmmm... czyli jeśli faktura jest wystawiona na osobę Adam Adamowski , a
    firma nazywa się AAAA Adam Adamowski i adresy są takie same to należy się
    obawiać księgowania takiej fakturki na firmę ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 6. Data: 2003-03-19 21:53:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Mar 2003, Maddy wrote:
    [...]
    >+ NIP nie jest konieczny do uznania dokumentu za dowód księgowy.

    Erm, no, tego....
    [...]
    >+ Maddy dzis gotfrydowoczepialska niezwykle ;-)

    I prawidłowo !
    Lepiej wykorzenić niewłaściwe nawyki. Bo później
    znowu będzie że ktoś "słyszał że na dowodzie ma być
    NIP a na kwicie z poczty nie ma" i będę czuł się
    winny :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-03-19 22:00:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Mar 2003, plusz wrote:
    [...]
    >+ hmmm... czyli jeśli faktura jest wystawiona na osobę Adam Adamowski ,

    To sugeruje, ze A.A. kupił coś dla siebie "osobiście".

    >+ a firma nazywa się AAAA Adam Adamowski i adresy
    >+ są takie same to należy się
    >+ obawiać księgowania takiej fakturki na firmę ?

    Nie, należy się przygotować na konieczność udzielenia
    odpowiedzi na pytania:
    - dlaczego wobec tego nie została wystawiona "na DG"
    - jak szczegółowo uzasadnić wliczenie w KUP.

    IMHO takie "rozliczenie impulsów wg bilingu" spełnia oba
    warunki: "nie na firmę bo to mój prywatny telefon, a zaliczam
    w KUP bo - widzicie Państwo - tu dzwoniłem to takiej
    firmy, tu do siakiej..."
    Abonamentu się tak wytłumaczyć nie da, nawet procentowo:
    "przecież jakby Pan nie dzwonił dla potrzeb DG to z powodu
    swoich rozmów i tak by Pan abonament płacił".
    Sporo grupowiczów tak to komentuje, a mnie to przekonuje
    dość mocno.
    BTW: były głosy że posiadania *tylko* "firmowego" telefonu
    US też się czepiał (tzn. "ale pewnie niefirmowo też
    Pan rozmawia" :>).

    >+ pozdrawiam

    wzajem ! - Gotfryd

  • 8. Data: 2003-03-20 21:04:24
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "plusz" <p...@i...usun_spam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > firma nazywa się AAAA Adam Adamowski i adresy są takie same to należy się
    > obawiać księgowania takiej fakturki na firmę ?

    Po jakie licho dodajesz sobie te 4xA ?
    Jest obowiązek ?

    Karol

  • 9. Data: 2003-03-20 23:33:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Mar 2003, Karol wrote:

> [...]
    >+ > obawiać księgowania takiej fakturki na firmę ?
    >+
    >+ Po jakie licho dodajesz sobie te 4xA ?

    :)
    Sugestia :] jest w PDG:
    Art.4.7:
    +++++
    7) oznaczenie przedsiębiorcy - firmę lub nazwę przedsiębiorcy ze
    wskazaniem formy prawnej, a w przypadku osoby fizycznej - imię i nazwisko
    przedsiębiorcy oraz nazwę, pod którą wykonuje działalność gospodarczą.
    -----

    "Oraz" IMHO sugeruje "i" a nie "lub", czyli część wymaganą.
    Co do "przepisów odrębnej ustawy" (wg art.7, czyli jak
    i co wpisywać do rejestru) - to już nie pamiętam czy
    doszliśmy co to za jakie (przepisy)...

    No i hrabiemu "z tytułu kasy" się narazi ;) !!

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-03-22 19:38:49
    Od: "KiG" <f...@g...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > -----
    >
    > "Oraz" IMHO sugeruje "i" a nie "lub", czyli część wymaganą.

    A nie można tak:
    Adam Adamowski - imię i nazwisko.
    Adam Adamowski - nazwa pod którą wykonuje działalność gospodarczą

    KiG