  • 1. Data: 2007-02-14 11:51:19
    Temat: [POMOCY][HELP] Koszty początkowe działalności - jak rozliczyć?
    Od: "Grzegorz K." <g...@g...pl>

    Witam,
    Mam pewien problem. Nie dotyczy on mnie osobiście. Znajoma osoba
    zarejestrowała działalność w październiku 2006 roku. Musiała to zrobić,
    aby wygrać przetarg na wynajem lokalu. W związku z tym od listopada do
    stycznia ponosiła koszty związane z wynajęciem lokalu, jego remontem,
    wyposażeniem. Pierwsze przychody osiągnęła w lutym 2007 roku i na
    początku tego miesiąca złożyła w US stosowne pismo z wyborem KPiR jako
    formy rozliczania oraz zgłoszenie jako płatnik VAT.
    I teraz pytanie: jak rozliczyć te wszystkie koszty poniesione wcześniej
    i czy jest możliwość odliczenia VAT?
    Proszę zauważyć, że koszty były ponoszone w 2006 i 2007 roku. Jak to
    można zrobić?
    Pozdrawiam i liczę na pomoc.
    Grzegorz

  • 2. Data: 2007-02-14 12:17:00
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Grzegorz K. wrote:

    > I teraz pytanie: jak rozliczyć te wszystkie koszty poniesione
    > wcześniej i czy jest możliwość odliczenia VAT?
    > Proszę zauważyć, że koszty były ponoszone w 2006 i 2007 roku. Jak to
    > można zrobić?

    A nie można najprościej?

    Abstrahując od momentu zgłoszenia wyboru formy opodatkowania
    (jak czytam artykuł 9a, to się tak zastanawiam: skoro podatnik czekał
    z wyborem formy opodatkowania do momentu osiągnięcia pierwszego przychodu
    -bo działalość rozpoczął, skoro poniósł jakieś tam wydatki - to jaką formą
    opodatkowania
    był objęty np po upływie 20 stycznia 2007? Czy był na zasadach ogólnych
    (z racji tego, że nic nie wybrał, a 20 stycznia minął) czy miał nadal prawo
    wyboru
    do czasu osiągnięcia pierwszego przychodu?

    Najprościej jest uważam tak:
    przyjąć zasady ogólne za 2006 rok-skoro wydatki były i wykazać stratę w
    zeznaniu
    (skoro nie była VATowcem, to nic w VAT nie odliczy - zakupy w cenach brutto)

    a za 2007 od momentu wejścia w VAT rozliczać już normalnie
    (nie wiem czy to leci od kolejnego miesiąca od zgłoszenia, czy jakoś
    inaczej)
    50% straty z 2006 może rozliczyć już przy pierwszym dochodzie w 2007

  • 3. Data: 2007-02-14 12:41:03
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 14-02-2007 o 13:17:00 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > zeznaniu
    > (skoro nie była VATowcem, to nic w VAT nie odliczy - zakupy w cenach

    Ostatni było coś na tapecie że USy zaczęły się stosować do wyroku ETS,
    czyli że zakupy w celu DG sprzed rejestracji można do odliczenia dawać.
    Ale piszę to z pamięci i mogło to dotyczyć jakiejś konkretnej sprawy
    a nie ogólnie wszytskich.

> [...]
    > inaczej)
    > 50% straty z 2006 może rozliczyć już przy pierwszym dochodzie w 2007

    To jest popartolone, ogólnie to można przeczytąc np tutaj:

    http://www.us-krzyki.wroc.pl/index.php?id=44
    -> sekcja IV

    Ja np zrezygnowałem z datą w środku miesiąca, a mogłem od dopiero
    nasteponęgo
    gdyż miałem juz sprzedaż w danym roku, ale na razie, odpukać, nic się z
    tego tytułu nie stało.

    pozdr

    --
    ZUS * PIT * VAT => Kroją Cię na dzień dobry z 55% twoich zarobków.
    Samochód,piesek,alkohol,papierosy i mnóstwo innych - tracisz kolejne