  • 1. Data: 2003-04-13 18:58:13
    Temat: Ulga na zakup pomocy naukowych - czy wystarczy faktura VAT, czy jakies dodatkowe restrykcje?
    Od: "piotrek" <f...@w...pl>

    Jak nalezy dokumentowac wydatki do takiej ulgi? Czy wystarczy
    faktura VAT czy tez musza byc jeszcze jakies warunki?

    kiedys slyszalem ze ponoc nie moze byc to faktura z zerowym VAT i
    firma nie moze korzystac z zwolnienia od vatu czy jakos tak, czy
    to prawda i jak to sprawdzic (to zwolnienie)?

    czy komus znane sa jakies dodatkowe restrykcje na dokumenty
    dokumentujace wydatki?

    dzieki

  • 2. Data: 2003-04-14 20:06:18
    Od: "piotrek" <f...@w...pl>

> [...]
    >to prawda i jak to sprawdzic (to zwolnienie)?
    >
    >czy komus znane sa jakies dodatkowe restrykcje na dokumenty

    pozwalam sobie ponowic pytanie - czy takich restrykcji nie ma,
    czy tez sprawa jest bardziej zagmatwana

    patzylem do archiwum ale nic nie znalazlem, poza tym, ze od
    niedawna musi to byc faktura vat

  • 3. Data: 2003-04-14 20:08:48
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    "piotrek" <f...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > to prawda i jak to sprawdzic (to zwolnienie)?
    >
    > czy komus znane sa jakies dodatkowe restrykcje na dokumenty

    IMHO wystarczy faktura VAT wystawiona przez podatnika nie korzystającego ze
    zwolnienia (czyli faktura ze stawką inną niż "zw.")

    Restrykcje dotyczą tego, że trzeba mieć umowę o pracę i jakie rzeczy można
    kupić, by zmieścić się w uldze na zakup pomocy naukowych i to już chyba
    wystarczy...

    Magda

  • 4. Data: 2003-04-15 17:07:34
    Od: "Emilka" <e...@t...net>

    > IMHO wystarczy faktura VAT wystawiona przez podatnika nie
    > korzystającego ze zwolnienia (czyli faktura ze stawką inną niż "zw.")

    Witam, mam uwage do sformulowania 'faktura ze stawka inna niz "zw"'. Wydaje
    mi sie, ze chodzi raczej o zwolnienie podmiotowe z obowiazku rozliczania sie
    z podatku VAT, a nie o przedmiotowe zwolnienie. Jezeli wydawnictwo stosuje
    stawke zwolniona do jednego tylko czasopisma, a pozostale sprzedaje z
    naliczonym podatkiem VAT, to jest ono podatnikiem rozliczajacym sie z tego
    podatku. Jezeli natomiast podatnik wybral zwolnienie z podlegania
    opodatkowaniu VAT-em, to nie wystawi faktury, tylko rachunek. Faktury w
    znaczeniu nadanym im przez ustawe o VAT/rozporzadzenie, wystawiaja wylacznie
    podatnicy tego podatku.

    ciekawa jestem opinii innych osob.

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2003-04-15 22:13:14
    Od: "piotrek" <f...@w...pl>

    Emilka napisał(a) w wiadomości: ...
    "zw.")

    rozumiem, ze zerowy VAT (np na ksiazki) nie jest zwolnieniem
    (zw)?

    czyli ksiazki moge odliczyc?

  • 6. Data: 2003-04-16 06:18:49
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    > "zw.")
    >

    > rozumiem, ze zerowy VAT (np na ksiazki) nie jest zwolnieniem
    > (zw)?
    >
    > czyli ksiazki moge odliczyc?

    tak

  • 7. Data: 2003-04-16 06:44:12
    Od: "Emilka" <e...@t...net>

    piotrek wrote:

    > rozumiem, ze zerowy VAT (np na ksiazki) nie jest zwolnieniem
    > (zw)?
    >
    > czyli ksiazki moge odliczyc?

    Art.27 ust 6. ustawy o pod.doch.od os.prawnych mowi, ze
    "Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie
    dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że:
    1) wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d) ustala się
    na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od
    towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu
    odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy
    spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu
    tej wpłaty,"

    wedlug mnie nie mozemy utorzsamiac zwolnienia podmiotowego, o ktorym mowa w
    artykule, ze zwolnieniem przedmiotowym. Przynajmniej ten przepis nie mowi
    nic na temat nabycia towarow zwolnionych z podatku VAT. Moze sa jakies
    przepisy szczegolowe, ale ja tego nie wiem. Zreszta z tego co sie orientuje,
    to ksiazki sa zwolnione z podatku VAT na podstawie zal. nr 3 do ustawy o
    VAT. Poz. 55 i 56 to wydawnictwa prasowe i dzielowe. Z tego wynikalo by, ze
    stworzono martwy przepis, bo jezeli z jednej strony pozwala sie nabywac
    takie towary i korzystac z odliczen w podatku dochodowym, a z drugiej strony
    zwalnia sie te towary z VAT-u, to taki przepis nie ma zastosowania w
    praktyce.

    Dla mnie wazne jest tylko, czy podatnik jest podatnikiem VAT (spelnia
    warunki art. 5 ustawy) i druga rzecz, czy nie korzysta ze zwolnienia
    podmiotowego (art.14 ustawy). Bo przeciez mowa jest o tym, ze to 'podatnik
    nie korzysta ze zwolnienia' a nie zakupione towary.

    Logiczne?

  • 8. Data: 2003-04-16 08:16:25
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Emilka" <e...@t...net> wrote in message

> [...]
    > podmiotowego (art.14 ustawy). Bo przeciez mowa jest o tym, ze to 'podatnik
    > nie korzysta ze zwolnienia' a nie zakupione towary.

    Nie wiem, czy logiczne.
    ale
    a) zdaje się, że ksiązki mają zerową stawkę vat-u, a nie, że są zwolnione.
    (pod tym zdaniem się nie podpiszę, to była sprawa sprzed kilku lat, jak
    chcieli 'ovatovać' książki i zdaję się, że ovatovali, ale zerową stawką)

    b) co mnie, czyli podatnika obchodzi czy książki są zwolnione, czy nie,
    tudzież czy sprzedawca jest zwolniony, czy nie. Dostałem fakturę VAT,
    dostałem. Więc odliczam. Co mnie obchodzi status sprzedawcy.
    Na wszystkich dotychczasowych fakturach za książki mam wpisaną zerową stawkę
    VAT.

    I to by było na tyle.

  • 9. Data: 2003-04-16 21:10:43
    Od: "Emilka" <e...@t...net>

    > Na wszystkich dotychczasowych fakturach za książki mam wpisaną zerową
    > stawkę VAT.

    Racja, ten zalacznik mowil o stawce 7%. Sorki, jakos mnie te rozwazania o
    zwolnieniach zamotaly i chyba cos pokrecilam.
    Faktycznie ksiazki i czasopisma specjalistyczne korzystaja z zerowej stawki
    VAT do 31.12.2003r. na podstwie art. 50 ust. 5 pkt 1 ust.o VAT:

    Do 31 grudnia 2003 r. stawkę podatku 0% stosuje się do:
    1) sprzedaży w kraju:
    a) książek (PKWiU ex 22.11) - z wyłączeniem książek adresowych o zasięgu
    krajowym, regionalnym i lokalnym, książek telefonicznych, teleksów i
    telefaksów (PKWiU 22.11.20-60.10), nut, map i ulotek - oznaczonych
    stosowanymi na podstawie odrębnych przepisów symbolami ISBN,
    b) czasopism specjalistycznych.

    Oczywiscie sa wylaczenia, wyjatki itd.

    Wielkie dzieki za krytyczna ocene. Dzieki temu zauwazylam swoj blad.