  • 1. Data: 2003-05-16 19:04:15
    Temat: Sprzedaz srodka trwalego
    Od: Marek Kijowski <M...@n...kronmar.net>

    Witam,

    Mam pytanie do szanownych grupowiczów. Prowadzę działalność
    gospodarczą KPIR, VAT. Środek trwały wprowadzony Ewidencji
    Środków Trwałych bez odliczenia VAT (używany prywatny samochód)
    Samochód ten został wycofany z EŚT z powodu utraty przydatności
    w prowadzonej działalności i przekazany na potrzeby prywatne.
    Jednak po pewnym czasie został on sprzedany osobie prywatnej na
    umowę Kupna-Sprzedaży. Ponieważ VAT nie został odliczony przy
    wprowadzeniu do ewidencji rozumiem, że nie należy go również w
    takiej sytuacji oddawać. Ale co z podatkiem dochodowym.
    Z poprzednich postów wynika że należy wypełnić jednorazowo PIT-5,
    ale co w przypadku kiedy samochód nie został do końca zamortyzowany?
    Czy do PIT-5 wpisuje się różnicę ceny sprzedaży i wartości
    niezamortyzowanej? A co w przypadku kiedy cena sprzeaży była
    niższa niż wartość niezamortyzowana?

    Marek.

  • 2. Data: 2003-05-17 20:52:22
    Temat: Re: Sprzedaz srodka trwalego
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 May 2003, Marek Kijowski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ umowę Kupna-Sprzedaży. Ponieważ VAT nie został odliczony przy
    >+ wprowadzeniu do ewidencji rozumiem, że nie należy go również w

    IMHO OK.

    >+ Ale co z podatkiem dochodowym.
    >+ Z poprzednich postów wynika że należy wypełnić jednorazowo PIT-5,

    Moment. Jednorazowo to w przypadku jeśli już *nie* prowadzisz DG,
    jeśli ją prowadzisz - jest to "zwyczajny przychód z DG".
    IMO - zwyczajnie do KPiR ! - czekam na komentarze :)

    >+ ale co w przypadku kiedy samochód nie został do końca zamortyzowany?
    >+ Czy do PIT-5 wpisuje się różnicę ceny sprzedaży i wartości
    >+ niezamortyzowanej?

    Nie do PIT-5, ale IMO tak (o ile prowadzisz DG) :)

    >+ A co w przypadku kiedy cena sprzeaży była
    >+ niższa niż wartość niezamortyzowana?

    Hm... Ja bym obstawiał że powinna być wpisana strata. Do KPiR
    oczywiście :)
    Otóż - oprócz jednej strony kogoś z doradców podatkowych - nie
    widzę żadnych podstaw prawnych aby uznać że w czasie kiedy ŚT
    jest "poza użytkowaniem w DG" należy obciążać je "zużyciem"
    (amortyzacją lub równoważnikiem amortyzacji). Żeby wyrazić
    się jaśniej: jeśli w trakcie DG i mając ŚT "w toku amortyzacji"
    przejdziesz na ryczałt, po czym ponownie wrócisz na KPiR
    - to dość wyraźnie zapisano że w czasie ryczałtu masz liczyć
    amortyzację tak jak na KPiR - ale nie jest ona (oczywiście)
    kosztem. Natomiast jeśli ŚT "wyjmiesz" z DG - to powodu do
    takiego postępowania nie widać. Jeśli ktoś zna taki (oprócz
    oczywiście "logiki niepodatkowej" :]) to poproszę o komentarz :)
    Na stronie doradcy, na której był komentarz "o naliczaniu
    równoważności amortyzacji poza DG" nie było AFAIR podstawy
    prawnej :)
    Niemniej... wątpliwości gość posiał. Mnie nie przekonało...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-05-19 19:41:01
    Od: "BAH" <b...@k...chip.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]

    Bardzo podoba mi się ten opis.
    Czyli jak jadę na "prywatny" urlop, to mogę "wycofać"
    (bo wtedy nieprzydatny), a po powrocie ponownie do EŚT.

    BAH
    PS.
    lepiej chyba jednak mieć kontrahenta
    w kurorcie i jechać w delegację ;-))