  • 1. Data: 2003-08-21 09:40:24
    Temat: Re: Umowa o dzieło
    Od: c...@r...com (ChrisS)

    ----- Original Message -----
    From: "ArekB" <a...@p...pl>

    > 1. w której kolumnie kpir wpisać kwotę, która widnieje na umowie ?
    Wynagrodzenia.

    > 2. czy wpisać kwotę brutto czy netto ?
    Brutto

    > 3. czy oprócz deklaracji PIT-5 należy złożyć jeszcze dodadkowa jakąś
    > deklaracje ? jeśli nie, to gdzie wyszczególnić, zanaczyć tą kwotę podatku,
    > że dotyczy umowy o dzieło ?
    Tak. PIT-4 do 20 nast. miesiąca (art. 42 ust. 2 pkt. 2 updof)

    > 4. czy na koniec roku podatkowego należy wystawić pit8b czy 11 ?
    PIT-8B

    > 5. z jaką datą ją zaksięgować ? z datą zawarcia umowy czy datą odebranie
    > dzieła, czyli wypłatą wynagrodzenia ?
    W kpir - z datą wypłaty (niewypłacone nie jest kup - art. 23 ust. 1 p. 55)
    updof))

    ChrisS

  • 2. Data: 2003-08-21 09:45:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Aug 2003, ArekB wrote:

    >+ Witam wszystkich...
    >+ Mam taki problem, może błachy ale..... mam. Ponieważ pierwszy raz zdarzyło
    >+ się mi zatrudnić pracownika na umowę o dzieło, mam kilka pytań:
    >+ 1. w której kolumnie kpir wpisać kwotę, która widnieje na umowie ?

    "wynagrodzenia". Tam nie ma "wynagrodzenia za pracę", tylko 'wszystkie' :)

    >+ 2. czy wpisać kwotę brutto czy netto ?

    Przecież musisz wydać brutto... !

    >+ 3. czy oprócz deklaracji PIT-5 należy złożyć jeszcze dodadkowa jakąś
    >+ deklaracje ? jeśli nie, to gdzie wyszczególnić, zanaczyć tą kwotę podatku,
    >+ że dotyczy umowy o dzieło ?

    Rozwiązania są dwa:
    1. lege artis nie składać nic. Może się skończyć wyjaśnianiem
    przez US niezgodności danych z deklaracji i wpłat :)
    2. złożyć PIT-4, pomimo że zgodnie z opiniami na grupie nie masz
    takiego obowiązku o ile nie masz praconików; jednak tam
    (o ile się go składa) ujmuje się wynagrodzenia również z takich
    umów :) - jest na to pole.

    Wpłatę do US możesz posłać osobnym przelewem...

    >+ 4. czy na koniec roku podatkowego należy wystawić pit8b czy 11 ?

    PIT-8b: *jego* USowi i kopię dać wykonawcy ! ja brałem potwierdzenia
    na mojej kopii od obu (US i wykonawcy) :)

    >+ 5. z jaką datą ją zaksięgować ? z datą zawarcia umowy czy datą odebranie
    >+ dzieła, czyli wypłatą wynagrodzenia ?

    Wypłaty !! A dokładniej: "postawienia do dyspozycji"; jak go
    powiadomisz że forsa jest w kasie (*i ona tam jest* :>) to
    nie musisz czekać aż przyjdzie i weźmie.
    Wynagrodzenia "osobiste" liczy się (bezwzględnie) kasowo, i po
    stronie przychodów i wydatków.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 3. Data: 2003-08-21 10:03:07
    Temat: Umowa o dzieło
    Od: "ArekB" <a...@p...pl>

    Witam wszystkich...
[...]

    Z góry dziękuje za odpowiedz

    /ArekB

  • 4. Data: 2003-08-21 10:22:52
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik ChrisS napisał:

> [...]

    Nieprawda.
    Przeczytanie objasnień na PIT-4 i stosownych, wymienionych tam artykułów
    nie boli.

    Mogę wiedziec jaki jest ustalony wzór deklaracji dla płatników
    określonych w art 41 ustawy?

    Płatnik zaliczek nie zatrudniający pracowników na umowę o prace lub
    pokrewne nie składa deklaracji PIT-4, cokolwiek by mówił jakis urząd
    skarbowy.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-08-21 13:16:48
    Od: "ArekB" <a...@p...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > nie musisz czekać aż przyjdzie i weźmie.
    > Wynagrodzenia "osobiste" liczy się (bezwzględnie) kasowo, i po

    dziki za info i pozdrawiam
    /ArekB

  • 6. Data: 2003-08-21 22:02:23
    Od: c...@r...com (ChrisS)

    From: "Maddy" <m...@e...com.pl>

    [...]
    > Nieprawda.
    > Przeczytanie objasnień na PIT-4 i stosownych, wymienionych tam artykułów
    > nie boli.

    Ale zajmuje czas, który poświęciłem na sprawdzenie przepisów przed
    udzieleniem odpowiedzi. Dlatego byłem szybszy od Gotfryda tylko o 3 minuty
    :-)

    > Mogę wiedziec jaki jest ustalony wzór deklaracji dla płatników
    > określonych w art 41 ustawy?

    Deklaracja PIT-4 (14) - wzór ustalony w treści załącznika nr 7 do rozp. MF z
    dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń,
    deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku
    dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. Nr 229 poz. 1914) w oparciu o
    delegację zawartą w art. 45b p.1) updof. Deklaracja do obejrzenia tu:
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_poda
    tkowe/pit_4.pdf .
    Szczególnej uwadze polecam treść objaśnień początkowych: "Podstawa prawna" i
    "Składający" w porównaniu z PIT-4 (13)
    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/formularze_poda
    tkowe/pit_41.pdf
    wprowadzonym rozporządzeniem MF z dnia 20 grudnia 2001 r. (Dz.U. Nr 153
    poz.1755)

    > Płatnik zaliczek nie zatrudniający pracowników na umowę o prace lub
    > pokrewne nie składa deklaracji PIT-4, cokolwiek by mówił jakis urząd
    > skarbowy.

    Tak naprawdę, to do dzisiaj też byłem o tym przekonany. I poczułem się
    bardzo nieswojo, gdy sprowokowany pytaniem ArkaB stwierdziłem, że od 1
    stycznia br. jest inaczej. Mam nadzieję, że konsekwencje tej drobnej zmiany
    w deklaracji umkną urzędUSom.

    ChrisS

  • 7. Data: 2003-08-22 06:41:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Aug 2003, ChrisS wrote:

    >+ From: "Maddy" <m...@e...com.pl>
    >+
    >+ > Użytkownik ChrisS napisał:
    >+ > > From: "ArekB" <a...@p...pl>
    [...]
> [...]
    >+ Ale zajmuje czas, który poświęciłem na sprawdzenie przepisów przed
    >+ udzieleniem odpowiedzi. Dlatego byłem szybszy od Gotfryda tylko o 3 minuty

    Wrrrr.... :)
    Owszem, pisałem "z głowy czyli z niczego". Przyznam że mi się
    zapis "ogólny" (art. 42, nakazujący składać "wg ustalonego wzoru")
    nie podobał od zawsze :[ dlatego od zawsze zeznawałem że w razie
    wypłaty UoD PIT-4 składam.

> [...]
    >+ Szczególnej uwadze polecam treść objaśnień początkowych: "Podstawa prawna" i
    >+ "Składający" w porównaniu z PIT-4 (13)

    No nieźle :]
    Thx. za zwrócenie uwagi :)
    [...]
> [...]
    >+ stycznia br. jest inaczej. Mam nadzieję, że konsekwencje tej drobnej zmiany

    ...mają pewnie jeszcze stos starych deklaracji do wykorzystania ;) !

    >+ Pozdrawiam

    wzajemnie, Gotfryd