  • 1. Data: 2007-02-14 12:22:56
    Temat: Umowa o dzielo, koszty uzyskania, wysokosc zaliczki na podatek? Czyje sa koszty przychodu?
    Od: "Andrzej Wróblewski" <a...@b...pl>

    No wlasnie... czyje sa koszty uzyskania przychodu?

    Pracodawca rozlicza umowy o dzielo (20% K.U.) przykladowo tak:

    Przychod: 10000 (100%)
    Koszty uzyskania: 2000 (20%)
    Dochod: 8000 (80%)
    Pobrana zaliczka: 1520 (19% z powyzszych 80%)

    Na moj chlopski rozum to jest to tak, ze pracownik ma jakies wymierne koszty
    uzyskania przychodu na umowe o dzielo, w zwiazku z tym pracodawca powinien
    zaplacic pelen podatek, a zwrot tych 20% z 19% podatku to wlasnie
    nieopodatkowana czesc przychodu pracownika, od ktorej to _pracownik_
    powinien otrzymac zwrot podatku (bo to ON poniosl koszty wykonania dziela,
    ktorych normalnie pracodawca nie ponosi - np. wlasne srodki, transport,
    zakwaterowanie itd...). Czyli wedlug mnie powinno byc tak:

    Przychod: 10000 (100%)
    Koszty uzyskania: 2000 (20%)
    Dochod: 8000 (80%)
    Pobrana zaliczka: 1900 (19% z sumy 100%, czyli calego przychodu)

    Nastepnie pracownik dostalby zwrot podatku od tych 20% kosztow uzyskania.

    Prosze o opinie + przepisy.

    Pozdrawiam,

    Andrzej

  • 2. Data: 2007-02-14 12:36:55
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "Andrzej Wróblewski"
    <a...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Koszty uzyskania: 2000 (20%)
    > Dochod: 8000 (80%)
    > Pobrana zaliczka: 1520 (19% z powyzszych 80%)

    Tak jest okej. Zleceniobiorca dostaje do ręki: 8480,00.

    > Na moj chlopski rozum to jest to tak, ze pracownik ma jakies
    > wymierne koszty
    [...]
> [...]
    > Pobrana zaliczka: 1900 (19% z sumy 100%, czyli calego przychodu)
    >
    > Nastepnie pracownik dostalby zwrot podatku od tych 20% kosztow

    Tak tez jest co do zasady ok. Zleceniobiorca dostaje do ręki:
    8100,00. Ewentualną resztę dostanie w formie zwrotu zaliczki przy
    okazji rozliczenia rocznego.

    > Prosze o opinie + przepisy.

    Przepisy? Raczej nic nie zabrania wpłacania wyższych zaliczek niz
    kwota minimalna. Choć jest to mało sensowne i dodatkowo może
    spowodowac komplikacje typu stwierdzenie nadplaty o zleceniodawcy
    i zwrot z us.

    marekz

  • 3. Data: 2007-02-14 14:25:25
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Andrzej Wróblewski nabazgrolił na ekranie:
> [...]

    > Pobrana zaliczka: 1900 (19% z sumy 100%, czyli calego przychodu)
    >
    > Nastepnie pracownik dostalby zwrot podatku od tych 20% kosztow uzyskania.

    hm.. nie rozumiem. To nie pracodawca rozlicza umowy o dzieło tylko
    _wykonawca_ dzieła wystawia rachunek na podstawie którego zlecający
    wykonanie dzieła odprowadza podatek do US. 'Pracodawca' jest tylko
    płatnikiem, a nie podatnikiem.

    Wg twoich wyliczeń, to od kogo 'pracownik' dostałby zwrot podatku? Przecież
    arytmetycznie to jest to samo. (19% z 2000 to 380 zł) (19% z 10000 to 1900
    zł) 1900-380=1520 zł /czyli tak jak w I wyliczeniu/.

    Podstawy i przepisy : ustawa o pdof -> podstawą opodatkowania jest dochód
    (czyli przychód - koszty uzyskania przychodu). W przypadku UoD koszty są
    zryczałtowane (20/50%).

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 4. Data: 2007-02-15 11:01:30
    Od: "Andrzej Wróblewski" <a...@b...pl>

    Dzieki za odpowiedzi, chyba zle zrozumialem jedna rzecz - ze te sume podatku
    z kwoty zwolnionej od podatku pracownik dostaje do reki ;-) Nie wiem czemu
    wydawalo mi sie, ze jest inaczej... Moze dlatego, ze dawno temu raz sie z
    czyms takim spotkalem.

    Pozdrawiam,

    Andrzej