  • 1. Data: 2004-04-22 14:20:32
    Temat: VAT a eksport(??) UE>>Norwegia>>UE
    Od: "jot.be" <j...@p...onet.pl>

    Taka transakcja handlowa (po 1.05 oczywiście):

    a) polska firma sprzedaje towar norweskiej
    b) Norweg sprzedaje towar Holendrowi

    towar jedzie bezpośrednio z Polski do Holandii.

    Jaki Vat na polskiej fakturze dla Norwega???????
    Jeśli 0% to dlaczego? (nie będzie potwierdzenia wywozu z UE)

    Pozdr

  • 2. Data: 2004-04-22 17:10:43
    Temat: Re: VAT a eksport(??) UE>>Norwegia>>UE
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Thu, 22 Apr 2004 16:20:32 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, jot.be
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Jaki Vat na polskiej fakturze dla Norwega???????
    > Jeśli 0% to dlaczego? (nie będzie potwierdzenia wywozu z UE)

    Stawka 0% obowiązuje także w transakcjach "wewnątrzwspólnotowych" ( nie
    musi być wywozu z UE - wtedy byłby eksport ).
    Jednak żeby ją zastosować musi być spełnione kilka warunków.
    Spróbuj poczytać ( oprócz ustawy o PTU obowiązującej od 1 Maja )
    wyjaśnienia MF w tej sprawie :
    http://www.mf.gov.pl/index.php?wysw=1&sgl=2&dzial=31
    4

    Szczególnie zainteresuj się rozdziałem transakcji trójstronnych.
    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-04-22 18:24:54
    Od: "jot.be" <j...@p...onet.pl>

    > Stawka 0% obowiązuje także w transakcjach "wewnątrzwspólnotowych" ( nie
    > musi być wywozu z UE - wtedy byłby eksport ).
    > Jednak żeby ją zastosować musi być spełnione kilka warunków.

    Tyle to ja wiem....
    Tylko jest jeden drobiazg - Norwegia jest POZA Unią......

    Jeśli jest poza UE - to eksport, a jak eksport to do 0% trzeba mieć
    potwerdzenie wywozu;
    tak stanowi ustawa.Innej opcji się nie doczytałem......

    MUSZĘ do tej Holandii zawieźć to przez Oslo??????????????

    Pozdr

  • 4. Data: 2004-04-22 19:01:26
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Thu, 22 Apr 2004 20:24:54 +0200, na pl.soc.prawo.podatki, jot.be
    napisał(a):

> [...]
    > tak stanowi ustawa.Innej opcji się nie doczytałem......
    >
    > MUSZĘ do tej Holandii zawieźć to przez Oslo??????????????

    Wot zagwozdka.
    Niestety w takiej sytuacji nie wiem jak postąpić. Ale spróbuję poczytać
    wyjaśnienia MF - może coś znajdę to dam znać.
    --
    Mieczysław
    ----
    Zbiór przepisów:
    www.bim.home.pl\sigow\prawo.htm
    One of the best ways to persuade others is with your ears - by listening to
    them.

  • 5. Data: 2004-04-22 22:39:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Apr 2004, jot.be wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ MUSZĘ do tej Holandii zawieźć to przez Oslo??????????????

    Zastrzegam iż wiem że "stara wiedza" może miejscami być nieaktualna
    a moje pytanie nie sugeruje jakobym znał jakieś wykładnie.

    Ale JAK DOTĄD *eksport* tego wymagał - wywozu (patrz "afera
    komputery dla szkół").

    Jakie przesłanki przemawiają przeciwko przyjęciu, że w razie
    niewywiezienia do Oslo :) stan jest taki iż:
    - w myśl art.7.8 ("nowej ustawy") jest to "zwyczajna", wewnątrzwspólnotowa
    dostawa towarów (a nie eksport)
    - kontrahent z Norwegii powinien w Polsce, Holandii lub dowolnym
    innym kraju UE zarejestrować się jako podatnik VAT

    ?
    Należy zauważyć iż ustawa w powołanym artykule stanowi jasno
    i wyraźnie: "kilka podmiotów", a nie "kilku podatników".

    Wniosek z tego taki, że jeśli kontrahent z Noprwegii NIE
    zarejestruje się w UE jako podatnik VAT - to tym samym
    VAT będzie się należał *po obu stronach* - dla twojej
    firmy to będzie "dostawa nie dająca prawa do odliczenia
    VAT" (bo odbiorcą nie jest podatnik UE a jednocześnie
    nie jest to eksport w rozumieniu ustawy VAT) a dla odbiorcy
    "dostawa nakładająca obowiązek odprowadzenia VAT", Norwegowi
    nic do tego :) (uprzedzam nim mnie napadną :))

    Popełniam gdzieś błąd ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 6. Data: 2004-04-23 07:06:49
    Od: "jot.be" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > "dostawa nakładająca obowiązek odprowadzenia VAT", Norwegowi
    > nic do tego :) (uprzedzam nim mnie napadną :))

    No właśnie obawiam się, że nie :-((.
    Ale chciałem się upewnić..

    Mam z tym problem jeszcze większy niestety.
    Zajmuję się bowiem szeroko pojętym "przemieszczaniem" tego towaru na
    zlecenie Norwegów.....
    Polak sprzedaje to Norwegowi na warunkach EXW i ***** go obchodzi gdzie to
    jedzie.
    Generuje SAD i chce od przewoźnika (spedytora,logistyka) potwierdzenie
    wywozu z UE.
    Ciekawe skąd mu wezmę.........

    .........ale to już ntg.
    Dzięki za pomoc.

    Pozdr

  • 7. Data: 2004-04-23 10:04:23
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    jot.be wrote:

> [...]
    >
    > Jaki Vat na polskiej fakturze dla Norwega???????
    > Jeśli 0% to dlaczego? (nie będzie potwierdzenia wywozu z UE)

    Mysle, ze problem Panski wynika ze zlego podejsca do sprawy.

    Firma norweska kupuje w UE i sprzedaje w UE a wiec
    dziala w UE. Pan wykonuje usluge rowniez w UE...

    Nie ma eksportu...

    Boguslaw

  • 8. Data: 2004-04-23 10:05:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2004, jot.be wrote:
    [...]
    >+ Polak sprzedaje to Norwegowi na warunkach EXW i ***** go obchodzi gdzie to
    >+ jedzie.

    Heh, chciałbyś, cóż kiedy cała ustawa VAT sprowadza się do
    ustanawiania odpowiedzialności "jeden dla wszystkich" :[

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-04-27 13:58:14
    Od: Jola<J...@s...de>

    Stawka VAT przy tej tranzakcji jest zero z dwoch powodow:
    1) faktury wystawiane na podmiot poza UE maja stawke zero
    2) jezeli towar wysylany jest prosto z UE /PL do Holandii w fakturze
    wystawionej firmie w Norwegii winien byc podany nr VAT EU odbiorcy w
    Holandii oraz udkokumentowana trasa przewozu tego towaru

    Aby wyjasnic to jeszcze z innej strony:
    1) w przypadku bezposredniej dostawy do odbiorcy w Holandii stawka
    VAT przy podaniu nr rej VAT EU - zarowno pana firmy jak i odbiorcy
    (oba numery musza byc podane na dokumentach) stawka VAT bylaby
    zero. VAT placi firma w Holandii
    2) w przypadku fakturowania f-y w Norwegii, za dostawe do
    jakiegokolwiek kraju stawka VAT jest zero
    Jezeli w kazdym typie tranzakcji wynosi ona zero nie ma mozliwosci,
    aby w tranzakcji wiazanej byla inna.

    Pozdrowienia z Unii Europejskiej :-)

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 10. Data: 2004-04-27 16:39:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 27 Apr 2004, Jola wrote:

    >+ Stawka VAT przy tej tranzakcji jest zero z dwoch powodow:

    ...już się czepiam ;) !

    >+ 1) faktury wystawiane na podmiot poza UE maja stawke zero

    Hm... powiadasz że *bez wywozu* mają zero ? Nie wiem,
    pytam :), dotąd tak nie było (warunkiem był wywóz).

    >+ 2) jezeli towar wysylany jest prosto z UE /PL do Holandii w fakturze
    >+ wystawionej firmie w Norwegii winien byc podany nr VAT EU odbiorcy w
    >+ Holandii

    Sugerujesz że nie obowiązuje zasada "uznaje się iż bierze udział
    każdy podmiot" ? Czyli powiadasz że liczy się odbiorca końcowy,
    a *nie* ten komu wystawiamy f-rę ?

> [...]
    >+ VAT przy podaniu nr rej VAT EU - zarowno pana firmy jak i odbiorcy
    >+ (oba numery musza byc podane na dokumentach) stawka VAT bylaby

    Otóż z 3 możliwości:
    - stawka 0%
    - zwolniony
    - nie podlega
    ...jestem z grubsza biorąc przekonany że 0% *nie* wchodzi w rachubę !

    >+ 2) w przypadku fakturowania f-y w Norwegii, za dostawe do
    >+ jakiegokolwiek kraju stawka VAT jest zero

    Mi tego przekonania brakuje. Pytającemu też :)
    On sprzedaje "podmiotowi nie będącemu podatnikiem VAT" - dopóki
    Norweg nie wystąpi (gdziekolwiek w UE) o nadanie NIP-UE !

    >+ Pozdrowienia z Unii Europejskiej :-)

    ...a skąd to, z ciekawości spytam ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd