  • 1. Data: 2004-03-25 16:58:15
    Temat: Umowa o dzieło - kilka spraw dot. podatku
    Od: "Flu" <f...@a...pl>

    Witam i bardzo proszę o pomoc :)

    Podpisuję umowę o dzieło jako zamawiający (DG). Z tego tytułu płacę należny
    podatek. I teraz:

    1. Do kiedy należy przelać zaliczkę? Znalazłem dwa terminy: do 9 oraz do 20
    następnego miesiąca po wypłaceniu należności.

    2. Czy wykonawca musi wystawiać mi jakiś rachunek (wykonawca nie prowadzi
    DG)? Czy nie wystarczy, że mam dowód przelewu i umowę?

    3. Czy wystarczy przelać zaliczkę, czy potrzebny jakiś PIT?

    4. Czy zaliczkę przelewam na swój US czy też na US wykonawcy? (przepraszam,
    wiem że te pytania są poniżej krytyki :-)

    5. Do jakiej kwoty nie można odliczyć KUP? I rzecz najważniejsza - jeśli
    wypłacam wykonawcy zaliczkę, która jest niższa od takowej kwoty, czy podatek
    odprowadzam oddzielnie od zaliczki i reszty płatności, czy też na koniec po
    wykonaniu umowy płacę podatek od całości?

    Bardzo, bardzo będę wdzięczny za wyrozumiałość i wskazówki.

    Pozdrawiam,

    Flu

  • 2. Data: 2004-03-25 18:33:46
    Temat: Re: Umowa o dzieło - kilka spraw dot. podatku
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Flu" <f...@a...pl> wrote in message
> [...]
    20
    > następnego miesiąca po wypłaceniu należności.

    do 20. następnego m-ca i trzeba składać PIT-4 (choć podobno są urzędy, które
    jeśli nie ma się pracowników etatowych to odpuszczają składanie PIT-4 za
    zleceniobiorców i wykonawców dzieła)

    > 2. Czy wykonawca musi wystawiać mi jakiś rachunek (wykonawca nie prowadzi
    > DG)? Czy nie wystarczy, że mam dowód przelewu i umowę?

    teoretycznie to wykonawca wystawia rachunek, ja sama w praktyce drukuję z
    programu kadrowego taki rachunek, który podpisują obie strony. Rachunek ten
    zawiera wyliczenie, ile brutto, ile KUP (dla umowy o dzieło to 20% lub, gdy
    jest przeniesienie praw autorskich to 50%) , ile zaliczka na podatek w
    wysokości 19% , jaka kwota do wypłaty.

    > 3. Czy wystarczy przelać zaliczkę, czy potrzebny jakiś PIT?

    jak wyżej, domyślnie PIT-4 składany do Twojego urzędu skarbowego

    > 4. Czy zaliczkę przelewam na swój US czy też na US wykonawcy?
    (przepraszam,
    > wiem że te pytania są poniżej krytyki :-)

    Twój US

> [...]
    po
    > wykonaniu umowy płacę podatek od całości?

    tu nie bardzo wiem, o co chodzi z tym "do jakiej kwoty nie można odliczyć
    KUP".
    Ale ogólnie, zaliczkę na podatek dochodowy oblicza się przy każdej wypłacie
    raty za dzieło, więc jeśli wypłaty poszczególnych części pieniędzy są w
    różnych miesiącach, to za każdym razem trzeba policzyć KUP i zaliczkę na
    podatek IMHO.
    Po zakończeniu roku oczywiście PIT-8B dla zleceniobiorcy oraz jego Urzędu
    Skarbowego.

    Magda

  • 3. Data: 2004-03-26 06:42:13
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Magdalena" <m...@n...autograf.pl> napisał w wiadomości

> [...]

    gdy
    > jest przeniesienie praw autorskich to 50%) , ile zaliczka na podatek w

    Jeżeli faktycznie liczysz 19% to radzę szybko to pokorygować.
    Podatek wynosi 20% dochodu.
    :-)

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 4. Data: 2004-03-26 07:20:08
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Łukasz Kaliński napisał:
    > Użytkownik "Magdalena" <m...@n...autograf.pl> napisał w
    > wiadomości news:c3v8lu$h8o$1@news.onet.pl...

    > Jeżeli faktycznie liczysz 19% to radzę szybko to pokorygować. Podatek
    > wynosi 20% dochodu.

    Dobrze się spało od grudnia?
    Niektórzy to mają dobrze... Trzy miesiące nieprzerwanego, błogiego snu. :-)

    Ale po przebudzeniu warto byłoby prawdzic jakie sa AKTUALNE przepisy
    zanim sie cos palnie.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2004-03-26 07:57:38
    Od: "TH" <i...@t...com.pl>

    Odpowiadam po kolei:
    > 1. Do kiedy należy przelać zaliczkę? Znalazłem dwa terminy: do 9 oraz do
    20
    > następnego miesiąca po wypłaceniu należności.
    odp: do 20-go następnego m-ca 19 % podatek

    > 2. Czy wykonawca musi wystawiać mi jakiś rachunek (wykonawca nie prowadzi
    > DG)? Czy nie wystarczy, że mam dowód przelewu i umowę?
    odp: z reguły na tym samym papierze co jest umowa o dzieło, jest również
    rachunek W nim musisz podać kwotę brutto, KUP, Podatek i kwotę netto.

    > 3. Czy wystarczy przelać zaliczkę, czy potrzebny jakiś PIT?
    odp. PIT 4 do 20 następnego m-ca

    > 4. Czy zaliczkę przelewam na swój US czy też na US wykonawcy?
    (przepraszam,
    > wiem że te pytania są poniżej krytyki :-)
    odp: płacisz w swoim U.S. ale na tym nie koniec. Po skończonym roku
    kalendarzowym pomiędzy 1.I. a 31.03. wysyłasz PIT 8B oryginał osobie
    która wykonawała umowę, 1 egz. U.S. wg miejsca zamieszkania tej osoby. 1
    egz. zostawiasz u siebie w aktach.

> [...]
    po
    > wykonaniu umowy płacę podatek od całości?
    odp. W tym roku się zmieniło i nie ma takiej kwoty, od najniższej nawet
    kwoty potrącasz 20 % KUP ( lub 50 % jeśli prawa autorskie)

  • 6. Data: 2004-03-26 08:02:53
    Od: "TH" <i...@t...com.pl>

> [...]
    :-)

    > Ale po przebudzeniu warto byłoby prawdzic jakie sa AKTUALNE przepisy

    Akurat jest chyba odwrotnie jak mówisz Maddy, do ubiegłego roku podatek był
    20 %, a od stycznia 2004 jest w każdym przypadku 19 %.
    Jeśli dalej się upierasz przy swoim to podaj źródło.

  • 7. Data: 2004-03-26 08:04:35
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik TH napisał:

    > Akurat jest chyba odwrotnie jak mówisz Maddy, do ubiegłego roku podatek był
    > 20 %, a od stycznia 2004 jest w każdym przypadku 19 %.
    > Jeśli dalej się upierasz przy swoim to podaj źródło.

    Uuuuu...ale zaraz oberwiesz kolego...pewnie zaraz też oberwę za
    wtrącanie się ale co tam, dam Ci radę: przyjmij krytykę pokornie ;-)

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 8. Data: 2004-03-26 08:04:47
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik TH napisał:

> [...]
    > 20 %, a od stycznia 2004 jest w każdym przypadku 19 %.
    > Jeśli dalej się upierasz przy swoim to podaj źródło.

    Ja Ci dobrze radzę - naucz sie czytać. Ze zrozumieniem.
    Mam znajomą nauczycielkę - specjalizuje się w dysleksji i innych
    dysfunkcjach. Mogę Ci podac namiary.

    Nauka poprawnego cytowania i zachowywania naglówków tez by Ci sie
    przydała. Niestety nie znam nikogo kto zajmuje dokształcaniem w Tej
    dziedzinie, wiec albo sam sie nauczysz albo do końca zycia zostaniesz
    internetowym "dłubaczem w nosie".

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2004-03-26 09:13:33
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "TH" <i...@t...com.pl> napisał w wiadomości
    > (przepraszam,
    > odp: płacisz w swoim U.S. ale na tym nie koniec. Po skończonym roku
    > kalendarzowym pomiędzy 1.I. a 31.03.

    W 2004 r. do końca lutego.

    > wysyłasz PIT 8B oryginał osobie
    > która wykonawała umowę, 1 egz. U.S. wg miejsca zamieszkania tej osoby.
    1
    > egz. zostawiasz u siebie w aktach.

    pzdr
    Kasia

  • 10. Data: 2004-03-26 10:07:56
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

> [...]
    :-)

    > Ale po przebudzeniu warto byłoby prawdzic jakie sa AKTUALNE przepisy

    Cóż mogę powiedzieć...

    Kląć i to równo na swoje niedopatrzenie nie będę - przy damach nie wypada.
    Mea Culpa

    Dziękuję za informacje;
    obiecuję, że art 41 ust 1 wyryję sobie na drzwiach i w takim razie to ja się
    szybko biorę za korygowanie.
    :-)

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński